Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 och heta pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Efter att ha använt k20D ett tag så har jag märkt att det finns ett stort problem med långa exponeringar med självutlösaren och heta pixlar. Är det fler som har detta problem eller är det bara jag? Skulle det hjälpa om jag använde tråd/fjärrutlösare?
 
Om du menar exponeringstider över 1/2 eller 1 minut
så kan det bero på att du har brusreduceringen
avstängd för långa slutartider.
Ändrar du i menyn så jämför kameran bilden med
en svart bild(slutaren stängd) och kan då ta bort
heta pixlar.
Du får då vänta på att processen blir klar...
 
Brusreduceringen (för långtidsexponeringar) slår på automatiskt på K20D.Vid iso100 kopplas den på vid ungefär 10s exp.tid, och högre iso kanske redan vid 2 sek.
Detta gäller om man väljer Auto under specialinställningar:Brusreducering vid långa slutartider, väljer man att den alltid ska vara på - På - så slår den på vid 1/4 sek och längre tider.
 
Tack för era synpunkter och framför allt tips. ska definitivt kolla upp den nya mjukvaran samt vilka inställningar jag har för brusreducering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.