Annons

K10D, hur koppla bort blixtfunktionen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har K10D. Använder inte blixt. Blir distraherad av den blinkande blixtsymbolen och tycker att det är onödigt att kameran ska ladda upp en blixt som inte används.

Har inte hittat hur man kopplar bort allt som har med blixten att göra. Hur gör man?

Jag tror inte att det går. Symbolen skall väl ses som en rekommendaion från kameran att trycka upp blixten. Tror du att den verkligen laddar upp blixten i samband med indikeringen? Tycker inte det verkar så på batteriprestanda...

Måns H skrev:
Har K10D. Använder inte blixt. Blir distraherad av den blinkande blixtsymbolen och tycker att det är onödigt att kameran ska ladda upp en blixt som inte används.

Har inte hittat hur man kopplar bort allt som har med blixten att göra. Hur gör man?

Fast betyder symbolen i sökaren verkligen att blixten laddas upp (om blixten är nedfälld)?
Jag har trott att den betyder indikation om att blixt bör användas, eller nåt.

Re: Re: K10D, hur koppla bort blixtfunktionen?

Punkk skrev:
.... Jag har trott att den betyder indikation om att blixt bör användas, eller nåt.
Korrekt, om blixten är nere. Man kan också ta det som en varning för lång slutartid.

Jag tror blixten laddas. I o f s drar detta inte särskilt mycket ström eftersom urladdningen är långsam.

Kanske att blinkandet är nån varning om att blixt bör kopplas in.

1/30 sek och brännvidd 10 mm inget blinkande, 1/20 sek och det sätter igång. Nåt liknande vid längre brännvidder. Misstänker att man lagt in den gamla tumregeln om samband mellan slutartid och brännvidd, (ex vis att längre slutartid än 1/50 sek vid brännvidd 50 mm räknat för småbild ger risk för oskärpa.)

Men man har i så fall inte kompenserat för skakreduceringen. Det blinkade lika oavsett om den var inkopplad då jag testade nyss.

blinkadet lär ju bara innebära att den rekommenderar blixt.. ladda upp blixten hinner den nog rätt snabbt.. testa att välj att den inte får fotografera förrän blixten är laddad, och lyft blixten samtidigt som du trycker av.. så märker du hur lång tid det tar för den att ladda, eller om den redan är laddad..

Verkar inte gå att påverka

Tack för den här diskussionen! Nu ser jag blixtsymbolens blinkande som ett tips att hålla kameran extra stadigt. Som om det blinkat en stativsymbol. Det har en viss funktion även för mig. Känns mer positivt.

Senast ändrad:
Nja, den rekommenderar även blixt om något i förgrunden är mörkt i förhållande till bakgrunden, dvs upplättningsblixt. Så blixten kan alltså blinka även om risken för skakoskärpa är obefintlig.

Svart tejp

Jag har fixat blinkandet med svart tejp på aktuellt hörn av övre LCD:n.

Irriterade mig alltså på att blixtssymbolen blinkar för det mesta. