Annons

Kalibrera TV

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Kanske inte rätt forum men jag chansar.
Jag tänkte försöka kalibrera TVn för att den ska bli lite trevligare att visa bildspel på.

Jag har en relativt ny Samsung 46tum i 6-serien. Det känns som om det borde gå att få till ett "hyfsat" resultat men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det finns tokmånga inställningsmöjligheter och jag hittar ingen dokumentation som förklarar vad varje reglage gör.
Någon som testat och lyckats?

Grundinställningarna är: Bakgrundsljus, Kontrast, Ljusstyrka, Skärpa, Färgmättnad och Ton (Grön/Röd).
Här känns det relativt enkelt att testa sig fram mha en kalibrator.

Under avancerade inställningar finns bl a: Dynamisk kontrast, Svärta, Hudfärg, Färgområde, Vitbalans, Gamma och xvYCC. De flesta av dessa har jag absolut ingen koll på.
Vitbalansen regleras med sex reglage, Offset och Gain för R, G och B.
Gamman går mellan -3 och +3 men här kan nog en kalibrator hjälpa till att få rätt värde.

Som om detta inte vore nog finns det ytterligare en meny, Bildalternativ. Här finns bl a färgton som går att ställa i Sval, Standars, Varm1 och Varm2.

Hoppas att någon hängde med. Jag tycker det känns helrörigt men det vore himla kul att få ordning på TVn inför julhelgen =)
 
Ställ in TV:n på standard i bildalternativ och med hjälp av den referensbild som finns längst ner till vänster på sidan som jag länkar till och som du kan ladda ner kan du sedan ställa in ljus och kontrast på TV:n så att du ser gråskalorna hela vägen från vitt till svart. Det är det viktigaste och det är bra för programtittning också.
Sedan har jag på min tv minskat på skärpningen för att bli kvitt vita och svarta kanter på högkontrastobjekt.
Om du sedan inte är nöjd hur ansiktena ser ut på referensbilden kan du ändra lite i färgåtergivningen i färgmättnad och ton, det kan möjligen behövas något enstaka steg hit eller dit, men jag tror att det inte behövs.

Här är länken till referensbilden
http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html#

Det finns annat nyttigt på sidan också iofs.
 
Lätt OT, men ändå något alla ägare av Samsung-TV borde göra:

Stäng av Motion Plus.

Det är en inställning som får all rörlig bild att se ut som sunkigt ljussatt digitaliserad VHS-film istället för prima TV genom att interpolera fram bilder som inte finns för att öka "flytet" i bilden.

Det är 100% marknadsföringsbogus och du kommer inse detta när du stängt av det. Särskilt om du tittar på HD-material.
 

Bilagor

  • motionplus.jpg
    motionplus.jpg
    24.3 KB · Visningar: 910
Tack för era tips. Hade lite problem med att få rätt nivå på ljuset för att kunna se både skuggor och högdagrar. Bägge verkar ligga på ljusstyrkereglaget, kontrasten påverkade marginellt. Kom på att man måste stänga av dynamisk kontrast och sen ökade jag gamman lite så blev det hyffsat. Ska göra en test med kalibrator vid tillfälle.
 
Vad är thx och hur kontrolleras den/det.

Thx är en kvalitetsstandard för bild och ljud som uppfanns av George Lucas. Bättre biografer är Thx-godkända och kvalitetsmärket finns också på en massa stereoapparater. Och tv. Då finns en förinställning som heter Thx och innebär att återgivningen uppfyller ganska höga krav.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.