Annons

K10D och WB

Produkter
(logga in för att koppla)

bluemonk

Aktiv medlem
Hej. Då jag funderar på att skaffa en digital systemkamera har jag med intresse följt detta forum och dpreview. K10D är helt klart ett intressant alternativ. Något som bekymrar många är att WB ligger djupt ned i menyerna. Jag har läst manualen och där verkar det väldigt krångligt. Jag har följande fråga till er som provat K10D. Vad är minimum antal knapptryckningar för att ställa manuell WB. Så vitt jag förstår är alla knappfunktioner mjukvarustyrda. Det borde inte vara så svårt för pentax att i "settings" erbjuda ett val mellan nuvarande förfarande och en snabbväg direkt till manuell WB.
Mvh Göran

På min K100 så ändra du WB genom; Fn knappen sen Vänster knapp på fyvägskontrollen och sen är man i WB menyn. Har svårt att tänka mig att det så mycket längre ner i menyerna på K10. I så fall är det väldigt dåligt gjort. På K100 krävs 4 knapp tryckningar för att ändra WB. Det tycker jag är helt okej. När man har lärt sig hur WB menyn är uppdelad kan du ändra utan att flytta ögat från sökaren.

Edit; Kom på att det bara är 3 knapptryckningar,

Att hitta WB är precis likadant på K10D som på K100D, ingen skillnad alls. Förstår inte riktigt varför det pratas om att den funktionen är svår att hitta? 2 tryckningar, klart att välja vitbalansen du vill ha.

Albwah skrev:

Edit; Kom på att det bara är 3 knapptryckningar,

OK. När man läser manualen får man intrycket av att man i WB-menyn måste stega sig hela vägen från AUTO och 6 andra alternativ, tills man når det näst sista alternativet som är manuell WB. Men det kanske är så att om man lämnar menyn i manuell WB så går den direkt dit nästa gång.

Precis likadant på K10, totalt tre alltså för att nå något av de fördefinierade lägena. Sedan finns det i vitbalansmenyn (föruton de fasta lägena) ett läge för "manuell vitbalans" där du kan ställa in den helt manuellt, har inte hunnit prova på det ännu.

Edit

Stegningen blir en automatisk skrollning när man håller in fyrvägskontrollen.

papi skrev:
Precis likadant på K10,totalt tre alltså för att nå något av de fördefinierade lägena. Sedan finns det i vitbalansmenyn (föruton de fasta lägena) ett läge för "manuell vitbalans" där du kan ställa in den helt manuellt, har inte hunnit prova på det ännu.

Det är precis det jag efterfrågar. Inte hur många knapptryckningar det tar fö att nå WB-menyn utan totalt tills WB är satt helt manuellt.

bluemonk skrev:
OK. När man läser manualen får man intrycket av att man i WB-menyn måste stega sig hela vägen från AUTO och 6 andra alternativ, tills man når det näst sista alternativet som är manuell WB. Men det kanske är så att om man lämnar menyn i manuell WB så går den direkt dit nästa gång.
Jag sköter mest vitbalasen i datorn direkt i RAWfilerna, men om du ofta behöver köra helmanuell WB kan du ju lägga in det i USER-programmet, då får du MWB genom att byta till USER.

quarc skrev:
Jag sköter mest vitbalasen i datorn direkt i RAWfilerna, men om du ofta behöver köra helmanuell WB kan du ju lägga in det i USER-programmet, då får du MWB genom att byta till USER.

Hej Peter. Innebär det att jag bara behöver göra följande knappsekvens:

Fn / Fyrvägskontroll vänster / rikta kameran mot ett vitt papper och trycka av?
Mvh Göran

bluemonk skrev:
Det är precis det jag efterfrågar. Inte hur många knapptryckningar det tar fö att nå WB-menyn utan totalt tills WB är satt helt manuellt.

3 eller 4 för att stå i mauellt inställningsläge (beoor på vad du använt senast).

1. Ta en bild på nått vitt.

2. Tryck på OK. (Här finns möjlighet att ta en ny bild om du inte är nöjd med vad du ser på skärmen)

3. Tryck på meny för att spara inställningen och
fortsätta fotografera.

quarc skrev:
Låt mig testa...återkommer strax..
Jag har nu lagt in Manuell WB som del i mitt USER-program. Jag kan nu justera WB genom att:

1) Trycka Fn, vänster, höger
2) Väl där kan jag ta en bild på grå yta
3) Sedan kan jag om jag vill detaljmecka med WB
4) Sedan OK, OK, OK, OK

SÅ visst är det en del knapptryckningar, men många gånger samma knapp. Man lär sig nog snabbt ett mönster.

Anledningen till att det är så många OK, är att man har möjlighet att justera WB baserad på tidigare tagen bild. En snabbmode som förutsätter att man har ett gråkort vore kanse inte så dumt, men jag har som sagt aldrig saknat det eftersom jag brukar fixa detta senare.

papi skrev:
3 eller 4 för att stå i mauellt inställningsläge (beoor på vad du använt senast).

2. Tryck på OK. (Här finns möjlighet att ta en ny bild om du inte är nöjd med vad du ser på skärmen)

fortsätta fotografera.
MENY-knappen avbryter inställningen, du måste trycka OK (4-gånger).

papi skrev:

fortsätta fotografera.

Det var som jag misstänkte. Åtminstone 3-4 för många. En knapp som var programerbar hade ju varit idealet, men Pentax borde ju i en kommande mjukvaruversion kunna erbjuda alternativet:
Fn / fyvalsknapp vänster / Ta kort / OK

quarc skrev:
MENY-knappen avbryter inställningen, du måste trycka OK (4-gånger).

Nej det behövs inte, inställningen sparas om man följer gången jag beskrev.

Nu när jag lärt mig det utantill så klockade jag hela processen och det tog precis 5 sekunder :)

Senast ändrad:
papi skrev:
Nej det behövs inte, inställningen sparas om man följer gången jag beskrev.

Nu när jag lärt mig det utantill så klockade jag hela processen och det tog precis 5 sekunder :)
OK, på min står det Avbryt på MENY hela tiden, så jag antog att man var tvungen att trycka sig hela vägen upp som man måste på ISO tex. Mycket bra att det inte behövs.

Tack!

Tack alla som gett sig tid att försöka reda ut mina frågor. Det blir nog en K10D trots att pentax kunde ha löst manuell WB på ett smartare sätt.
Mvh
Göran

Ja det finns säkert smartare lösningar men om man tar sig tid att lära in momenten utantill går det trots allt rätt snabbt.

Peter, ja det verkar nästan som om det inte är tanken att göra som jag gjorde men inställningen sparas ändå.

papi skrev:
Ja det finns säkert smartare lösningar men om man tar sig tid att lära in momenten utantill går det trots allt rätt snabbt.

Peter, ja det verkar nästan som om det inte är tanken att göra som jag gjorde men inställningen sparas ändå.
Vi borde egentligen ta och slänga ihop en sida men K10D tips och smartheter. Det känns som om vi kommit fram till mycket nyttigt i detta forum. Kan inte nån på Pentax som läser detta samla ihop alla tips och sätta ihop dem till ett litet 2-sidigt dokument i grälla färger?

Har haft liknande funderingar, kanske en tråd "K10 tips och trix" Ännu känns det lite magert med idéer för egen del men när man hållt på ett tag så. I morgon har jag en massa restid att slå ihjäl och då kommer manualen väl till pass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar