Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K1D, dröm eller verklighet

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hejhej, sugen att uppgradera återigen, skulle vilja ha en ngt snabbare kamera och jag har sett rykten om K1D, en proffskamera från Pentax, stämmer detta eller måste jag byta ut hela min kamerautrustning då jag främst jobbar med actionsport/äventyrsfoto?
Till Jul står jag ut men inte så sjukt länge till, inte fel på K10D men den känns i vissa situationer som otillräcklig (eller är det jag som inte räcker till?)
Hursomhelst, all aktuell info om en ev. K1D är av intresse, vad man kan förvänta sig om prestanda och leveransdatum samt pris.
MVH // Johan

Pentax har ju sagt att det kommer två nya kameror i år så det finns väl viss chans att den ena är en K1. I så fall tror jag den måste vara snabbare en k10:an då det ju är ren proffmodell. Sen får vi se om HOYA köper Pentax och om det eventuellt kommer ha någon inverkan på nära framtid.

Man kanske skulle snegla lite på Samsung också, de har säkert elektronic för en racerkamera om dom vill bygga en.

Nästa år har Pentax sagt gällande K1D, detta därför att de fortfarande jobbar med specifikationerna på den - detta var läget på produktutvecklingen som de de informerade officiellt om i samband med PMA mässan. Det kommer två nya kameror i höst, ingen av dem är K1D - utan ska snarare ses som efterföljare eller ersättare till K10D och k100D, utan att K10D och k100D försvinner ur sortimentet.

Hälsar
R

har du K10D eller *ist DS?

Tycker det känns som att pengarna används bättre på optik(nya star-gluggarna t.ex.) om du redan har K10D iaf..

K10D
Det är inte en dålig kamera men lite slö i vissa situationer, tyvärr. Är också besviken på blixtsynktiden som ställer till det ibland, 1/500 vore ngt!

slö kan ju bero på samarbete med objektiv oxå om du syftar på autofokus, vilket lär bli bättre på Star-objektiven.. snabbt o tyst..

raskolnikov skrev:
K10D
Det är inte en dålig kamera men lite slö i vissa situationer, tyvärr. Är också besviken på blixtsynktiden som ställer till det ibland, 1/500 vore ngt!
Med extern blixt kan du använda HS och få blixt på alla slutartider. Helt hundra på att 540 har, tror även 360 har HS.

visst kan man använda HS men det är på bekostnad av ledtalet. Du kan inte heller använda hs tillsammans med studioblixtar utomhus. Trist att alltid måsta ha oändligt skärpedjup när man plåtar så fort man vill ha lite motljus...

raskolnikov skrev:
visst kan man använda HS men det är på bekostnad av ledtalet. Du kan inte heller använda hs tillsammans med studioblixtar utomhus. Trist att alltid måsta ha oändligt skärpedjup när man plåtar så fort man vill ha lite motljus...

Gråfilter som dämpar inflödet bör ge möjlighet till större bländaröppning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar