Annons

Kaffebrus, Bakgrund (tunn) 3x6 meter?

Produkter
(logga in för att koppla)

chengan

Medlem
Halloj!
Jag och mina vänner fotar lite för kul, inte direkt på "proffsnivå" =)

Har letat lite efter en bakgrund att hänga upp hemma, när vi ska fota.
Hur är en "Bakgrund (tunn) Vit, 3x6 meter" från kaffebrus?
Är den så tunn att det bakom lyser igenom?
 
De tunna bakgrunderna är väldigt tunna och troligtvis gjorda av ett non-wovenmaterial liknande engångslakan. Allt du har bakom syns igenom det.
Tittar du på modellens arm så har hon 2 lager av ett liknande material draperat på överarmen.

Skall du ha det som enda bakgrund så är Muslim (Lakansväv) eller papper bättre.
 
En idé är att ha stora vikskärmar av vit kartong som bakgrund. Sådana veckade skärmar som ibland används på utställningar. Över dessa skärmar kan man sedan hänga t.ex denna tunna vita bakgrund. Man kan då ställa lampstativ och annat bakom skärmarna för att rigga belysningen.
 
Först en rättelse till mitt förra inlägg.
Stavningen blev fel och skulle vara "Muslin", får nog skylla det på kaffebristen så tidigt på morgonen :)

De flesta fotobutikerna borde kunna ta hem pappersbakgrunder på 11m rullar för 7-800:-

Tjocklekarna från tunnaste till det kraftigaste på tygen är:

"Tunn" från t.ex. Kaffebrus, fungerar som effektdrapering över annan bakgrund. Kostar inte många kronor men kräver annan bakgrund.

"Muslin" (Skrynklar lätt!) Från 1000-lappen och uppåt.

"Canvas" Dyrast och kan vara känslig för fukt/vatten om den är målad.

Det enklaste och troligtvis billigaste för hobbyplåtandet är pappersbakgrunderna då man lätt skär bort den smutsiga delen istället för att tvätta och stryka en stor tygbakgrund.

Standardbredden är 9 fot (2,7 m)
 
Jag köpte ett 6 pack såna där tunna bakgrunder.
Jag har en kraftig grå också och dessa kan användas om jag hänger dom över den grå men inte ensamma. Finns det något reflekterande bakom syns det direkt.
Tillsammans med den grå var det dock ett billigt sätt att skaffa snygga bakgrunder i olika färger.

Ett exempel på en bild där den tunna svarta hänger över den grå...
http://www.sorkin.se/grandezza/personal/images/GRANDEZZAFOLK_002.jpg
 
Senast ändrad:
JanOlofHärnström skrev:
Var får man tag i lakansväv eller papper som är lämpligt som bakgrund? Till en rimlig kostnad.

Bredden bör helst vara 2,5-3m.

Så bred lakansväv hittar man nog enklast i färdiga lakan, exempelvis från IKEA . Visserligen är de enfärgade men finns i lite olika färger iaf. Kan du nöja dig med vitt går det nog att komma undan ännu billigare.
 
OKI.

Kollade Kaffebrus som har en hel del olika bakgrunder ju. Bl.a även tjockare vit.

IKEA har nyöppnat här i Kalmar, ska kolla där. Men lakan är sällan tillräckligt stora.
 
Hm frågan är ju om det räcker med ett lakan på 240x260mm?
Annars måste man ju skarva, och det blir mycket onödigt photoshop'ande då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.