Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av beg. kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mxemmaa

Aktiv medlem
Inhandlade en beg. Canon Eos 7D för ett par veckor sedan hos min lokala fotohandlare, hittills så har jag varit lite kluven kring den, den fungerar jättebra och levererar kanonbilder, ibland. Det känns som att min gamla 1000D gav mer skärpa i vissa situatoner, men jag har ju inte gjort någon riktig jämförelse.
Jag har inte heller haft tillfälle att testa min 7D i särskilt bra förhållanden än, men jag har läst/hört flera som har lämnat in, och som säger att alla borde lämna sin nya utrustning för kalibrering (även att det ska vara kostnadsfritt?)
Min kamerahandlare har lämnat 3 mån. garanti på huset, och jag har ett 2 och ett halvt år gammalt 50mm f/1.8 samt ett 70-200mm f/4 L som är lite över året.
Det känns inte som kalibrering skulle skada då jag dels vet hur mycket stryk mina objektiv fått ta, och kameran hade ett par märken i botten när jag köpte den, men hur gör jag? Är det att hårdtesta hemma ifall det ens behöver skickas iväg, eller är det bara att lämna in? Hur och vart? Kostnad?

fasta objektiv kostar ca 800 + moms, L-objektiv, zoom, kostar ca 1500 + moms. Övrig zoom kostar ca 1000 kr + moms.
Det tillkommer eventuellt fraktavgift.
(Alla objektiv måste vara av märket Canon)

(Intervision som jag kalibrerade hos) Fick mitt dock gratis då jag hade en ny 7D. Fick dock betala för min gamla 5D.

Det första du bör göra är så klart att själv testa fokuseringen. Det finns instruktioner för testningen och ett testblad att skriva ut på http://focustestchart.com/chart.html

När du utvärderar skärpan ska du inte göra jämförelse i 100% mellan de två kamerorna, eftersom de har olika pixeltäthet. Det är mycket vanligt att man uppfattar det som "mindre skarpt" när det är fler pixlar, eftersom bilden man betraktar vid 100% är större än när pixlarna är färre. Om du jämför mellan kamerorna är det bäst att ta samma storlek på bilden, dvs krympa den lite för kameran med fler pixlar. Om man är noga, nersamplar man den i bildbehandlingsprogrammet (eller samplar upp den som har färre pixlar).

Om du får ett konsekvent fel när du gör testet med olika brännvidder och på olika avständ, då kan det åtgärdas med kalibrering. Om det blir fel fokus, men inte alltid lika, så kan det vara något annat som är fel, stötskada eller liknande på objektivet. Om du provar med båda kamerahusen, kan du få en uppfattning om var eventuellt fel ligger, i kameran eller i objektivet.

För att inte blanda ihop de många testbilderna är det lämpligt att lägga en liten lapp med vad du testar invid testobjektiet, så att det syns i bilden vilket hus, objektiv och avstånd du jobbar på.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar