Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera dataskärm Dell 1707FP på nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljudlandskap

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just ominstallerat Windows och alla mina färginställningar är ju givetvis borta.
Jag undrar hur jag enklast kalibrerar om min dellskärm nu till bra färginställningar?

Det går absolut inte redigera bilder så som färgerna ser ut nu... bildskärmen ser lite mörk och har ingen klar rödton längre i röda färgerna..
Det var ett par år sedan jag kalibrerade men jag har lyckats fått till det jättebra trots att skärmen har några år på nacken.

Ge mig alla råd ni har för att kalibera/ program att använda!

Hur gör jag?

mvh/ Jenny

Hej!

Jag har just ominstallerat Windows och alla mina färginställningar är ju givetvis borta.
Jag undrar hur jag enklast kalibrerar om min dellskärm nu till bra färginställningar?

Det går absolut inte redigera bilder så som färgerna ser ut nu... bildskärmen ser lite mörk och har ingen klar rödton längre i röda färgerna..
Det var ett par år sedan jag kalibrerade men jag har lyckats fått till det jättebra trots att skärmen har några år på nacken.

Ge mig alla råd ni har för att kalibera/ program att använda!

Hur gör jag?

mvh/ Jenny
Du kommer antagligen få tips om en rad olika gratisprogram för att kalibrera skärmen. Men glöm dessa och skaffa dig en kalibrator med tillhörande programvara. Bra kalibratorer är t ex en i1 Display Pro eller en Spyder IV.

Anledningen är att alla dessa gratisprogram kan kalibrera skärmen, men inte profilera den. Kalibreringen innebär alltså att du får hjälp med att ställa in skärmen på rätt färgtemperatur och eventuellt också rätt ljusstyrka. Men ingen av dessa program gör en profil, det vill säga den beskrivning som ditt bildbehandlingsprogram sedan ska använda när den anpassar din bild till skärmen så att den får en korrekt färgåtergivning.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto