Annons

Kaffebrus radiosändare med Elinchrom FX

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert_B

Aktiv medlem
Hej

Kopplade ihop min studio med Elinchrom Style FX och BX tillsammans med en kaffebrusblixt QH 110(till bakgrundsljus). Som trådlös trigger använde jag den medföljande radiosändaren som ingår i 2x110w paketet monterat på elinchrom blixten. Efter några skott så släcktes hjälpbelysningen och siffrorna på displayen började fladdra. Det här hände flera gånger, provade att montera den på en annan elinchrom blixt -> samma resultat.

kontentan av det hela var att elinchromblixtarna inte tål kaffebrus-radiotriggers. Funderar nu på att köpa Skyport Universal paketet.

Har ni råkat ut för detta. har ni bra erfarenhet av Elinchrom skyport?

Hej har inte råkat ut för detta då jag aldrig provat, men har kört Skyport i ett halvår och de funkar klockrent både i studio och på location.

Förstår faktiskt inte hur du gjort riktigt men jag har använt en trådlös IR-sändare från Kaffebrus för att lösa ut mina blixtar. Har aldrig monterat på något på blixtarna för detta. Det har funkat utmärkt hela tiden. Använder mig av Elinchrome. Har använt en som huvudljus och de andra som slavblixtar.

M v h
Patric

www.tille.se skrev:
Förstår faktiskt inte hur du gjort riktigt men jag har använt en trådlös IR-sändare från Kaffebrus för att lösa ut mina blixtar. Har aldrig monterat på något på blixtarna för detta. Det har funkat utmärkt hela tiden. Använder mig av Elinchrome. Har använt en som huvudljus och de andra som slavblixtar.

M v h
Patric

Du har förmodligen aldrig haft en radiosändare i din studio!

Robert_B skrev:
Hej

Kopplade ihop min studio med Elinchrom Style FX och BX tillsammans med en kaffebrusblixt QH 110(till bakgrundsljus). Som trådlös trigger använde jag den medföljande radiosändaren som ingår i 2x110w paketet monterat på elinchrom blixten. Efter några skott så släcktes hjälpbelysningen och siffrorna på displayen började fladdra. Det här hände flera gånger, provade att montera den på en annan elinchrom blixt -> samma resultat.

kontentan av det hela var att elinchromblixtarna inte tål kaffebrus-radiotriggers. Funderar nu på att köpa Skyport Universal paketet.

Har ni råkat ut för detta. har ni bra erfarenhet av Elinchrom skyport?

OM det fladdrar och har sig så kan det bero på att du har ljus i studion som aktiverar sensorn som sitter på blixtarna. Olika blixtar kan vara olika känsligt för triggning. En bekant hade samma problem men bara utomhus i solsken. Att radiomottagaren skulle sabba dina blixtar är helt otroligt. Det är i så fall första gången jag hör talas om detta. Är det den batterimatade versionen eller den som går på nätspänning? Det som händer i radiomottagaren är att en SCR (Tyristor = styrd likriktardiod) leder och kopplar ihop de båda trådarna i blixtens trigger ingång. Du kan göra det samma med en liten skruvmejsel för att testa. Tyristorn kan ju vara defekt men då leder den ingen ström alls.

Elinchrom skyport fungerar på samma sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar