Annons

Kalibrera laptop och projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

jjf

Aktiv medlem
Har precis köpt en Asus laptop och tänkte använda den till att visa bildspel tillsammans med projektor.
Har ingen egen projektor än, men lånar jobbets (som enbart har VGA-ingång)
Har en Spyder 2 som jag med kanonresultat kalibrerat min stationära dator med och Spyder 2 ska ju även kunna kalibrera två skärmar.

Nu mina undringar:
Hur funkar den interna skärmen och skärmutgången på en laptop i förhållande till varandra? (finns både VGA och HDMI på den bärbara) Är det som ett grafikkort med två skärmutgångar, den ena primära till den inbyggda och den sekundära till skärmutgången?

Behöver jag installera någon drivrutin för projektorn för att det ska fungera korrekt med kalibrering?

Vore tacksam om någon med erfarenhet av detta har tid och möjlighet att reda ut begreppen.
 
Nu mina undringar:
Hur funkar den interna skärmen och skärmutgången på en laptop i förhållande till varandra? (finns både VGA och HDMI på den bärbara) Är det som ett grafikkort med två skärmutgångar, den ena primära till den inbyggda och den sekundära till skärmutgången?

Behöver jag installera någon drivrutin för projektorn för att det ska fungera korrekt med kalibrering?

Vore tacksam om någon med erfarenhet av detta har tid och möjlighet att reda ut begreppen.

Jag förstår inte riktigt din första fråga, men jag gör ett försök: Laptopens skärm står som primär ända tills du kopplar in en extern skärm, då utgår grafikkortets drivrutin (åtminstone Nvidias) ifrån att du i första hand vill arbeta på den externa skärmen och gör den till primär. Ganska irriterande om du frågar mig, då jag ofta vill ansluta den externa skärmen som sekundär. Detta går att åtgärda genom några knapptryckningar i bildskärmsinställningarna.

Jag ställer mig lite tveksam till att laptopen kan hantera tre bildsignaler på samma gång (HDMI+VGA+Internt), så jag gissar på att det är samma bildsignal i HDMI och VGA-utgångarna (fast HDMIn är digital). I annat fall kan det vara så att du får välja vilka två aktiva skärmar du vill ha. Det kan ju vara så att du kan ha tre separata skärmar samtidigt också, men det är inget jag prövat.

Nej, du skall inte behöva installera ytterligare drivrutiner för att kunna kalibrera din projektor. Däremot är det ingen självklarhet att kalibreringsverktyget klarar av det. Spyder 3 klarar inte att kalibrera projektorer, du måste ha en Spyder 3 Elite (baserat på informationen när jag köpte min kalibrator åtminstone). Det är möjligt att Spyder 2 klarar av det, jag vet faktiskt inte.

När du ska kalibrera projektorn riggar du med fördel Spydern på någon form av stativ och ställer den med ca 1 meters avstånd ifrån din duk, centrerad i bredd- och höjdled, riktad mot duken.
 
Tack för svar

Tack Josef för ditt svar.
Du förstod min första fråga rätt.
Jag ska inte använda VGA och HDMI samtidigt (för det går nog inte), utan det kommer beror på ingångsmöjligheter på den projektor jag använder. Har den HDMI kan man ju med fördel använda det.
Spyder 2 kan kalibrera projektor (fick oxå med en klämma att sätta på ett kamerastativ framför duken för Spydern)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.