Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera kontoret

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
Någon som vet hur man kan åstadkomma rätt färgtemperatur vid arbetsplatsen? Här sitter jag med kalibrerade system men har istället dålig koll på rummet jag sitter i.

Kanske skulle man skaffa en betraktningslåda för foton men åas kan jag ju inte ställa in bildskärmen där för jämförelser...

Alltså - Rätt färgtemperatur i arbetsrummet känns viktigt.

Hur kan man:

1.
Mäta färgtemperaturen på befintligt ljus för att sedan kalibrera bildskärmen för samma färgtemperatur?

2.
Förbättra genom att byta lysrör? Har fn Philips Master TLD-rör, som skall vara "färgäkta" men vad är färgäkta? Dagsljustemperatur? Har letat på Philips hemsida men hittar ingen info om detta. Några andra rör som rekommenderas?

/G

1. En bra början kan väl vara att kolla färgtemperaturen på dina Master TLD. Heter ljuskällan t.ex. Master TLD 830 betyder detta att färgtempen är 3000 kelvingrader (ta de sista två siffrorna och lägg på två nollor i slutet så får du färgtemperaturen. Sen är väl problemet att dagsljuset blandar sig i detta, och dagsljuset förändras under dagen.

2. Att lysrör ska vara färgäkta innebär att de har ett s.k. högt Ra-index. Ra-index fås ut genom att man testar ett antal referensfärger och jämför hur nära färgen ligger jämfört med en ljuskälla med kontinuerligt spektrum (dagsljus, glödljus) där 0 är uselt och 100 är bäst - procent, helt enkelt.
Problemet med ljuskällor med lyspulver, t.ex. lysrör, är att Ra-indexet inte talar om återgivningen av allaalla färger utan bara referensfärgerna - du kan alltså ha Ra 100 i korrelerad (vill jag minnas att det heter) färgtemperatur och änd ha vissa gröna nyanser som ögat upplever som blåa. Detta eftersom att de inte finns med bland referensfärgerna som man testar emot.

Insåg just att jag inte svarat ett dugg på vad du frågade efter, men du kanske kan ha nån glädje av det ändå :)

/Tor

gerhardp skrev:
1.
Mäta färgtemperaturen på befintligt ljus för att sedan kalibrera bildskärmen för samma färgtemperatur?
Lite fel arbetsmetod.
Vad du skall göra är att använda betraktningsljus med 5000 Kelvin och ha en skärm som är av hyfdda kvalitet inställd på 5000 Kelvin.
En sak man ofta glömmer är att det räcker inte med att ha rätt färgtemperatur på betraktningsljuset, det skall vara rätt styrka också. 1500-2500 Lux.

Ljuset runt skärmen skall vara 32-64 Lux.

Skärmen skall klara av en vitpunkt på 100 Cd/m2 vid en färgtemperatur av 5000 Kelvin, gör den inte det är det bättre att använda 6500 Kelvin.
gerhardp skrev:
2.
Förbättra genom att byta lysrör? Har fn Philips Master TLD-rör, som skall vara "färgäkta" men vad är färgäkta? Dagsljustemperatur? Har letat på Philips hemsida men hittar ingen info om detta. Några andra rör som rekommenderas?
Lämpliga lysrör på betraktningsljus är sådana som är av typen 950.

Väggfärgen skall vara rätt också, motsvarande Zon VI (ljusare än ett gråkort), det finns en NCS-färg men jag måste bege mig till mitt forskningsrum där allt skrivet material ligger för att få fram den.

Bland det viktigaste när man kalibrerar kontoret är att hänga upp en snygg svartvit bild, gärna 30x40 och helst av Ralph Gibson eller Albert Watson.

Själen behöver sitt också.

TorO skrev:
Insåg just att jag inte svarat ett dugg på vad du frågade efter, men du kanske kan ha nån glädje av det ändå :)
Absolut! Tack!
mipert skrev:
En sak man ofta glömmer är att det räcker inte med att ha rätt färgtemperatur på betraktningsljuset, det skall vara rätt styrka också. 1500-2500 Lux. Ljuset runt skärmen skall vara 32-64 Lux.

Lämpliga lysrör på betraktningsljus är sådana som är av typen 950.

Väggfärgen skall vara rätt också, motsvarande Zon VI (ljusare än ett gråkort), det finns en NCS-färg men jag måste bege mig till mitt forskningsrum där allt skrivet material ligger för att få fram den.
Det där är jag definitivt intresserad av. När jag börjar snöa in på ett ämne blir jag lätt fanatisk. Inte alltid så bra men nu skall kontoret i alla fall kalibreras till 100%.

Imorgon blir det att köpa nya lysrör. De jag blivit påprackad i lampaffären som bästa val var 827.
mipert skrev:
Bland det viktigaste när man kalibrerar kontoret är att hänga upp en snygg svartvit bild, gärna 30x40 och helst av Ralph Gibson eller Albert Watson. Själen behöver sitt också.
Så sant. Skall fixa det med.

Tack för mycket givande information så här långt!

/G

ANNONS