Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera ACR för t.ex. en Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
När den senaste versionen av Photoshop nu kommit ut, som äntligen har ett vettigt arbetsflöde om man arbetar med RAW-filer, gjorde jag lite tester för att se hur färgerna från min 10D såg ut jämfört med när jag använder C1 med Magnes kameraprofil. Tyvärr blev jag ganska missnöjd med resultatet, det gula var alltför rött och det gröna alltför grönt, osv. Nu kan man kalibrera ACR så att dessa färgstick minimeras men jag har inte lyckats speciellt bra. Sökte en del på nätet och hittade bland annat ett script, http://fors.net/chromoholics/ , som fixar till det men detta förutsätter, så klart, att man har fotograferat en colorchart i RAW-format. Något jag inte har, än i allafall.

Jag undrar nu om någon annan här på Fotosidan har tagit sig tid att kalibrera senaste ACR för en Canon 10D och om man då skulle vilja dela med sig av den erfarenheten. Jag skulle vilja få lite tips om tillvägagångssättet, har man kanske använt scriptet, vilka parametervärden har man fått fram med mera? Hur blir resultatet, gärna jämfört med någon annan RAW-konverterare.

Självklart måste man inte använda en Canon 10D för att få svara, alla kommentarer och synpunkter när det gäller kalibrering av ACR är välkomna.

Jonas

jonasandersson skrev:
Nu kan man kalibrera ACR så att dessa färgstick minimeras men jag har inte lyckats speciellt bra.
Jag har läst någonstans att alla färger påverkas trots att man bara ändrar på ett reglage. Verkar ju lite konstigt. Är det därför du inte lyckats med dina försök?

Om du sitter en stund med reglagen med en bild som har många färger och samtidigt har en den bilden i C1-version bredvid borde du väl kunna få in snitsen, eftersom nu ingen verkar ha några värden att dela med sig av. Jag har inte ACR så jag kan inte testa själv tyvärr.

Det går säkert att göra som du föreslår men det är ett otroligt tidsödande arbete. Ska låna en colorchart och fotografera den och sedan för scriptet som jag nämde tidigare göra jobbet. Ska bli intressant att se hur bra det då kommer att stämma. Jag återkommer om mina resultat när jag är färdig, men det tar nog någon vecka för det är fullt upp just nu både hemma och på jobbet.

Jonas

jonasandersson skrev:
Det går säkert att göra som du föreslår men det är ett otroligt tidsödande arbete.
Man kan undra för vem Adobe byggt reglagen. Nyans/mättnad-justering i Photoshop är ju enkel att använda, förstår inte varför ACR-reglagen inte fungerar likadant.

Kalibreringsreglagen är ju bara tänkt att justeras en gång, per kamera åtminstone, sedan ska färgerna sitta. I alla fall i en perfekt värld. Att det tar lång tid för mig är nog mycket att jag inte har fotograferat en colorchart så jag mer systematiskt kan justera färgerna utan måste gå på känn än så länge, men det är snart slut med det.

Jonas

jonasandersson skrev:
[...] utan måste gå på känn än så länge
Det jag var nyfiken på är varför det inte gick bra att justera på känn. Om det berodde på att responsen från reglagen var knepig, eller om du hade svårt bestämma dig för vad som var bäst.

För exemplet du skrev "gula var alltför rött och det gröna alltför grönt, osv" undrar jag hur man kommer åt enbart gula nyanser när man bara har justering av rött, grönt och blått. Vad hände när du vred på gröna nyansen mot blått och sänkte färgmättnaden för grönt?

Det är just det som du besriver som är det svåra, man har tre reglage för färg och tre för hue. Kan inte den svenska översättningen för hue.

Vilket konverterignsprogram använder du?

Jonas

Ett eget, impad! Hur står det sig jämfört med C1 eller de andra som finns på marknaden. Antar att du bara gjort det för din D70 eller har du kanske även gjort det för en Canon?

jonasandersson skrev:
Hur står det sig jämfört med C1 eller de andra som finns på marknaden.
Här några grejer man kan jämföra:
- färginterpolering = jag använder samma som dcraw och den ger bra detaljrikedom, men mycket färgfel.
- färgåtergivning = ett himla strul, skulle behöva jämföra de bilder som jag har mest problem med i olika konverteringsprogram (som jag inte har på datorn nu). Men generellt så får jag till riktigt bra färger.
- kontrastkomprimering = vad jag förstått har t ex RawShooter en suverän funktion för det, jag använder enkel mask med oskärpa på, alternativt ett horisontellt gråfilter. Fungerar skapligt.
- användarvänlighet/snabbet = bedrövlig förstås ;-)

[...] eller har du kanske även gjort det för en Canon?
Jodå, det hela fungerar med Canon-kameror och även skannade bilder (16 bitars linjärt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar