Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av Eizo FlexScan S2432W

Produkter
(logga in för att koppla)

Björgell

Ny medlem
Hej!

Just köpt ny Eizo-skärm och vill kalibrera och profilera optimalt. Utnyttjar Eye-One Display 2 tillsammans med en MacBook Pro.

Följt flera forumtrådar, men inte riktigt funnit svar på mina frågor. Har lyckats att uppnå ett "bra" resultat, men tänkte ställa några frågor innan jag accepterar kalibreringen och drar igång med bildbearbetningen.


Fråga 1:
Vilken luminans bör jag använda för att mina redigerade bilder skall bli bra vid tryck? Önskar använda så hög luminans som möjligt.

100 cd/m2 rekommenderas ofta, men värden uppåt 160 cd/m2 dyker också upp. Med brightness 100% pumpar min Eizo ut över 300 cd/m2 vilket nog är lite overkill... Har tidigare redigerat på min MacBook Pro med full brightness vilket ger ett värde på ca 180 cd/m2. Hur högt kan jag gå?


Fråga 2:
Nu Är 6200K ett ok värde att ligga på?

Har försökt kalibrera och profilera i "Advanced Mode" till 6500K men med katastrofala resultat. "Easy"-profilering med native white point gav 6200K och finare färger. Nu kalibrerat igen i "Advanced Mode", men med 6200K (kontrast 50%, brightness 21%, R 96%, G 98%, B 92%) vilket ger fina färger och en luminans på 130 cd/m2. Problemet är dock lite för hög mättnad.


Fråga 3:
Är det ok att dra ned mättnadsgraden? Kan mättnadsgraden värderas?

Färgerna är nu fina, men mättnaden är för hög. Har provat att minska skärmens mättnad efter kalibrering och profilering till "-20", vilket ger ett mkt mer balanserat intryck. Ska detta behövas? Borde jag gjort annorlunda än ovan för att slippa sluta med för hög mättnadsgrad? Slutligen - finns något sätt för mig att värdera parametern mättnad?

Oerhört tacksam för lite råd. Behöver inte vara några långa svar.


Tack på förhand!
/Rasmus Björgell
www.specchio.se
 
Synpunkter på skärmen?

Jag funderar på att köpa samma skärm, kan du lämna några allmäna kommentarer om skärmen? Jag har en Macbook Alu
 
Jag funderar på att köpa samma skärm, kan du lämna några allmäna kommentarer om skärmen? Jag har en Macbook Alu

Tycker skärmen är väldigt bra. Fick aldrig något svar på ovanstående frågor, men läste mig till en hel del och har nu lyckats kalibrera skärmen väl. Hör av dig om du önskar veta lämpliga inställningar för korrekt färgbalans. Hade vissa problem i Aperture som jag löste först idag. Tog sin lilla tid att lista ut.

Färgmättnaden är underbar och skärmen presenterar bilder väldigt fint. Inte minst med tanke på priset i förhållande till prestanda kan jag bara varmt rekommendera ett inköp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.