jonasandersson
Aktiv medlem
När den senaste versionen av Photoshop nu kommit ut, som äntligen har ett vettigt arbetsflöde om man arbetar med RAW-filer, gjorde jag lite tester för att se hur färgerna från min 10D såg ut jämfört med när jag använder C1 med Magnes kameraprofil. Tyvärr blev jag ganska missnöjd med resultatet, det gula var alltför rött och det gröna alltför grönt, osv. Nu kan man kalibrera ACR så att dessa färgstick minimeras men jag har inte lyckats speciellt bra. Sökte en del på nätet och hittade bland annat ett script, http://fors.net/chromoholics/ , som fixar till det men detta förutsätter, så klart, att man har fotograferat en colorchart i RAW-format. Något jag inte har, än i allafall.
Jag undrar nu om någon annan här på Fotosidan har tagit sig tid att kalibrera senaste ACR för en Canon 10D och om man då skulle vilja dela med sig av den erfarenheten. Jag skulle vilja få lite tips om tillvägagångssättet, har man kanske använt scriptet, vilka parametervärden har man fått fram med mera? Hur blir resultatet, gärna jämfört med någon annan RAW-konverterare.
Självklart måste man inte använda en Canon 10D för att få svara, alla kommentarer och synpunkter när det gäller kalibrering av ACR är välkomna.
Jonas
Jag undrar nu om någon annan här på Fotosidan har tagit sig tid att kalibrera senaste ACR för en Canon 10D och om man då skulle vilja dela med sig av den erfarenheten. Jag skulle vilja få lite tips om tillvägagångssättet, har man kanske använt scriptet, vilka parametervärden har man fått fram med mera? Hur blir resultatet, gärna jämfört med någon annan RAW-konverterare.
Självklart måste man inte använda en Canon 10D för att få svara, alla kommentarer och synpunkter när det gäller kalibrering av ACR är välkomna.
Jonas