Annons

K10D på laddning

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Hämtade ut min kamera idag strax efter 14....nu ligger den och laddar. Intrycken så här långt (av klämmande på en död kamera):
Tidigare kommentarer om att fyrvägsknappen känns lite plastig kan jag bara instämma i, men det är väl troligen en vanesak. Vetskapen om att det är tätat där bakom gör ju att det känns lite bättre.
I övrigt känns kameran rejär och robust tycker jag. Jag har inte fått mitt batterigrepp ännu, så intrycket lär väl stärkas ännu mer när man sätter på det.
Kameran är betydligt större än DS, och lilla 40/2.8 ser extremt liten ut på kameran. Samtidigt kommer det bli skönt med en rejäl kamera när man sätter på 85/1.4 eller andra större objektiv som får DS att tippa över direkt.
Jag kan inte utlova några testbilder förrän till helgen, men kanhända kan det bli några tidigare.

Har den inte laddat klart snart .......

Tog snabbt några ISO 1600 bilder eftersom det varit så mycket snack om hur dåligt det skulle vara. Visst blir det brus, och bruset är svårare att bli av med eftersom det är luminositetsbrus. Man kan ju inte blura luminositetskanalen utan att hela bilden blir suddig... Som en helt subjektiv test gjorde jag en bikubisk nersampling till 6MP, och då tycker jag (igen renst subjektivt) att brusnivån är lägre än för DS.

Jag testade detta med RAW DNG och lightroom, och RAW bilden behöve en del justeringar för att gå att använda, den var väldigt mjuk. Eftersom det var första gången jag använde Lightroom så var det inget perfekt jobb. Just nu känns det i alla fall som om brusnivån inte är något problem, men skall testa detta lite mer seriöst till helgen, sida vid sida av DS tänkte jag.

Den största bristen med kameran är att Rawshoter inte stöder den och aldrigkonmmer att stödja den heller :-((( Eller var Rawshooter Opensource så någon kan hacka till en drivis ???? Lightroom känns inte alls lika bra som Rawshooter, eller så är det bara för att det fungerar annorlunda och man inte vant sig ännu.

Då är det väl bara att börja testa! Jag får min i morgon men är inte hemma då.

En jämförelse med DS låter spännade, likaså om det är är någon skillnad på tex dng i Lightroom och pef i PhotoLab?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar