Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalahari-väskor

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Hej!

Är lite på jakt efter en axelväska att ha som kameraväska. Tanken är att den ska se ut som en vanlig väska. Jag vill gärna ha den följsam och inte så styv som kameraväskor annars kan vara. Det innebär väl kanske att man måste kompromissa bort lite av skyddet. Jag har även varit inne på att göra om en vanlig sportig axelväska till kameraväska bara jag hittar en bra modell.

Men sen såg jag att de säljer väskor av märket Kalahari på Photax.se och jag tycker K35 och K31 verkar intressant. Är det någon som har några erfarenheter av dessa modeller?

http://www.photax.se/meny09/index09/indx09_kalahari.htm

Hittade även en video-resension av K35. På finska tyvärr men jag tycker att det ger mycket att få se en produkt på film istället för bara bilder.
http://www.youtube.com/watch?v=pTblYKFmsiw

Mvh
Marcus

Den kanske inte är riktigt så smidig och följsam som jag skulle vilja ha den men den verkar trots allt ganska användarmässigt flexibel genom att man kan expandera den. Nu ingår ju dessutom en insats för väskan när man har den i utfällt läge om man behöver ha med mycket kameraprylar.

Vilken färg ska man ha då? Khaki eller canvas-svart? Var inne på svart men börjar luta mer åt khaki nu...

Jag har nu köpt väskan Kalahari K35 (khaki) och tänkte avsluta tråden med att säga att jag är nöjd! Den är välgjord och skön och praktisk att bära. Man får plats med fler saker än kamera, tex laptop (har inte provat dock), A4-pärm etc.

Framförallt är väskan väldigt anpassningsbar eftersom man kan expandera den till 7 cm extra bredd. Sätter man då i den större inredningssatsen kan den rymma mycket utrustning. Men jag kommer nog inte ha så stor använding av den stora inredningssatsen. Jag ser mig använda väskan på tre sätt:

1. Med lilla inredningssatsen som kameraväska med plats för kamera och ett några objektiv. Antingen använder jag inrednignssatsen med bara en skiljevägg i mitten eller med flera fack beroende på behovet.
2. Lilla inredningssatsen. Men med väskan expanderad för att rymma andra saker. Pärm, vattenflaska eller tröja etc.
3. Utan inredningssats. Väskan är ganska bra stoppad nu också så det går att ha en kamera med objektiv i väskan. Väskan blir då väldigt mjuk och följsam och ser inte ut att innehålla varken kamera eller laptop. Man kan även använda laptop-fodralet som föjer med att ha kameran i om man vill ha kameran lite mer skyddad.

Minus:
Saknar kardborrelåsning av locket.
De mindre inredningsväggarna som går att vika ner som lock över småfack har kardborre som häftar fast. Lätt att fixa med lite lös kardborre.
Sitter en ögla på axel remmen som man kan kroka fast andra sidan på remmen för att förkorta den. Har inte så stor nytta av den så den åker nog bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar