Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering - hjälp mig göra rätt! :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hysterez

Medlem
Hej alla glada!

För bara ett par dagar sedan fick jag hem min nya skärm, det blev en NEC MultiSync 2690WUXi2.

Jag är en hobbyfotograf (plåtar med Nikon D700) som oxå gillar att pilla med hemsidor. Hur skall jag ställa in / kalibrera min skärm för bästa resultat?

Jag fotar mestadels bilder som publiceras på internet, det kan oxå bli ngn framkallning imellanåt. När jag sitter o pillar med hemsidor så är det ju viktigt att färgerna blir "riktiga".

Nu till frågan, hur går jag till väga för att kalibrera skärmen för att den skall passa mina behov? Till min hjälp har jag kalibreringsverktyget X-rite i1 och programet Spectraview II / Basiccolor, Har provat lite idag men blir inte klok på alla parametrar... gamma 2.2 eller 1.8? Vilken färgtemp? Antal candela? Vill ju bara ställa in så att skärmen visar "rätt färger", men det kanske inte är så lätt? :)

När jag visade min hemsida på NEC skärmen så såg den lite annorlunda ut, nyanser / färgerna såg inte ut som på min gamla skärm med TN panel :)

MVH
Micke
 
Vissa inställningar är lätta medans vissa beror på vad du ska göra:
Gamma: 2.2

Vanligaste är:
Färgtemp: 6500K

Beror på:
Candela: Jag kör med 120 pga av jag vill att de ska matcha mina utskrifter. Du kanske vill ha något annat om du bara ska titta på dem på skärmen.

Och sök på nätet det finns massor med info om hur du kallibrerar en NEC skärm. Det är bara att du provar dig fram till vad som passar dig bäst.

Lycka till!
 
Tack för era svar.

Jag har provat en del nu, och visst det börjar se riktigt bra ut! Men hur vet jag att det som jag ställt in är "rätt". Om jag nu ska designa en hemsida och blanda till färger till denna så vill jag ju att beige ska vara just beige och inte gå i tex grönt. Färgerna ska ju även sa bra ut på "sämre skärmar".

Skärmen visar ganska många färger, tror den ligger på 97% av Adobe RGB. Om jag ska blanda till färger för en hemsida, borde jag inte köra "sRGB emulation" på skärmen? Jag vill ju att även skärmar med mindre färgrymd ska se färgerna så som jag tänkt dom, typ :)

Hur hade Ni gått till väga för att ställa in skärmen om Ni skulle arbeta med grafiskt arbete / hemsidor?

MVH
Micke
 
Om du ska jobba med grafik så är det viktigaste att du har en kaliberad skärm och detta görs bäst med hårdvara som Spyder3Pro. Sen bör du jobba i Adobe RGB eller ProPhoto RGB när du skapar grafiken. När det är klart konverterar du det till sRGB. Anledningen för att konvertera till sRGB är att alla ska kunna se vad du ser på din skärm.

När skärmen är kaliberad så behöver du inte oroa dig om färger kommer att bli fel på en annan skärm. Det som kan skiljas är ljuset pga. att de flesta skärmar är fel inställda, speciellt på laptops. En skärm bör kaliberas 1-2 gånger i månaden.
 
Om du ska jobba med grafik så är det viktigaste att du har en kaliberad skärm och detta görs bäst med hårdvara som Spyder3Pro. Sen bör du jobba i Adobe RGB eller ProPhoto RGB när du skapar grafiken. När det är klart konverterar du det till sRGB. Anledningen för att konvertera till sRGB är att alla ska kunna se vad du ser på din skärm.

När skärmen är kaliberad så behöver du inte oroa dig om färger kommer att bli fel på en annan skärm. Det som kan skiljas är ljuset pga. att de flesta skärmar är fel inställda, speciellt på laptops. En skärm bör kaliberas 1-2 gånger i månaden.

Tack för alla svar, det uppskattas!

Jag kalibrerar min skärm med X-rite i1, borde väl duga? När jag blandar färger till hemsidor, borde det inte vara bättre att arbeta i sRBG? Då ser man ju direkt det resultat som "alla andra" kommer se. Om jag jobbar i Adobe RGB så kanske man får sig en överraskning vid konverteringen till sRGB, färgerna kan väl ändra sig?

