Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D och kyla/värme

Produkter
(logga in för att koppla)

Grelnixar

Avslutat medlemskap
Med den alltid lika roliga vintern i antågande blev jag lite fundersam kring det här med vad en digitalkamera (mer specifikt K10D) klarar för temeraturer. Blev än mer fundersam när jag läste "specifications manual":

http://www.pentaxslr.com/pdf/K10D_Specs.pdf

Under "physical specifications" nämns "operating temperatures 0 - 40 grader celsius? Är det kamerans idealtemperatur område som anges eller? Om jag fotar i låt oss säga minus 20 vad är det som inte fungerar så bra längre som vid idealtemeraturerna? Mistänker batterierna, men är det allt?
 
lovar att alla huxflux deluxe sakerna kommer skära sig i kylan.. antiskaken och allt nu va det där i den..
 
Jag tror att alla digitala systemkameror har en spec som börjar på 0 grader. Rent praktisk är det enda jag märkt på min istD att batterierna tar slut fort i många minusgrader. Batteriet i K10D är väl bättre lämpat för minusgrader?

Läst att vissa 20D ägare haft problem med fläckar på sensorn vid minusgrader men har inte hört om detta för något annat fabrikat.

Förr spekulerades det även om att LCD moitorn skulle kunna frysa och spricka :)
 
Kyla

Jag har varit ute i -20°C i ett par timmar några gånger med min DS. Det enda som jag har märkt är att batterierna inte gillar kylan, jag hade 2500 mAh NiMH. DS'n har samma spec när det gäller temperatursom K10D. Vad som kan hända efter en längre tid ute i sträng kyla är att displayerna kan bli sega, har dock inte sett det på kameran men väl på mobilen.
/Mats
 
Lägre temperatur borde ju skapa aningen lägre brus.....alltid något positivt. Det borde ju inte finnas mycket som kan frysa, men lite mekaniska saker finns ju kvar. Den värsta boven är väl kondens. Om man har varm fuktig luft i kamerahuset och beger sig ut i kylan så lär det ju bildas några droppas vatten, men det bör ju frysa fast i underkanten på huset och inte orsaka några problem så länge kameran inte kastas runt allt för mycket så dessa vatendroppar fryser fast på någor otrevligt ställe.
Annars är väl det största konsensproblemet som vanligt när man kommer in igen med en iskall kamera. Det gäller att stopppa in kameran ordentligt i kameraväskan innan man går in, och inte ta fram den på några timmar, annars kan jag ju föreställa min en massa fukt på sensorer och annat som kanske inte är så bra.
 
Grelnixar skrev:
Under "physical specifications" nämns "operating temperatures 0 - 40 grader celsius?

Eller så är det på amerikanskt vis ett sätt att gardera sig mot stämmningar.

De finns ju en lite risk för att tungan kan frysa fast på LCD:en en kylig vinterdag, speciellt om man pladdrar mycket :))
 
0 till +40C innebär att kamerans funktioner kommer hålla sig inom specifikation i detta temperaturområde.
Alla elektronikkomponenter är uppdelade i normalspec och industrispec.
Normal = 0-40C.
Industri = -20 till +70C. Industrispecad elektronik är hårdare testad vid tillverkning och mycket dyrare.
Detta innebär dock inte att de normalspecade komponenterna inte klarar av lägre/högre temperatur, men det är inte garanterat att funktionerna uppfyller specifikationen. Dvs kameran kan ge mera/mindre(?) brus, bli långsammare, inte klara av lika många exponeringar per laddning etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.