Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera med Colorvision Spyder??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!
Jag har investerat i en Spyder med PhotoCal.
När jag kör kalibreringen blir resultatet märkligt tycker jag.
När jag ska ställa in färgerna inom den lilla rektangeln så slutar det med att rött är på max och blått i stort sätt på noll innan programmet är nöjt.
Även om jag kör med temperaturinställning eller helautomatiskt stället för färg så blir det skumt. Det som var vitt (t.ex. bakgrunden på FS) blir ..hmmm.. rosa-grått...
Det kan väl inte vara meningen??
Vilken av ovanstående är bäst att köra?
När man ska ställa "luminansen" mellan 85 och 95 så står det på skärmen att man ska sänka kontrasten och i Users guide att man ska dra ner på färgerna..
Hur brukar Ni göra?
Någon som använder Spydern och är nöjd?
Hur gör Ni?

Jag har bildskärm Samsung SyncMaster 957p
och grafikkort Geforce3 ti200.

Tacksam för hjälp!!

Jesper
 
Hej

Funkar för mig. Har du tagit bort Adobe gamma?

Jag har iofs ställt bara färgtempen på skärmen, ställer inte färgerna per färg på skärmen utan låter Spydern göra en kurva.

Roine
 
Hej!
Vad snabb Du var!
Jag har tagit bort Adobe Gamma från autostart.
Du väljer alltså att Du har en skärm med "preset" av temperatur?
Mittenaltervativet så att säga...
Vad menar Du med kurva?

Jag är ny detta som kanske märks... :)

Jesper
 
Hmmm.. Min skärm är inställd på 9300.
Ska man välja det då i PhotoCal?
Är det så Du menar?
Jag har hittils valt 6500 där..

Vad står R G B i på Din monitor?

50%?

Tacksam för att jag får hjälp!

Jesper
 
Japp, mina R G B står i mitten (Nokia 920C)

Skäemne måste stå så nära 6500 som möjligt om du väljer det.

OBS sen att du kommer att se stor skillnad på bidlerna i och utanför Photoshop. Så det är inte enbart ett + att ha kaliberat då dina WEB bidler kan se luriga ut. Tex bli blåstick eller röda.
 
ok..
Men allt på skärmen ser skumt ut..
Det vita blir rosaaktigt osv...
Hmmm.. Jag verkar ju inte göra något direkt fel...
Får fortsätta testa...
 
När jag tittar på bilder i PS så ser dom ok ut.
Annorlunda så klart men rätt ok..

Men övrigt på skärmen ser skumt ut tex i Word blir det vita rosaaktigt.
Allt på skärmen alltså..
När jag ändrar och kör med temperaturinställning så blir det mera grönaktigt..
Det ser jätte konstigt ut...
 
Senast ändrad:
T.o.m. muspekaren blir grönaktig... ?
Verkar bli så när jag ändrar till 6500k
Spelar ingen roll om jag byter profil på skärmen...
Kan Spydern vara trasig?
 
Senast ändrad:
Det verkar som grafikkortet inte reagerar när man byter profil vare sig det är en profil gjord av PhotoCal eller någon annan profil.
Det blir ingen skillnad.
Någon som har något tips??

Jesper
 
Hej

Windows kör ju inte färgjustering via profil tror jag. Så det borde inte bli skillnad.

Säk på ämnet, vi hade en lååång utläggning för ca ett år sedan.

Det handlade om sRGB som färgrymt tror jag.

Roine
 
Jo, jag har sökt och läst .... :)
Men skulle det inte synas på skärmen om man ändrar standardprofil...?
Varför ska man då kunna ändra?
Och hur ska man få PhotoCals profil att fästa?


*förvirrad*
 
Windows använder normalt inte profiler i sig själv, därför ser det knasigt ut. Microsoft har bestämt att det är applikationerna som själv får använda profiler så inte förräns du startar PS så används den profil du ställt in.

Men.. Samsung (och många andra bildskärmstillverkare) skickar med ett program till Windows på en CD-skiva i bildskärmskartongen med sina skärmar som fixar till så att profilerna även slår igenom i Windows och allt ser bra ut. Det är den CD-skivan som de flesta packar upp och slänger för att det inte står på den riktigt vad man skall ha den till.

Även Matrox skickar med liknande program till sina grafikkort i P-serien. Jag använder detta program eftersom det hanterar att jag använder två skärmar samtidigt på samma dator.

På en Mac är det enklare. Där bara fungerar det från början utan magi och extraprogram.
 
Tack Lars jag har läst den...
Men om man kör PhotoCal och ändrar färgerna på skärmen för att passa in i rektangeln eller ändrar färgtemp till 6500K så ändras ju utseendet på skärmen dramatiskt.
Är det alltså så att det blir ok bara i PS men i övrigt så ser allt jätteskumt ut?

Är det så för Er andra?

Jo, Adobe Gamma är bortplockad.

Märkligt är att när jag sätter att skäminställningarna ska gälla efter omstart och startar om så ser det bra ut i en sekund och sedan kommer det gamla läget tillbaka.
Det är enda gången jag ser att profilen ändras..

Den CD-skiva jag fick med verkar inte innehålla något sådant program. Ska kolla igen..

Tack!

Jesper
 
Senast ändrad:
Verkar skumt. Som om profilen till bildskärmen inte hämtas in?

Visserligen färghanterar inte Internet Explorer för PC ( se http://www.ekdahl.org/kurs/colormanage.htm) men det är sällan några dramatiska skillnader åtminstone om man har skapat bildfilerna i den lilla arbetsrymden sRGB.

Jag har grafikkorter Radeon 9500 Pro.
Högerklickar jag på skrivborder -->Egenskaper --> och i ATI:s drivrutin kan jag nu välja fliken Color Management. Där ser jag om min senaste profil från Spydern finns. Om inte väljer jag den där. Hamnar här direkt i mappen (kör Win2K)
c:/Winnt/System32/Spool/Driver/Color, där Colorvision Spydern lagt nerbildskärmsprofilen



/Lars
 
Ja, precis den syns bara någon sekund.
Om jag högerklickar på skrivbordet och väljer egenskaper -> inställningar -> avancerat -> färgmatchning (kör XP) så ser jag rätt profil som Spydern skapat där.

Men skärmen reagerar inte när jag ändrar profil men som Magnus skrev, om Windows inte använder profiler så kanske det inte är så konstigt.

Men att skärmen ska se så skum ut som den gör efter det att jag anpassat färgerna eller färgtempen enligt PhotoCal verkar ju märkligt...

Svårt det här, jag trodde i min enfald att man bara kalibrerade med Spydern, den skapar en standardprofil och sedan var allt frid och fröjd...

Det här att Windows inte skulle bry sig om vilken standardprofil skärmen/grafikkortet har hade jag ingen aning om..
 
Jag hittade ett program på CD:n som heter Natural Color.
Där kan man plocka in profiler som monitorn sedan använder.

Men....När jag plckar in profilen som PhotoCal skapat så blir skärmen nästan helt mörk.

R G B står alla på 3.99 enl programmet..
I andra profiler står dom på cirka 1.00

Kanske är det knas på sensorn iaf...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.