Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

k20 som knasar sig

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Var ute och fotade för någon helg sedan med min k20 och då hände något konstigt. Ibland när jag tog en bild fälldes spegeln upp 2 gånger men det blev bara en bild. Det lät klickade snabbare än seriebildstagningen på min k-7 så något lurt är det.
Två gånger lät det klick (precis som när man tar en bild) fast jag inte ens var i närheten av avtryckaren, kan dock ha rört någon annan knapp. I samband med att jag skulle trycka på playknappen klickade den också till, vet inte om playknappen utlöste det den gången. Provade att byta batteri. Inget batterigrepp på heller.

Var lite fuktigt/duggregn i luften och ungefär 10 grader varmt ute, det ska väl inte få den att bete sig konstigt?

Hände ungefär 4 gånger utslaget på ungefär 50-100 bilder.

Är det någon som känner till detta?

Har hänt för mig med några gånger. Jag har fått känslan av att det kan bero på hur jag trycker in avtryckaren.

Är extremt försiktig när jag byter objektiv. Skulle inte göra det i regn. Tror det är helt uteslutet.

Beror på hur du trycker ner avtryckaren? Utveckla gärna om du har någon teori! Det konstiga var att jag tyckte den "tog bilder" fast jag inte tyckte rörde avtryckaren utan att det blev något på minneskortet (alltså inte helt 100 på att jag inte kom åt avtryckaren).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar