Annons

K5: Blixten avstängd eller defekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har K5 inköpt maj 2011. Använder inte blixt och har tidigare inte ens testat om den fungerar. Nu provade jag. Den fungerade inte alls.

Trycker på knappen med blixtsymbol på kamerans vänstra sida. Blixten fälls upp men fyras inte av vid exponering. Jag har läge "Alltid blixt" i menyn under fyrvägsknappen med blixtsymbol på kamerans baksida. Har testat en hel del inställningar utan skillnad utom på ett ställe: Om blixten är uppfälld funkar avtrycket inte alls om läge 1 är inställt under meny C nr 20, d v s att avtryck inte ska funka medan blixten laddas.

Har jag råkat stänga av blixtfunktionen på nåt sätt eller kan det vara fel på blixten?

Prova att återställa kamerans inställningar i verktygsmeny 3. Om du har gjort någon inställning som berör blixten borde det fixa saken. Observera bara att du tappar alla eventuella personliga inställningar du gjort.

//Lars

Blixten trasig verkar det men hur fixar man det?

Gjorde som du sa, alla inställningar är original, men blixten går inte.

I o f s så använder jag inte blixten men den skulle väl kunna vara bra att ha nån gång.

Har någon en idé om det går att fixa själv? Hade en gammal Metzblixt som tappat förmågan men med ganska så lång uppladdningstid så kom den igång igen, det var en kondensator som behövde användas för att funka.

Det låter som om det är fel på blixten. Du har väl två års garanti på kameran. Om du köpte den ny i maj 2011 så gäller garantin fortfarande. Kolla med Kameraservice i Kungsör. Dom har snabb och bra service. Lite tråkigt att bli av med kameran, men det är nog bättre än att mecka själv och eventuellt misslyckas.

//Lars (som sitter på södra änden av ön just nu)

Tack!

Kollar med Cyberphoto där jag köpte kameran. Behöver den just nu men en planerad reparation i höst vore nog bra om inte annat för andrahandsvärdet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar