Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrerat med eyeone sen vista64bit..

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamT

Aktiv medlem
Hejsan!

Är ännu en av alla där ute som försökt sig på att kalibrera skärmen men inte lyckats. Följande är givet:
- Skärm: Acer AL1916
- Kalibreringsverktyg: eye-one display 2
- Operativsystem: Windows Vista Home Premium 64bit.

Ok, jag har kört eye-one display 2 och kalibrerat med senaste programvaran 3.6.2. När jag kört kalibreringen har jag först nollställt skärmen till factory defaults sedan ställt in allt i advanced mode i Match 3 och kört med OSD-reglagen i skärmen för att få mätarna för kontrast, RGB och ljusstyrka på mitten i det gröna området som man ska. Har kalibrerat till 6500K, gamma 2.2 och ljusstyrka 120. Efteråt ser det bra ut och kurvan i programmet är rak och fin och det är inom området 6500K. Alltså borde detta vara rätt! Jag sparade sedan min profil som standard via programmet.

I autostart i Vista ligger Logo Calibration loader från eye-one display som skall ladda profilen. Jag har NVIDIA också, version 21270 och i dess kontrollpanel är allt på defaults. (Även innan kalibreringen).

Ok, nu borde det vara bra! Har kollat i "färghantering" i windows också och där är min monitor profil vald som enhetsstandard för min bildskräm. Det ser ut så här:

WCS-enhetsprofiler:
Virtuell enhetsmodellprofil i scRGB - wscRGB.cdmp
Virtuell enhetsmodellprofil i sRGB - wsRGB.cdmp

ICC-profiler:
(min egna monitorprofil som jag kalibrerat fram) - är standard
sRGBIEC61966-2.1 - sRGB Color Space Profile.icm
Adober RGB(1998) - AdobeRGB1998.icc

Förbockat är "Använd mina inställningar för den här enheten" längst upp vid Enhet Bildskärm NVIDIA GeForce 9600GT

Under "Avancerat" är följande inställt:

Enhetsprofil: min egna som jag kalibrerat fram
Profil för visningsförhållanden: - WCS-profil för sRGB visningsförhållanden

MappaICC-konvertering till WCS-gamut:
Standardkonvertering - Systemstandard (Perceptuell)
Perceptuell (fotografier) - Systemstandard (Fotografi)
Relativ kolometri (streckbilder) - Systemstandard (Korrektur och streckbilder)
Absolut kolometri (simulerat papper) - Systemstandard (Korrektur - simulera pappers-mediefärg
Affärsgrafik (diagram och grafer) - Systemstandard (Diagram och grafer)

Nu till problemet:
När jag öppnar en bild i photoshop eller annat färgprofilshanterande program så har den ett grönstick. Öppnar jag den i ett icke färgprofilshanterande program är den bra, d.v.s. inget grönstick.
För att utesluta att bilden sedan tidigare har ett färgsstick har jag provat att göra ett helt nytt bilddokument i photoshop.
Fyllt det med vitt som bakgrund sedan målat rutor med 10% grått osv ända till svart. Sedan sparat denna som .jpg. Öppnar jag den i Internet explorer, som inte hanterar färgprofiler eller i andra icke färgprofilshanterande program så är den grå och fin MEN inte i PS, firefox med färgprofilshanteringsplugin eller i andra färgprofilshanterande program. Där finns grönsticket med! Spelar ingen roll om jag konverterar och spar som AdobeRGB inbäddad, sRGB inbäddad eller helt utan inbäddad profil. Dessutom har jag gjort samma gråskalebild i mspaint och den är fortfarande grön i färghanterande program men inte i t.ex. Internet explorer.
Om jag i photoshop väljer view, proof color och monitor så försvinner grönsticket! Om jag där väljer custom, monitor profile (min egna) och klickar ur "Preserve RGB number" försvinner sticket men om den är urbockad återkommer det. Har AdobeRGB som workingspace profile i PS och det är ingen skillnad mellan CS3 och PSelements 6.0. Kan tillägga också att om man bockar av "Använd mina inställningar för den här enheten" längst upp vid Enhet Bildskärm i windows färghantering försvinner problemet för då kör den sRGB rakt av.

Vad är det som är fel tror ni? blir galen på detta snart... skärmen kan ju visa rätt gråtoner i internetexplorer! då själva skärmen borde inte vara grön! Dessutom är ju kalibreringen rätt utförd så vitt jag kan se... vad jag vill uppnå är att ha en monitor profile som är korrekt och som visas genom hela operativsystemet så det ser lika ut överallt (med viss skillnad dock i icke färgprofilshanterande program eftersom de inte hanterar profiler) Är förvirrad ang. vilka inställningar som skall vara i windows själv, samt om NVIDIA spökar med att ladda nåt eget och om "calibration loader" laddar något eget. Vill ha EN profil som är bra och som, som sagt, fungerar i färhanterande program! Har gjort många timmars research och sett att andra har liknande problem. Jobbigt när man jobbar med bilder när det inte funkar.... har det med vista 64bit att göra, ska man installera om med XP? eller skaffa en mac eller what!

Hoppas nån kan hjälpa till med detta krångel och långa inlägg!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.