Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrerat och profilerat, vilken färg på väggarna? Vilken belysning?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
När man väl skaffat en bra skärm och kalibreringsdon ska man ju fixa bra omgivningsljus också, och väggfärg tillhör "problemet". Ska vara grått, har jag förstått. Kommunalgrått är väl för ospecifierat, vad ska det vara för "färgkod" när man köper hem burken?

QPcard 102 http://www.qpcard.com/en_b2c/products-on-index/qpcard-102.html har två nyanser av grått som har chans att få godkänt även av makan när mitt Digitala Rum nu äntligen ska bli verklighet. Kan man använda sig av de båda ljusare varianterna? Hur anger man färgkod för dem?

Ljuskällan fixar man enklast med lysrör avsedda för ändamålet har jag lärt mig. Just Normlicht nämns mycket ofta. Men det finns även andra fabrikat med 5000K och högt Ra-värde har jag förstått, och utvecklingen står knappast stilla. Vad ska man satsa på i dag?

När man väl skaffat en bra skärm och kalibreringsdon ska man ju fixa bra omgivningsljus också, och väggfärg tillhör "problemet". Ska vara grått, har jag förstått. Kommunalgrått är väl för ospecifierat, vad ska det vara för "färgkod" när man köper hem burken?

QPcard 102 http://www.qpcard.com/en_b2c/products-on-index/qpcard-102.html har två nyanser av grått som har chans att få godkänt även av makan när mitt Digitala Rum nu äntligen ska bli verklighet. Kan man använda sig av de båda ljusare varianterna? Hur anger man färgkod för dem?

Ljuskällan fixar man enklast med lysrör avsedda för ändamålet har jag lärt mig. Just Normlicht nämns mycket ofta. Men det finns även andra fabrikat med 5000K och högt Ra-värde har jag förstått, och utvecklingen står knappast stilla. Vad ska man satsa på i dag?

Färgen har du fått tips om. Just Normlicht är gjorda för att ge bästa spektrat, inte bara ett högt färgåtergivningsindex. Nackdelen med dessa rör är att de använder den gamla rörstandarden, så det är rätt få armaturer som fungerar idag. Men hittar du en armatur som tar gamla, tjocka lysrör, tror jag inte det finns något annat rör som är bättre än Just. Och jag har testat några.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Tack ska ni ha!

Om färg: Blir det helt galet om man tar en ljusare, som NCS 1000 N?

Om lysrör: Just Normlicht är alltså "problematiska" genom att de är litet föråldrade. Finns det risk att de fasas ut helt? I så fall riskerar man att åka på en uppsättning armaturer till...

En snygg neutral tapet tillsammans med en välkalibrerad kvalitetsskärm och en Solux betraktningslampa fungerar lika bra.

Men vill man sitta i en betongliknande bunker á la Hitler 1945, så glöm inte att måla skrivbordet i NCS 3000 också!

En snygg neutral tapet tillsammans med en välkalibrerad kvalitetsskärm och en Solux betraktningslampa fungerar lika bra.

Men vill man sitta i en betongliknande bunker á la Hitler 1945, så glöm inte att måla skrivbordet i NCS 3000 också!

Nu är det ju ingen större skillnad mellan en neutralt färgad tapet eller att måla med NCS-N 3000. Och man behöver ju inte måla hela rummet i grå färg. Det räcker med om man har en gråmålad yta bakom skärmen, så att man har en grå färg att se på.

Nu missade du ordet "snygg" före neutral tapet! ;-) Man kan ju ha ett trevligt, någorlunda neutralt mönster i en tapet, till skillnad från allt jämngrått. Men visst, ska man bara ha grått bakom skärmen, så går det väl an.

Däremot tror jag det är lätt att missa skrivbordsskivan framför skärmen. Jag har ett stort, svängt skrivbord som är typiskt träfärgat och det påverkar hur man ser skärmfärgerna. Därför har jag lagt ett grått skrivunderlag framför skärmen och under tangentbordet.

Tack ska ni ha!

Om färg: Blir det helt galet om man tar en ljusare, som NCS 1000 N?

Om lysrör: Just Normlicht är alltså "problematiska" genom att de är litet föråldrade. Finns det risk att de fasas ut helt? I så fall riskerar man att åka på en uppsättning armaturer till...

Har du sett en synvilla som består i att man lägger ett grått kort på ett vitt papper och ett annat grått kort med exakt samma ljushet på ett svart papper? Det grå kortet som ligger på det svarta pappret ser betydligt ljusare ut än det som ligger mot vitt papper. Du kommer alltså uppleva din skärm som mörkare än vad den faktiskt är om du har en vit vägg bakom skärmen. Ännu viktigare är vad du har för färg på bakgrunden i ditt bildbehandlingsprogram. Jag är skeptisk till de väldigt mörka gränssnitt som nu är populära.

Jag tror inte att det finns någon risk för att Just Normlicht-rören fasas ut under överskådlig tid.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Nu missade du ordet "snygg" före neutral tapet! ;-) Man kan ju ha ett trevligt, någorlunda neutralt mönster i en tapet, till skillnad från allt jämngrått. Men visst, ska man bara ha grått bakom skärmen, så går det väl an.

Däremot tror jag det är lätt att missa skrivbordsskivan framför skärmen. Jag har ett stort, svängt skrivbord som är typiskt träfärgat och det påverkar hur man ser skärmfärgerna. Därför har jag lagt ett grått skrivunderlag framför skärmen och under tangentbordet.

Du har helt rätt i att man inom den synvinkel där vi ser färg, där bör vi undvika färgade ytor. Så en grå bordsyta är inte fel.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Jag vill inte måla mina skrivbordsskivor grå, så jag hade tänkt gjuta nya i betong och lägga in på bockar. Men din idé om grå underlägg tilltalar mig, så det får bli något sådant i stället ;-)

Allvarligt, du har helt rätt i att det är lätt att missa. Det finns massvis med "tänkte inte på det" i fotosammanhang...

Har du sett en synvilla som består i att man lägger ett grått kort på ett vitt papper och ett annat grått kort med exakt samma ljushet på ett svart papper? Det grå kortet som ligger på det svarta pappret ser betydligt ljusare ut än det som ligger mot vitt papper. Du kommer alltså uppleva din skärm som mörkare än vad den faktiskt är om du har en vit vägg bakom skärmen. Ännu viktigare är vad du har för färg på bakgrunden i ditt bildbehandlingsprogram. Jag är skeptisk till de väldigt mörka gränssnitt som nu är populära.

Jag tror inte att det finns någon risk för att Just Normlicht-rören fasas ut under överskådlig tid.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Ja, synvillor ställer till det och den du nämner med grått stötte jag senast på när jag googlade på grå färger. Om de var mörka eller ljusa berodde helt på hur de presenterades. Jag gjorde en jämförelse genom att kopiera flera till samma bild i PS och titta på dem där.

Och bakgrundsfärgerna i bildbehandlingsprogrammen är som du säger också felkällor. En felkälla här hemma blir jag av med nu, nämligen att jag inte kan redigera "viktiga" bilder både kvällstid och dagtid. De blir minst sagt olika. I nya "Digitala Rummet" blir ljuset mycket mer likvärdigt över dygnet.

Nu är jag inte beredd att driva "nörderiet" till sin spets, så skicklig fotograf och bildbehandlare är jag definitivt inte att det finns anledning till det. Men en rejäl förbättring ser jag fram emot! Spännande är det!

Stort tack Stefan!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto