Annons

K5II eller k-30

Produkter
(logga in för att koppla)

mats.johansson.794

Aktiv medlem
Hej, glad amatör som älskar spegellösa kameror (NEX) men vill ha ett komplement som är mer robust och med riktigt bra sökare. Valet har fallit på Pentax men står och velar mellan k-30 och k5II. Visst är 5II en bättre kamera men är det värt prisskillnaden. k-30 med 18-55 samt 50-200 WR kostar 6700 kr (efter CashBack) och ett liknande paket för K5II kostar 9400 kr. Alltså 2700 kr i skillnad.
OBS! är van att använda vintage-objektiv till NEX serien och focus peaking. Pentax med deras bildstabilisering är ju kanon. Då kan jag handla bra äldre objektiv som passar både Pentax och NEX (med adapter). Nu har jag olympus men dessa var så billiga så de kan jag lätt sälja av.

Telekonverter till Pentax har jag heller uinte hittat, finns det? En WR modell vore ju toppen
 
Pentax

Magkänslan säger mig personligen, att K5II är värd skillnaden. Jag har två K5 av den äldre generationen, underbara bekantskaper. Jag kan tänka mig att K5II ytterligare tillfredställer behoven under längre tid:) När det gäller att investera, känns priskillnaden trots allt marginell i det långa loppet.
 
Jag har också en K-5 av första generationen och är supernöjd med den. Byggkvalitén och ergonomin är oslagbar, så främst av de två anledningarna så rekommenderar jag K-5 II.
En annan mycket trevlig feature är den djupa bufferten på RAW-filer, 7 bilder per sekund och 26 bilder är en ovanligt trevlig kombination, trevligt för sport, events mm. (jämför med Nikons nya D7100 t.ex., 6 bilder per sekund men bara 6 bilders buffert!)

Det finns ingen modern teleconveter, men det är med på Pentax roadmap:
http://www.pentaximaging.com/files/pdf/lens_roadmap.pdf
Alla "2012" har kommit, så vi får väl lita på att den dyker upp så småningom :)
 
K5 är riktigt bra

Jag har haft K10D, K20D,K7 och nu K5. Jag uppfattar K5 som en "färdig" kamera som har det jag behöver i ett lagom litet robust och enligt min uppfattning snyggt skal.

Nu finns uppgraderingen K5II som är marginellt ännu bättre, se test på DPReview som kom idag. K5II finns även utan AA-filter men DP Review tycker nog att det mer är en kul grej för den som vill testa.

Blixten på min K5 fungerade inte (jag använder aldrig blixt så det var en tillfällighet att jag märkte det) och det lagades snabbt på garantin. Annars no problemas (utom att jag tycker att det blinkar varningar lite i onödan då man plåtar i mörker - men om man stänger av bakre displayen så slipper man det och sparar ström - det som behövs syns).
 
Tack för inlägg

Det känns som man ska slanta upp lite och få en rejälare kamera, kanske även lägga till batterigrepp (kan inte fås till K-30 tror jag). Har bara känt på k-7an IRL men den känns ju enormt robust.
 
Batterigrepp

Jag hade länge en känsla av att jag behövde batterigrepp, jag inser att jag inte behöver det under normala förhållanden. Med Pentax originalbatteri kan jag hålla kameran igång i många timmar (och hundratals RAWbilder)utan att byta batteri. Det ska sägas, beror på vilket objektiv jag använder. Mitt Pentax 16-50 drar lite mer, än det fasta 35mm (subjektiv uppfattning). Ett batterigrepp kan ändå vara trevligt för det extra greppet, men batteriet har kapacitet (och om det behövs,ett batteribyte går fort).
 
Tänk på att det finns en K-5IIs också som saknar AA filter, och därför borde ge lite skarpare bilder i vissa lägen. Det verkar ju vara den nya trenden nuförtiden jämför Nikon D7100, D800E, nyare fujifilm kameror som också saknar filter. Det ska visserligen kunna öka risken för moire effekter i bilderna, men vad jag kan se av bilder en bekant tar med en K-5IIs verkar det inte vara ett stort problem.
 
Ang. batterigreppet: jag fotograferar i princip uteslutande med fasta objektiv, främst Pentax Limited och de är ju synnerligen små. Jag köpte batterigreppet (D-BG4) när det dök upp ett begagnat till bra pris och jag har använt det mer än jag väntat. Batterigreppet gör egentligen tre saker: dubblar batteritiden, ger mer tyngd/stabilitet för stora objektiv, avtryckare och andra grundläggande reglage för porträttläge. Stabiliteten behövs knappast med Limited-gluggarna, men porträttläget är mycket smidigt när man fotograferar just porträtt eller liknande situationer. Batteritiden är som nämnts otroligt bra redan, så det är bara en extra säkerhet. Jag fotograferade ett bröllop för ett par veckor sen och det var bara batteriet i greppet som gått ner till halva på en hel dags foto (1000+ bilder), det i kameran hade den inte ens rört.

En vän till mig köpte en K-5 IIs nyligen efter rekommendation från mig, jag resonerade som så att den troligtvis kommer att hålla värdet lite bättre vid ev. försäljning. De bilder jag sett är det inte heller så att moiré är antingen där (K-5 IIs) eller inte (K-5 II / andra kameror) utan det är mer att det är aningen mer eller aningen mindre.

Att det nya autofokussystemet ska gå ner till -3 EV är också kanonbra, vad jag vet så är det bara Canons EOS 6D som matchar den. Det verkar fungera bra med enligt de tester jag sett (DPReview, DigtalRev)
 
testat k-30

Hej, var precis och testade k-30 i butik. Den känns väldigt mycket bättre rent ergonomiskt än t ex EOS 600D eller D5200 som man nästan tappar pga det grunda greppet. En k-30 med 18-135 WR objektiv kostar mindre än ett k-5II hus. För pengarna kan jag köpa Sigmas 10-24 mm objektiv. Inget lätt val! Men jag blir nog nöjd men vilken jag än väljer
 
Om du inte behöver ha det senaste och nöjer dig med en K5:a kommer det säkert dyka upp en del från de som vill ha den senaste s-modellen. D)

I övrigt går det också att beställa bara huset för 499 pund ifrån brittiska amazon (amazon.co.uk)
Välj att betala i pund = bättre valutakurs.

Samma "butiker" som säljer där säljer även via (flee)ebay.se med typ samma fris fast lägre frakt.

I USA går de att få för ca 3500-4000 på begagnatmarknaden (pentaxforums) men frakten är hög och det finns risk för moms (25 % plus tullavgift)
 
Köpte k-5II

Hej. Numera lycklig ägare till en K-5II med 18-135 WR samt batterigrepp. Kan knappt bärga mig inför att paketet kommer från Cyberphoto:)
 
..har också hunnit uppgradera mig från min K100D till en begagnad K5. Fick med ett Da 16-45 f4 på köpet (5000 :)

Riktigt nöjd än så länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.