Annons

Kalibrera skärmen!

Produkter
(logga in för att koppla)

limpan_

Medlem
Hejsan! Har kikat lite här i forumet och hittat lite information angående färgkalibrering. Skulle nu vilja kalibrera min skärm men ja tycker det känns lite onödigt att lägga ut en massa tusenlappar ensam. Tänkte då att det måste ju finnas en massa människor som har utrustning för det. Är det någon som har lust att låna/hyra ut sin kalibreringsutrustning? Eller vet något företag som hyr ut? Bor i Sandviken/Gävle. Vore ju lämpligt om det fanns någon i närheten.

mvh Anders
 
Inte behöver du lägga ut en massa tusenlappar för en kalibrator. Jag köpte mig precis en Spyder2Express för under tusenlappen (finns hos Scandinavian Photo). Funkar utmärkt och jag är helnöjd! :D Annars kan du ju alltid gå ihop med några i bekantskapskretsen för att tillsammans köpa en lite dyrare variant. (Som amatörfotograf tror jag nog ändå att ovan nämnda kalibrator är mer än tillräcklig!)

Lycka till med dina framtida funderingar.

PS: Glöm inte bort att en skärm måste kalibreras med jämna mellanrum (en CRT minst varannan vecka och en LCD/TFT minst varannan månad) så om du skulle lyckas låna en idag så är du "illa tvungen" att låna den igen efter ett tag (och till sist blir folk trötta på att låna ut).
 
Håller med Andreas! Spyder 2 express om Du inte har en skärm som kostar över 15000kr...

Plugga in, kör, färdig!

Det enda Jag fick ställa in var i Photoshop CS2 under visa - korrekturinställningar - egen: välja den nya profilen: spyder 2 express och kryssa i: bevara RGB-nummer!
 
Spyder2Express låter intressant. Hur fungerar den? Skapar den en icc-profil? Och varför behöver man ändra i PhotoShop - borde inte färgprofilen slå igom i alla (WindowsXP) program när man väl har satt rätt skärmprofil?

Edit: Hittade följande på colorvisions hemsida

"
Q:After waking up the computer the monitor profile doesn't work fine. What's wrong?

A: On your video card there's a flash memory called "look up table" (LUT). The ColorVision StartUp.exe flashes correction data to the LUT. This is a big part of your color management.
"

Dvs det verkar som om man behöver colorvisions programvara för att få profilen att fungera :-(
 
Senast ändrad:
Den skapar en ICC-profil automatiskt och lägger upp den som standard-profil. Jag ändrade i Photoshop till Spyder 2 express för att den skulle ligga kvar i photoshop även om jag byter standard-profilen till en annan för andra tillämpningar, tex handdator...

Det enda jag var tvungen att göra var att kryssa i bevara RGB-nummer. Varför vet Jag inte riktigt... Kanske någon som vet?

ACDSee Pro skötte sig perfekt utan någon ändring, kan tilläggas...

Kan också tilläggas att Jag gjort provutskifter med Fuji och bilderna blir klockrena, perfekt kalibrering.
 
vonlarsson skrev:
Den skapar en ICC-profil automatiskt och lägger upp den som standard-profil. Jag ändrade i Photoshop till Spyder 2 express för att den skulle ligga kvar i photoshop även om jag byter standard-profilen till en annan för andra tillämpningar, tex handdator...

Förstår inte varför du ändrar något i PS? Det behöver du inte göra. Korrekturinställningar (softproof?) är väl framför allt användbar när du ska ladda upp bilderna för tryck och här anger tryckarens profil (för att se hur dina bilder kommer se ut på papper), tex Crimsons ICC-profil.
 
vonlarsson skrev:
Håller med Andreas! Spyder 2 express om Du inte har en skärm som kostar över 15000kr...

Plugga in, kör, färdig!

Det enda Jag fick ställa in var i Photoshop CS2 under visa - korrekturinställningar - egen: välja den nya profilen: spyder 2 express och kryssa i: bevara RGB-nummer!

Det ska du ju inte göra, då kommer du avaktivera Photoshop så att den inte läser din skärmgprofil. Faktiskt det enda sättet som man kan avaktivera detta i Photoshop 6 och senare versioner.

Stefan
 
vonlarsson skrev:
Den skapar en ICC-profil automatiskt och lägger upp den som standard-profil. Jag ändrade i Photoshop till Spyder 2 express för att den skulle ligga kvar i photoshop även om jag byter standard-profilen till en annan för andra tillämpningar, tex handdator...

Det som finns i en profil är två delar, en kurva som påverkar ditt skärmkort och en profil som påverkar Photoshops färgåtergivning. När du ändrar en profil till en annan slår inte den associerade kurvans egenskaper på ditt skärmkort igenom förrän du startar om datorn. Det är detta som det lilla programmet ColorVision StartUp.exe gör.

När du sedan klickar i Bevara färgvärden ber du Photoshop att bortse från den profil som du nu har aktiv. Det innebär att du kommer att använda kurvan från din Express-kalibrering och avaktivera profilen.

Jag skulle nog hellre starta om datorn eller ladda om din kurva när du byter din skärmprofil.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det som finns i en profil är två delar, en kurva som påverkar ditt skärmkort och en profil som påverkar Photoshops färgåtergivning. När du ändrar en profil till en annan slår inte den associerade kurvans egenskaper på ditt skärmkort igenom förrän du startar om datorn. Det är detta som det lilla programmet ColorVision StartUp.exe gör.

När du sedan klickar i Bevara färgvärden ber du Photoshop att bortse från den profil som du nu har aktiv. Det innebär att du kommer att använda kurvan från din Express-kalibrering och avaktivera profilen.

Jag skulle nog hellre starta om datorn eller ladda om din kurva när du byter din skärmprofil.

Stefan

Varför är då skärmen felkalibrerad när jag inte väljer bevara rgb-nummer i PS och helt perfekt matchad med mina utskrifter när jag har kryssat i bevara RGB-nummer? Har i denna profil inte ändrat något annat (inte någon ändring i spyder profilen...)

Väldigt konstigt om det bara är tur,eller?

(Själv har Jag lagt upp två profiler, en som Spyder Express gjorde automatiskt för min skärm och en har jag gjort manuellt i Adobe gammma som matchar min handdators skärm. De här kan jag växla mellan i Photoshop utan att behöva starta om datorn, ändringarna sker direkt. Detta fungerar också klockrent).

Kan tilläggas att Jag inte är någon expert på kalibrering men detta fungerar väldigt bra...

Du får gärna förklara lite mer ingående varför allt fungerar perfekt när Jag "har gjort fel"?
 
vonlarsson skrev:
Varför är då skärmen felkalibrerad när jag inte väljer bevara rgb-nummer i PS och helt perfekt matchad med mina utskrifter när jag har kryssat i bevara RGB-nummer?

Vad händer om du väljer din Spyder-profil och sedan startar om datorn och till slut öppnar en bild och väljer korrekturinställningar utan Bevara RGB?

Då bör du få en perfekt matchning om du har valt labbets profil. Alla andra kombinationer är nog mer eller mindre slumpmässiga.

Stefan
 
Ursäkta dröjsmålet..

Det som händer är att bilderna blir för mörka vid utskrift. Kryssar Jag då i bevara RGB-nummer och med detta behöver sänka nivåerna en aning på bilden blir det bra.
 
vonlarsson skrev:
Ursäkta dröjsmålet..

Det som händer är att bilderna blir för mörka vid utskrift. Kryssar Jag då i bevara RGB-nummer och med detta behöver sänka nivåerna en aning på bilden blir det bra.

Har du ett tillräckligt starkt betraktningsljus? Jag hör ofta klagomål på detta och då ber jag dem titta i ett bra ljus. Normalt sett löser det problemet.

Stefan
 
Hej

En fråga, fungerar det att kalibrera laptops? Jag har en relativt ny laptop, en hp, och är instresserad av att skaffa en Spyder.

Bärbara datorer har ju ofta mindre avancerade grafikkort?

//Lars
 
stefohl skrev:
Har du ett tillräckligt starkt betraktningsljus? Jag hör ofta klagomål på detta och då ber jag dem titta i ett bra ljus. Normalt sett löser det problemet.

Stefan

Då fungerade det bättre, men en hel del ljus krävdes... Jag fick stå ute på balkongen där det då var MYCKET mjukt ljus (endast en lätt dimma).

Oj då! Ska det verkligen krävas SÅ mycket ljus för att kontrollera en utskrift? Vanliga lampor fungerade inte. Lysrörsarmaturerna i köket nådde nästan hela vägen i mål dock...

Tack för all hjälp Stefan!
 
larsbengtsson skrev:
Hej

En fråga, fungerar det att kalibrera laptops? Jag har en relativt ny laptop, en hp, och är instresserad av att skaffa en Spyder.

Bärbara datorer har ju ofta mindre avancerade grafikkort?

//Lars

Alla skärmar går ju att profilera, det vill säga du kan mäta upp vad de har för färgåtergivningsegenskaper. Dessa läggs in i en profil som sedan Photoshop använder sig av för att korrigera bildens utseende.

Däremot går det sällan att kalibrara en laptop. Det innebär att det inte går att ställa in skärmen för att få en optimal inställning av skärmens färg innan man gör en profil.

Sedan har de flesta bärbara datorers skärmar ett mycket begränsat färgomfång. Men resultatet blir ju bättre av en kalibrering än utan.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.