Annons

K10d objektiv + blandade objektivfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpilen

Aktiv medlem
Vet det finns många trådar om objektiv men dessa frågor är av blandad karaktär.

Funderar på att skaffa k10d med något lagom objektiv att börja med. Första funderingarna har varit på 18-55 eller 16-45 men nu finns flera frågetecken. Vill egentligen ha ett mer allround objektiv så jag funderar på Sigma AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro.

Fyra frågor:
1. Hur bra är detta jämfört med kitobjektiven, främst 16-45? Utnyttjar man k10d´s potential med Sigman?
2. Andra förslag på allroundobjektiv? Gillar stadsfoto och detta blir min första dslr.
3. Kan man jämföra tester på tredjepartobjektiv till ett annat märke (läs Canon, Nikon) med samma tredjepartobjektiv till Pentax? Något att tänka på? Måste de ha samma sensor/sensorstorlek eller liknande? Undrar detta om jag inte hittar tester till specifikt Pentax.
4. Finns det någon bra sida på nätet liknande pricerunner, prisjakt för objektiv?

Vore väldigt tacksam om någon har svar och synpunkter på detta.
/Christoffer
 
silverpilen skrev:
Vet det finns många trådar om objektiv men dessa frågor är av blandad karaktär.

Funderar på att skaffa k10d med något lagom objektiv att börja med. Första funderingarna har varit på 18-55 eller 16-45 men nu finns flera frågetecken. Vill egentligen ha ett mer allround objektiv så jag funderar på Sigma AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro.

Fyra frågor:
1. Hur bra är detta jämfört med kitobjektiven, främst 16-45? Utnyttjar man k10d´s potential med Sigman?
2. Andra förslag på allroundobjektiv? Gillar stadsfoto och detta blir min första dslr.
3. Kan man jämföra tester på tredjepartobjektiv till ett annat märke (läs Canon, Nikon) med samma tredjepartobjektiv till Pentax? Något att tänka på? Måste de ha samma sensor/sensorstorlek eller liknande? Undrar detta om jag inte hittar tester till specifikt Pentax.
4. Finns det någon bra sida på nätet liknande pricerunner, prisjakt för objektiv?

Vore väldigt tacksam om någon har svar och synpunkter på detta.
/Christoffer

1 Vad jag sett så är de ungefär likvärdiga vad gäller skärpa men färg/kontrast är lite bättre på 16-45/4.

2. Sigma 18-50/2.8 Tamron 28-75/2.8 kommande DA 16-50/2.8

3. Ja. Tittar man på specifikt på kantskärpa så bör optiken vara testad med kameror med aps storlek på sensorn.
 
silverpilen skrev:
Vet det finns många trådar om objektiv men dessa frågor är av blandad karaktär.

Funderar på att skaffa k10d med något lagom objektiv att börja med. Första funderingarna har varit på 18-55 eller 16-45 men nu finns flera frågetecken. Vill egentligen ha ett mer allround objektiv så jag funderar på Sigma AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro.

Fyra frågor:
1. Hur bra är detta jämfört med kitobjektiven, främst 16-45? Utnyttjar man k10d´s potential med Sigman?
2. Andra förslag på allroundobjektiv? Gillar stadsfoto och detta blir min första dslr.
3. Kan man jämföra tester på tredjepartobjektiv till ett annat märke (läs Canon, Nikon) med samma tredjepartobjektiv till Pentax? Något att tänka på? Måste de ha samma sensor/sensorstorlek eller liknande? Undrar detta om jag inte hittar tester till specifikt Pentax.
4. Finns det någon bra sida på nätet liknande pricerunner, prisjakt för objektiv?

Vore väldigt tacksam om någon har svar och synpunkter på detta.
/Christoffer

För stadsfoto skall jag komma med två förslag som jag skulle föredragit.

1) För fullt dagsljus skulle jag välja 40/2.8. Stor som ett objektivlock och väldigt skarp. Ingen zoom, visst, men väcker betydligt mindra uppseende.

2) Det mesta allround man kan ha är ju ett riktigt ljusstarkt objektiv. Bildstabilisator hjälper ju om det är mörkt (och det är det ju mest hela tiden så här års) men bara om objektet står still. Så som förslag har jag det suveräna 50/1.4. Om du vill ha något vidvinkligare finns ju 24/2.0 (men den blir kanske svår att få tag på). Sigma har ju en 30/1.4 men jag har hört om problem med den på vissa kameror, vet inte hur sant det är eller om det är fixat nu.
 
Stort tack för svaren.

Har absolut de fasta gluggarna på inköpslistan men tänkte börja med ett zoom för att se vilken brännvidd jag vill ha. Zoomen ska sedan få fungera som allt-i-allo objektiv till resor mm.
Ska kolla mer på de andra objektiven som föreslagits. Kändes härligt med det större omfånget på Sigma 17-70 men vill inte tumma för mycket på kvaliteten.

Ska leta fler tester och provbilder.

/Christoffer
 
Argh beslutsångest

Verkar gå att beställa nya sigman till nikon, canon och sigma:
http://66.249.93.104/translate_c?hl...http://dc.watch.impress.co.jp/&hl=en&lr=&sa=G
Men är det någon som vet när den går beställa till pentax, och ungefär vad den kommer kosta?

Är det troligt att den äldre modellen kommer att sjunka i pris?

Känner mig väldigt villrådig när det gäller att köpa optikerna... hade nästan bestämt mig för sigma 18-50 f2,8 men så kommer denna nya varianten!

Och ett halv taskigt Sigma 70-300 (Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 DG Macro Super För Pentax) i brist på pengar, men kanske borde satsa på Pentax 50-200 kitoptik istället (är till en k10d). så får man komplettera mera efterhand... har ju inte råd att köpa allt man vill ha på en gång.

Någon som kan vägleda?
 
Kollade på BHphoto och där skiljer det ca 20 USD mellan nya och gamla. Den gamla verkar utgå när den nya kommer men den finns ännu för Pentax.

Jag har inte kollat så noga på testbilderna men om den nya är bättre på längre brännvidder skulle jag väntat på den, macro 1:3 känns däremot inte så viktigt.


Som telezoom tror jag mer på DA 50-200.
 
okej, ja den prisskillnaden var ju inte så häfftig, men frågan är när den kommer, behöver ju ett nu inom kort...

tror du på före jul?

vad motiverar du telezooms bestlutet på?
 
Ingen aning om när kan dyka upp tyvärr...

Har sett en hel del bilder och bra testresultat för DA50-200. Likaså verkar den ha mycket nöjda användare. Sigman vet jag egentligen inget om men har svårt att tro den håller liknande klass.
 
Tänkte jag skulle lyfta upp den här tråden lite.
Börjar med att ställa en liten fråga som den här.
Hur lång tid tror ni det tar för Sigma att göra en HSM variant av deras 100-300mm F4 APO EX DG/HSM. För den finns ju i HSM variant o utan för Pentax o Sony. Vad finns det för andra likvärdiga objektiv till Pentax.
 
Re: Samsung DA50-200

Bofoto2 skrev:
Expert säljer just nu Samsung DA50-200 för 995kr på nätet.
Passa på!!!

Det enda som känns lite osäkert är ju ifall den har SMC eller inte, tycker jag.

Många vittnar ju om hur bra SMC visar sig vara speciellt i motljussituationer. Ett 50-200 använder man nog även i sådana situationer.
....eller.....?
 
Kom på en dum fråga: Kan man inte kompensera en sämre antireflex/ytbehandling hos ett objektiv med ett filter av hög kvalitet????

Eller var det bara en dum fråga!?
 
Filter

kuva skrev:
Kom på en dum fråga: Kan man inte kompensera en sämre antireflex/ytbehandling hos ett objektiv med ett filter av hög kvalitet????.......
Nej. Eller en aning med ett UV-filter eller ett Pol-filter. UV-filteret gör mest nytta i att reducera UV-strålningen i den mån inte linserna filtrerar, sensorn kanske slöjar en del med UV-strålning.
 
kuva skrev:
Kom på en dum fråga: Kan man inte kompensera en sämre antireflex/ytbehandling hos ett objektiv med ett filter av hög kvalitet????

Eller var det bara en dum fråga!?
Inte alls en dum fråga, men svaret är nej. Du kan kanske ta bort några störande reflexer med ett bra filter och ett bra motljusskydd, men antireflexbehandling behövs på alla linser i objektivet.

Jag läste för länge sedan att ett objektiv med linser utan antireflexbehandling kan tappa så mycket som hälften av ljuset, detta ljus tar ju vägen någonstans, hamnar det någonstans på sensorn så är det ju med och förstör bilden. Därför är det viktigt att varje lins har en bra antireflexbehandling så att ljuset kan passera in och ut i varje lins utan att något ljus reflekteras. Allt ljus som kommer in genom frontlinsen skall ju vidare genom nästa och sedan nästa. Det är ju faktiskt värre om reflektioner uppstår inne i kameran, för då reflekteras de tillbaka till föregående lins, och sedan kanske tillbaka igen, och har då hamnat på en helt annan plats, med dålig kontrast och skärps som följd. Man skulle inte kunna bygga objektiv med 10-15 linser utan reflexbehandling, dels skulle allt ljus försvinna i dem, dels skulle bilderna bli dåliga.

Som jag förstått det är detta grunden till Pentax storhet. Pentax var tidiga med antireflexbahandling, och med sin SMC blev de bäst, och är det kanske fortfarande.
 
SMC =Super Multi Coating

Pentax har utvecklat det vidare i dom ca 5 senaste objektiven med "SP (Super Protective) på frontlinsen som är extra tåligt mot smuts och rengöring" även antireflexbehandlingen är förbättrad.
 
Re: SMC =Super Multi Coating

Bofoto2 skrev:
Pentax har utvecklat det vidare i dom ca 5 senaste objektiven med "SP (Super Protective) på frontlinsen som är extra tåligt mot smuts och rengöring" även antireflexbehandlingen är förbättrad.
Som jag fattat det är SP samma sak som SMC fast med en hård yta av diamant eller något liknande ovanpå. Därför trodde jag det endast användes till front och baklinsen?
Fast antagligen så förbättras väl SMC hela tiden också, det är bara det att Pentax valt att behålla namnet. SMC måste väl vara 25 år gammalt eller nåt sånt?
 
Off topic

Off topic = utanför ämmnet.
Så småningom får vi ännu bättre glas, på ett labb i Sverige finns en glassort som använd i tex glasögon skulle repa betonggolvet istället för glasen om man tappade glasögonen. Om ytbehandling kan man förenklat säga att man "ångar" på antireflexbehandlingen på linserna, och tex högtalarelement är oftast uppbyggda på det sättet, B&W:s exlusivaste diskantmembran består av diamant!!!!!
Pentax "SP" kommer antagligen från nanotekniken som har givit oss tex fönster som inte behöver tvättas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.