Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera Iphone/Ipad

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Skaffade nyligen en iphone 6 som på många sätt är en fantastisk telefon men - och det skall väl till en fotonörd till detta - jag stör mig en hel del på det tydliga magenta-sticket som inte alls återfinns i 4:an som jag använt tidigare.

Så jag testade då ColorTRUE appen som lirar ihop med min Xrite kalibrator. Problemet är bara att det krävs att bilderna visas i kompatibla appar för att kunna använda profilen. Inte så smidigt...

Kort sagt, finns det INGET sätt att profilera Apples egna display direkt i ios?

Nej, det går tyvärr inte p.g.a. den så kallade sandboxarkitektur som används i detta (och liknande) operativsystem.

Nej, det går tyvärr inte p.g.a. den så kallade sandboxarkitektur som används i detta (och liknande) operativsystem.

Fast det är väldigt fin sand i den sandlådan. :)

Inte jag som kommit på det utan en kompis till mig som är data o telefonansvarig på sitt företag, nej det kör för övrigt inte Apple där. Det gör däremot jag.

Förlåt lite OT.

Har själv inte 6:an utan 5s, får vänta tills 6s kommer....

Det gäller som sagt inte bara IOS, utan också Android och Windows Phone fungerar ungefär likadant - programmen kan inte göra något utanför sin egen lilla sfär (eller appar i Windows 8 för den delen). Bra för säkerheten, men mindre bra när man faktiskt vill annorlunda.

Det gäller som sagt inte bara IOS, utan också Android och Windows Phone fungerar ungefär likadant - programmen kan inte göra något utanför sin egen lilla sfär (eller appar i Windows 8 för den delen). Bra för säkerheten, men mindre bra när man faktiskt vill annorlunda.

Bara det att Android kan bygga stora sandslott medans iOS snällt får titta på då Apple inte tillåter att användaren "går utanför ramarna".
Rappt OS som dessutom är ganska effektivt men begränsat.

Bara det att Android kan bygga stora sandslott medans iOS snällt får titta på då Apple inte tillåter att användaren "går utanför ramarna".
Rappt OS som dessutom är ganska effektivt men begränsat.

Så kul - går det att kalibrera en Androidenhet färgmässigt vilket är vad tråden handlar om?

Så kul - går det att kalibrera en Androidenhet färgmässigt vilket är vad tråden handlar om?

Alla de Androidtelefoner jag kollat, från samsung till obskyra kineser, har legat långt från sRGB. Apple har i alla fall målsättningen att göra en skärm som stämmer med sRGB. Och hur avgör du att skärmen har ett magentastick? Står du i ett lysrörsljus och kollar på din skärm kan den lätt se magenta ut. Sedan tittar du på samma skärm i dagsljus och då ser den snygg ut

Alla de Androidtelefoner jag kollat, från samsung till obskyra kineser, har legat långt från sRGB. Apple har i alla fall målsättningen att göra en skärm som stämmer med sRGB. Och hur avgör du att skärmen har ett magentastick? Står du i ett lysrörsljus och kollar på din skärm kan den lätt se magenta ut. Sedan tittar du på samma skärm i dagsljus och då ser den snygg ut

Jag jämförde samma bild i min Iphone bredvid min nyprofilerade NEC. Sticket blir också väldigt uppenbart då man i appen ColorTRUE kan se före/efter kalibrering.

Sticket på min telefon är dock så kraftigt så jag såg det direkt utan referenser och det fick mig att nosa upp appen.

Jag jämförde samma bild i min Iphone bredvid min nyprofilerade NEC. Sticket blir också väldigt uppenbart då man i appen ColorTRUE kan se före/efter kalibrering.

Sticket på min telefon är dock så kraftigt så jag såg det direkt utan referenser och det fick mig att nosa upp appen.

vilken telefon hade färgstick?
jag har sett Samsung med blåstick , mina iPhone har alltid legat väldigt rätt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar