ANNONS
Annons

K110D skiter i bländare med K-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Jag var just ute med mitt manuella K-objektiv kopplat på min nya K110D. Ställde in manuell fokus och TV-läget. Allt funkade kanon, fin fina bilder...MEN jag fick samma slutartid hela oberoende på vald bländare på objektivet när jag tog två bilder på samma motiv...så ska det väl för tusan inte vara??? (öh, vid samma tillfälle alltså, inte samma slutartid oberoende av motiv)

Inte ser jag heller nån skillnad i skärpedjup fastän jag tog kontrollbilder med bländare 22 och 4,5.

Vad är det för inställning jag glömt bort???

Det finns alltså inte nån A-märkning på mitt gamla objektiv...antagligen ska jag köra på helt manuellt kan jag tänka mig men ändå, varför gick det så bra och varför blev bilderna så fina...fastän den struntade i bländaren...(kan den det egentligen???)

Du har glömt att SMC-M objektiv bara kan använda bländare i M-läge och då måste ljuset mätas med nerbländning - tryck på AE-L knappen.

Om du kör Tv eller P så fungerar det som om objektivet bara har full bländaröppning...

ahaaaaa....*känner mig dum*

Tackar så hemskt mycket...förresten, måste jag programera om A-el knappen då för att mäta nedbländning? annars kör den väl exponeringslås?

Nej. i M-läge fungerar den som nerbländning.
Vill du använda fokus-hjälp behöver du även justera några custom-inställningar om du skall kunna använda SMC-M objektiv. Har inte kamera/manual här men sök i forumet...

pul skrev:
ahaaaaa....*känner mig dum*

Tackar så hemskt mycket...förresten, måste jag programera om A-el knappen då för att mäta nedbländning? annars kör den väl exponeringslås?

Pentax manuella läge är ett HyperManuellt läge.
Det innebär att när man trycker ner AE-L i det manuella läget, så läser kameran av exponeringen och ställer in blädare och tid, vilket sedan manuellt kan ändras. Eftersom bländaren ej kan ställas på gamla manuella objektiv utan A läge på bländarringen (för de saknar stöd för elektronisk bländarkoppling) så är det enbart tiden som ställs in.

Hälsar
R

ja jo, det har jag förstått, men att jag ändrar bländaren på objektivet kommer väl ändå att märkas på bilderna? Även om inte A-läge finns?

Det är bara i M-läge som kameran bländar ner. Då påverkas bilden och som hjälp har kan du få kameran att mäta ljus och beräkna en tid, genom att trycka på AE-L knappen.

Kör du t ex i P-läge så bländar aldrig kameran ner när du tar en bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar