Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D vs K200D från K100D Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Lezziter

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag antar att den här infon finns fördelad på ett par trådar redan, men jag hittar inte riktigt vad jag söker.

Jag sitter på en K100D Super just nu och jag har tänkt mig att uppgradera nu i vår.
Valet står i princip mellan en begagnad K10D och en ny K200D, det känns som de mest anrturliga då K20D är betydligt dyrare.

Om jag förstått det hela rätt är K200D en K100D med lite nya funktioner och K10D:s sensor? K10D har fortfarande fördelen att var en mer avancerad kamera med fler inställningsmöjlgheter, trots att den tekniskt är äldre än K200D?
Har K200D några bildmässiga fördelar mot K10D i och med att det är nyare programvara?

Jag vet att jag läst att bufferten på K200D fortfarande är rätt liten (hitar det inte nu), är den lika fjantigt liten som på K100D (max 3 RAW i serie) och är därmed K10D en klar vinnare där?

Tacksam för all input!
 
Bufferten på K200 är liten. Möjligen kan jpeg direkt ur kameran vara förbättrad då det gått att få klart högre upplösning i raw med K10. I övrigt är K10 en vassare kamera men det som ev talar för K200 skulle kunna vara AA-batterier, lite mindre storlek, funktionen med utökat dynamiskt omfång.
 
papi skrev:
Bufferten på K200 är liten. Möjligen kan jpeg direkt ur kameran vara förbättrad då det gått att få klart högre upplösning i raw med K10. I övrigt är K10 en vassare kamera men det som ev talar för K200 skulle kunna vara AA-batterier, lite mindre storlek, funktionen med utökat dynamiskt omfång.

Storleken kan jag inte bestämma mig om. Tycker min K100D är rätt lagom, men tror inte jag skulle lida av större. AA är ju en klar fördel.
Jag antar att bildkvalitén mellan K10D och K200D inte skiljer sig nämnvärt, det handlar väl mest om att K10D är riktad mot en lite annan (proffsigare) marknad och därför har fler funktioner och inställn ingsmöjligheter?

Svårt val enligt mig, men lutar väl mest mot en begagnad K10D. Det känns mera som att byta upp sig än att gå från K100D till K200D.
 
K10:an har ytterligare ett par fördelar, två inmatningsrattar och TSV-läget. Med hjälp av rattarna ställer du in tid och bländare, sedan väljer kameran passande ISO.
 
Lezziter skrev:
Hejsan!

Jag antar att den här infon finns fördelad på ett par trådar redan, men jag hittar inte riktigt vad jag söker.

Jag sitter på en K100D Super just nu och jag har tänkt mig att uppgradera nu i vår.
Valet står i princip mellan en begagnad K10D och en ny K200D, det känns som de mest anrturliga då K20D är betydligt dyrare.

Om jag förstått det hela rätt är K200D en K100D med lite nya funktioner och K10D:s sensor? K10D har fortfarande fördelen att var en mer avancerad kamera med fler inställningsmöjlgheter, trots att den tekniskt är äldre än K200D?
Har K200D några bildmässiga fördelar mot K10D i och med att det är nyare programvara?

Jag vet att jag läst att bufferten på K200D fortfarande är rätt liten (hitar det inte nu), är den lika fjantigt liten som på K100D (max 3 RAW i serie) och är därmed K10D en klar vinnare där?

Tacksam för all input!

Om jag var du skulle jag verkligen vänta ytterligare lite tills du kan få tag på en K20d lite billigare. Har du tur så säljer Samsung sin K20 lika prisdumpat som de nu säljer K10?

K100d:s sensor är inte mycket sämre än K10:s medans K20:ans troligen blir en riktigt krossare.
 
Lezziter skrev:
Hejsan!..........
Jag sitter på en K100D Super just nu och jag har tänkt mig att uppgradera nu i vår.
Valet står i princip mellan en begagnad K10D och en ny K200D, det känns som de mest anrturliga då K20D är betydligt dyrare...............
Tacksam för all input!
Om ett tag vet vi mer om K200D, om dom har kramat ur mer ur sensorn. Du kan gå in i butik och känna på K200 och 20, K20D känns nog som K10D, frågan är om du vill ha menyerna att skruva i istället för knappar och dom förinställda lägena som porträtt mm.
Du lär känna igen K200D eftersom den är lika K100D med knappar på samma ställen precis som K20D är lik K10D.
K100D har Approx 2.8 fps: JPEG(up to 5fps)
K200D har 2.8fps for 4 frames (JPEG and Continuous (Hi) enligt DP Review...
Och K10D har Continuous shooting at approximately three images per second
 
Senast ändrad:
Tack för all input!

Jag fick ett kanonerbjudande på en begagnad K10D med optik och tillbehör, så jag slog till.
Jag tror jag kommer bli nöjd, är det något jag saknat på min K100D så är det just fler knappar. blir väldigt mycket menyfipplande som det är nu, speciellt om man exprimenterar lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.