Det kanske är bra att köra skärmen med sRGB emulation när man arbetar med material som skall visas på webben?

Sen är ju frågan HUR man kalibrerar skärmen rätt. Programmet jag använder, Spectraview II har inte jättemånga inställningar, men jag e dock lite osäker på de inställningar som finns :)

Min skärm har hårdvarukalibrering, så det är väldigt enkelt att via Spectraview hoppa mellan olika "kalibreringar". Man kan, om jag förstått det rätt, skapa kalibreringar för olika ändamål?

Hur som helst, det borde väl gå att göra en kalibrering som fixar både mitt foto-redigerande samt hemside-knåpande? Frågan e dock hur Spectraview II skall ställas in vid kalibrering... kelvin, gamma, candela... :)

Nu kan det säkerligen hända att jag är ute o cyklar, rätta mig gärna!

MVH
Micke
 
Tack för alla svar, det uppskattas!

Jag kalibrerar min skärm med X-rite i1, borde väl duga? När jag blandar färger till hemsidor, borde det inte vara bättre att arbeta i sRBG? Då ser man ju direkt det resultat som "alla andra" kommer se. Om jag jobbar i Adobe RGB så kanske man får sig en överraskning vid konverteringen till sRGB, färgerna kan väl ändra sig?

Det kanske är bra att köra skärmen med sRGB emulation när man arbetar med material som skall visas på webben?

Sen är ju frågan HUR man kalibrerar skärmen rätt. Programmet jag använder, Spectraview II har inte jättemånga inställningar, men jag e dock lite osäker på de inställningar som finns :)

Min skärm har hårdvarukalibrering, så det är väldigt enkelt att via Spectraview hoppa mellan olika "kalibreringar". Man kan, om jag förstått det rätt, skapa kalibreringar för olika ändamål?

Hur som helst, det borde väl gå att göra en kalibrering som fixar både mitt foto-redigerande samt hemside-knåpande? Frågan e dock hur Spectraview II skall ställas in vid kalibrering... kelvin, gamma, candela... :)

Nu kan det säkerligen hända att jag är ute o cyklar, rätta mig gärna!

MVH
Micke

Jag har inte använt X-rite i1 så kan inte säga om den är bra eller inte. Jag köpte precis en ny skärm eftersom jag inte kunde lita på den gamla, på min gamla skärm så fungerade kaliberingen inte speciellt bra. Färgerna var rätt men den blev mycket mörk och det var svårt att jobba med. Så om du har problem så kan du testa med en annan skärm.

Man skulle kunna tror att det är bäst att alltid använda sRGB men när du jobbar i t.ex Adobe RGB så ser du bilden som den igentligen är. Man kan säga att sRGB komprimerar färgerna så det ska fungera för alla skärmar. Sen om du ska skriva ut så blir bilderna helt fel med sRGB.

Nu med min nya skärm och att jag jobbar i Adobe RGB så ser det exakt samma som om jag skulle konvertera till sRGB, alltså är skärmen rätt kaliberad och kalibering fungerar bra på denna skärm. Det behöver inte vara dina inställningar som är problemet, utan skärmen.

Jag känner inte till programmet du använder men Gamma ska vara 2.2 och Kelvin på 6500. Normalt så ställer programmet in detta automatiskt, det är det ju tillför men ditt program kanske är mindre bra.

Jag ser ingen anleding att använda olika profiler för kalibering, det räcker med Adobe RGB för de flesta. Om det får dig känna dig tryggare så jobbar jag med webbdesign och foto, jag använder alltid Adobe RGB och har aldrig haft några problem med fel färger osv. Jag tror du oroar dig lite för mycket :)
 
Ett litet tips bara: i Photoshop kan du välja att spara filen för webben (Save For Web) och då kommer filen att sparas som sRGB. Där kan du förhandsgranska hur det kommer att se ut. Om det inte stämmer så gå bara tillbaka och ändra det tills du är nöjd.
 
Ett litet tips bara: i Photoshop kan du välja att spara filen för webben (Save For Web) och då kommer filen att sparas som sRGB. Där kan du förhandsgranska hur det kommer att se ut. Om det inte stämmer så gå bara tillbaka och ändra det tills du är nöjd.

Jodå, så brukar jag spara de bilder som läggs ut på nätet. Man ser ganska tydligt att färgerna förändras när man går från Adobe RGB till sRGB.

Lite jobbigare när man sitter med hemsidor o pillar med färger. Brukar använda färgpaletten i PS för att hitta en passande färg, sen använda "färgkoden" till hemsidan, i CSS'en. Då skulle det underlätta om man redan från början ser den färg som "alla andra" ser.

Hur som helst, någon som har tips om kalibrering? Är det krångligt? Vad skall jag tänka på? Hur vet man vilken gamma och vilken färgtemp man skall använda?

//Micke
 
De vanligaste värdena:
Gamma 2,2
Temp 6500K
De här två värdena gäller AdobeRGB. ProphotoRGB Gamma 1,8 och 5000K.

Ljusstyrka: 120-140cd - beror på hur ljust det är där du jobbar. Man brukar hålla ner ljusstyrkan för att det ska stämma bättre med utskrifter. Ska manjustera för enbart web kanske man ska ratta upp den.

Den vanligaste åtgärden är så kallad profilering där man mäter upp skärmens förmåga att återge färger och skapar en omräkningstabell så att färgerna visas rätt.
- Bus enekelt, Installera en programvara och stopa in en mätare i USB porten och klicka igenom en guide. Ett profileringsverktyg går att få för ett par tusenlappar (eller mer).

En del skärmar kan kalibreras mha mukvara på datorn. Då mäter upp skärmens förmåga att återge färger och mjukvaran justerar skärmens hårdvara för att ge bästa färgåtergivning.
- Bus enekelt, Installera en programvara och stopa in en mätare i USB porten och klicka igenom en guide. Förutsätter att du skaffat en skärm och utrustning som stöder detta.

En annan varianten är att ha en utrustning som mäter färg återgivningen och visar den grafiskt på skärmen. Då kan man justera manuellt på skärmen tills kurvorna blir så rätt som möjligt.
- Lite bökigt. Den här varianten kan kombineras med 1 profilering. DÅ gör man sin justering av skärmen först och sen en profil för finliret.

Sista variant är att ha en färgkarta på papper och i datorn som visas i ett program med hanteing av färgprofiler t ex PS. Detta förutsätter att du har rätt belysning i rummet så att färgerna på pappret är korrekta. Du kan nu om skärmen tillåter till viss del justera skärmens återgivning av ljus, kontrast och färg så att bilden på skärmen bättre motsvarar varandra.
- Krångligt och det blir inte rätt. Påverkas till stor del av färgtemp i rummet.

----
När det gäller hur andra ser färgerna så är det väl omöjligt att svara på. De flesta har väl okalibrerad skärm och använder web-läsare som inte hanterar färgprofilinformation så då visas bilderna lite på en höft så att säga. sRGB är väl en vedertagen standard som iaf försöker hålla färgerna inom ett visningsbart område.

För mer information om färghantering kan du kolla in Stefan Ohlssons artiklar här på fotosidan (om du är betalande medlem).
 
Nu till frågan, hur går jag till väga för att kalibrera skärmen för att den skall passa mina behov? Till min hjälp har jag kalibreringsverktyget X-rite i1 och programet Spectraview II / Basiccolor, Har provat lite idag men blir inte klok på alla parametrar... gamma 2.2 eller 1.8? Vilken färgtemp? Antal candela? Vill ju bara ställa in så att skärmen visar "rätt färger", men det kanske inte är så lätt? :)

Basiccolor är det bästa program för skärmkalibrering som jag provat, så där behöver du inte vara orolig. Sedan när det gäller inställningarna är det tyvärr så att det beror på vad du ska ha. Tänk att du sitter i ett väldigt mörkt rum. Då kan du ju inte ha skärmen inställd på en hög ljusstyrka utan får sänka den ner till lägre värden. Riktvärden är ungefär 80-100 cd/m2 i mörka rum, 100-120 cd/m2 i rm med något högre ljusstyrka och upp till 160 cd/m2 i rum med normal ljusnivå.

Gamma kan du använda 2,2, det brukar fungera bra på de flesta skärmar.

Färgtemperatur är likadant, det beror på det rum du sitter i. Är belysningen varm ska du ha en låg färgtemperatur, är den kallare ska du ha en högre färgtemperatur.

Stefan
 
Basiccolor är det bästa program för skärmkalibrering som jag provat, så där behöver du inte vara orolig. Sedan när det gäller inställningarna är det tyvärr så att det beror på vad du ska ha. Tänk att du sitter i ett väldigt mörkt rum. Då kan du ju inte ha skärmen inställd på en hög ljusstyrka utan får sänka den ner till lägre värden. Riktvärden är ungefär 80-100 cd/m2 i mörka rum, 100-120 cd/m2 i rm med något högre ljusstyrka och upp till 160 cd/m2 i rum med normal ljusnivå.

Gamma kan du använda 2,2, det brukar fungera bra på de flesta skärmar.

Färgtemperatur är likadant, det beror på det rum du sitter i. Är belysningen varm ska du ha en låg färgtemperatur, är den kallare ska du ha en högre färgtemperatur.

Stefan

Jag sitter och arbetar i ett rum med något dämpad belysning (halogen-spottar, ej riktade mot skärmen), varken ljust eller mörkt utan mitt i mellan. Färgtempen på mina lampor är väl max 3000K.

Vad jag förstår så om jag betraktar en bild på papper under olika belysningar (olika färgtemp) så kan färgerna på pappret se olika ut?

Men hur kan rumsbelysningen påverka det som jag ser på skärmen, det är väl endå skärmen som "lyser" och återger bilden? Det reflekterande ljuset från omgivningen (rummets belysning) borde väl inte påverka skärmens färger så mycket? Nu har jag enbart "internet material" i åtanke, dvs inga utskrifter.

Luminansen på skärmen förstår jag, den kan ju inte vara densamma i ett ljust rum som i ett mörkt.

Vad är det som avgör vilken gamma man ska gå efter? Är det mer eller mindre vedertaget med 2.2 så att alla kör med lika?

Oj va mycket frågor och funderingar jag har, hoppas ni orkar med mig :) Kul, detta, man lär sig mycket!

MVH
Mikael
 
Senast ändrad:
Ögat/hjärnan har en fantastisk auto vitbalans funktion som reagerar på omgivningsljuset och påverkar då även din upplevelse av färgerna på skärmen.
 
Men hur kan rumsbelysningen påverka det som jag ser på skärmen, det är väl endå skärmen som "lyser" och återger bilden? Det reflekterande ljuset från omgivningen (rummets belysning) borde väl inte påverka skärmens färger så mycket? Nu har jag enbart "internet material" i åtanke, dvs inga utskrifter.
Vad är det som avgör vilken gamma man ska gå efter? Är det mer eller mindre vedertaget med 2.2 så att alla kör med lika?


Som atotowi skriver, den »vitbalansering« (adaption) som sker i vår hjärna när vi ser ett föremål under olika ljus påverkar bilden i stor utsträckning. Så grundregeln är egentligen att man ska ha samma färgtemperatur i omgivningen som man har på skärmen. Jag använder lysrör på 5000K i mitt rum.

Gamma spelar faktiskt inte så stor roll om du har ett progran som använder en skärmprofil. Ser du bilder i dumma webbläsare så påverkar det hur bildens ljushet upplevs (gamma 1,8 ger bilder som upplevs som ljusare än gamma 2,2).

I Photoshop anpassas bilden till det gamma som finns i skärmprofilen, så en skärm med gamma 1,8 och med gamma 2,2 gör att bilderna ser lika ljusa ut. Viktigare är hur jämn en gråskala ser ut. Vid gamma 1,8 kan skuggorna se lite ojämnt återgivna ut på en del enklare skärmar. Gamma 2,2 ger ett mjukare resultat på sådana skärmar. På dyrare skärmar spelar det sällan någon roll.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.