Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K3 konstiga färger JPG efter version 1,21

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Är det någon som råkat ut för själv eller hört talas om någon annan där JPG-filerna får konstiga färgstick efter att ha installerat uppdatering 1,21?
Jag kör DNG men den inbakade JPG filen ser mycket märklig ut, ibland vit ibland gul eller så blir den rosa.
Ställer jag om och kör JPG så blir även de konstiga.
När jag laddar in DNG-filerna i datorn ser de konstiga ut ända till inladdningen är klar och Lr har gjort egna previews.

Micke.

Bilagor

• _IMG1538-Redigera.jpg
    _IMG1538-Redigera.jpg
    288.5 KB · Visningar: 40
Kan det vara så att du har pillat på vitbalansen i kameran?
O nu lider jpg bilden av effekterna av det.
LR borde inte bli påverkade i RAW men DNG OM man har ändrat vitbalansen när man gjorde DNG filen så...

Vitbalansen står som alltid på auto. Inga filter. Det är bara JPG- filer som kameran tillverkat som påverkas.
Har testat ett annat minneskort ingen skillnad. Laddat om mjukvaran, inget hjälper.
Det ser ut ungefär som om man skulle ha bracketing på vitbalansen.

Micke.

Vitbalansen alternativt något roligt digitalt filter typ crossprocessing.

Du har rätt. Jag checkade bara av att inga filter var inlagda. På något vis har jag kommit åt knappen för anpassad bild och lyckats få in "Cross processing". Som då påverkade kamerans JPG rendering, Lightroom verkar inte bry sig om vad kameran är inställd på utan gör en normal JPG. Tack för hjälpen det var som vanligt SBS.

Micke.

Ja det du säger stämmer givetvis i normalfallet.
Framförallt om det är kameran som genererar DNG formatet.
Men om jag tar min NEF och omvandlar den till DNG så kan jag samtidigt ändra värdena. Nej givetvis gör inte normala konvertrar det.
Men det är enkelt att skapa en sådan specialkonverter.
OM jag kan det? -Nej inte utan en stor insats av tid men jag känner folk som troligtvis kan fixa en sådan på ett par timmar. De gör ju inget annat än programmerar videokonvertrar för realtidsbruk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar