Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera skärm med hjälp av fotolabb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har två bärbara datorer vilka jag har kalibrerat så gott jag kan
med hjälp av Adobe Gamma.
Tror jag ligger någorlunda rätt i färger men vill ligga så nära realiteten som möjligt.
Har ingen kalibreringsutrustning då jag anser detta vara lite dyrt att använda en gång, lägger hellre de pengarna på andra tillbehör.
Funderat på en sak som borde fungera hyfsat, tror jag ;-)

Jag fotograferar lite objekt, porträtt, landskap etc.
Går till min lokala fotohandlare och framkallar med aut justering.
Åker hem till mina datorer med papperbilderna i handen.
Sitter med Adobe Gamma och justerar ljus och färg tills det matchar mina papperskopior.

Borde väl fungera ok eller tänker jag helt galet nu ;-)

MVH Mikael.
 
Tror jag ligger någorlunda rätt i färger men vill ligga så nära realiteten som möjligt.
Har ingen kalibreringsutrustning då jag anser detta vara lite dyrt att använda en gång, lägger hellre de pengarna på andra tillbehör.
Funderat på en sak som borde fungera hyfsat, tror jag ;-)
Är du nöjd med dina bilder så är det ju ok.
Men kalibreringsutrustning är inget som man bara använder en enda gång.

Själv kalibrerar jag i princip varje vecka.
Dels för att skämrar "åldras", dels för att det kan hända saker i systemet, som gör att kalibreringen försvinner, utan att man själv märker det.

Sedan är det ju såklart indivuellt om man vill investera i utrustnig för kalibrering eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.