Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera din HD-tv för korrekt färgvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

reflux

Aktiv medlem
Efter en sväng på diverse stormarknader idag kan jag bara konstatera att det skiljer OERHÖRT mycket mellan hur dagens platta tv-apparater visar upp bilder. Spridningen i kalibrering är bra mycket större än faktisk kvalitétskillnad mellan olika paneltyper och prisklasser. Butikernas skyltning säger egentligen inte ett smack av vad apparaterna klarar och inte. Patetiskt.

Väl hemma funderade jag på om det inte går att använda sin befintliga färgprofileringshårdvara tillsammans med tvn. Det funkar ju för våra datorskärmar så varför inte för en LCD/plasma? Man kan såklart inte ladda in profiler i tvn men om man med datorn iallafall kan visa avvikelsen kan man ju ändra manuellt tills värdena stämmer bättre.

Exempelvis Colorvision har en variant av sin Spyder med mjukvara för att kalibrera tv-skärmar men ska man verkligen behöva betala extra när man redan har hårdvaran?

Google sa, -Näe, det ska man inte.

HCFR - en GRATIS programvara för att underlätta kalibrering av tv-skärmar tillsammans med en kolorimeter.

http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php

Programmet finns både till Windows och OS X och stödjer:

Windows:
Spyder 2
Spyder 3
DTP94
Gretag EyeOne (Beamer, Display 2, Display LT)

OS X:
Spyder 2
Spyder 3

Till programmet laddar man hem en gratis referens-DVD som man bränner ut och matar sin tv med under kalibreringsprocessen.

Borde vara perfekt för oss som vill använda tvn till att visa högupplösta bilder i olika sammanhang och redan har köpt en kolorimeter för datorbruk.

Strålande!!!

Jag har tänkt på att testa, men har inte tagit mig för det ännu! :)

Jag hade tänkt att testa med Gretag MacBeth's medföljande programvara, men hoppa över själva profileringen (för det går väl så vitt jag vet bara ha en skärmprofil aktiverad på en utgång på kortet åt gången i Vista, och jag har tre skärmar koppladet till datorn varav en är TV'n).

Det här verkar ju smidigt, dessutom slipper jag bränna DVD'n ;)

Hur ändrar man själva TVn då? finns det en meny för det i TVn eller måste man in och skruva på hårdvaran som på äldre apparater?

Jag har en liten 14 tum tv där svartnivån för den blåa kanalen är alldeles för hög, eller också är det röd och grön som är för låga för mörka partier i bilden sotar igen till blålila.

Hur ändrar man själva TVn då? finns det en meny för det i TVn eller måste man in och skruva på hårdvaran som på äldre apparater?

Jag har en liten 14 tum tv där svartnivån för den blåa kanalen är alldeles för hög, eller också är det röd och grön som är för låga för mörka partier i bilden sotar igen till blålila.

Reglage för justering måste finnas i TVn. Antingen i de vanliga menyerna eller i en servicemeny.

Pioneer har länge varit kung på att förebereda sina apparater för kalibrering. Dvs alla reglage man behöver för att justera sin apparat enligt gällande standard finns och gör dessutom rätt saker. För oss som jobbar med det kan man även koppla på sig på serviceporten och få tillgång till ännu fler reglage, bla gammajustering på varje grundfärg.

Skillnaden på att kaliberera sin datorskärm mot sin TV är att när man profilerar sin datorskärm så gör datorn det mesta av jobbet men när man ska kalibrera TVn så får man göra jobbet själv. Tar normalt några timmar och resultatet är beroende på kunskap hos den som kaliberar, TVn:s prestanda och reglage samt noggrannheten hos instrumenten.

Men man lär sig massor av att testa så kör så det ryker...

MVH
Marcus (ISF certifierad)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar