Annons

Kalibrering - hur få fram den på laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har precis kalibrerat min vanliga skärm och min laptopskärm med en Spyder4Express och har några frågor som butiken inte kunde svara på.

Först det krångliga: Kalibreringen jag gjort på laptopen försvinner ju efter att jag stängt av datorn - det har jag läst här att det är normalt och det är ju inte så jobbigt att plocka fram den varje gång jag startar datorn. Men frågan är hur jag ska ta fram den? Innan jag kalibrerade med Spydern så gjorde jag en manuell kalibrering med datorns egna funktioner för det och för att få fram den när jag startade datorn högerklickade jag på skrivbordet - anpassa - bildskärm - kalibrera bildskärm. När kalibreringsrutan dök upp klickade jag på stäng och då kom min egna kalibrering tillbaka. Men om jag gör på samma sätt nu när jag har kalibrerat med Spydern kommer det vara Spyderkalibreringen som då kommer upp eller min gamla? Hur hittar jag i så fall Spyderkalibreringen? Vet att den sparades någonstans men dumt nog kollade jag inte så noga var... Lite krångligt förklarat, men hoppas någon förstår. Alltså, hur får jag fram min Spyderkalibrering efter att ha slagit på laptopen?

Sedan undrar jag hur länge en kalibrering "håller"? Måste man göra om den ibland och i så fall hur ofta? Och hur länge brukar själva Spydern hålla?
 
Det finns ett litet program till Spydern som ska autostarta när du startar datorn och ladda din skärmprofil i grafikkortet. Det är inget du ska göra manuellt. Kolla i startmappen om det inte finns ett program från Datacolor där. Om inte, installera om programvaran.

Låter som du behöver läsa manualen!

Din gamla manuella kalibrering bör du ta bort helt så den inte påverkar Spydern.

Du bör profilera om din skärm ca en gång per månad eller efter ca 300 tim om du vill vara säker på att du har de bästa inställningarna. Du lär dock inte se någon skillnad om du kör dubbelt så länge mellan omkalibreringarna.

Förvara din Spyder mörkt och torrt, så håller den nog i många år. Låt bli och tappa den, för den tål nog inga hårdare stötar.
 
Tack för svaret! Jag såg nu att den faktiskt fixar till skärmen enligt den nya kalibreringen av sig självt, så det var ju jättebra! Manualen var tyvärr på några rader bara, men kan ju kolla på deras hemsida om de har någon större. I butiken sa de att man aldrig behövde göra om kalibreringen, men jag hade för mig att man visst behövde det. Bra att veta på ett ungefär hur ofta.
 
Kalibreringsprogrammet (som är en begränsad variant av Xrites program) till mina Dellskärmar på jobbet klagar redan efter en vecka och tycker att det är dags att kalibrera på nytt - trots att jag försökt stänga av den varningsfunktionen. En vecka tycker jag är lite väl extremt (om man inte är väldans kinkig med sina färger).
 
Oj, ja det låter ju som liiite väl ofta. Min stora skärm blev inte så särskilt mer annorlunda efter kalibreringen så där lär jag nog inte ens märka att det ändras om jag glömmer att kalibrera. Men Zenbooken blev mycket mindre gul så jag kommer märka det på den om inte annat.
 
Man kan säga att ju äldre skärmarna blir, ju mer kommer de att förändras. Så länge de är nya är de ganska stabila.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.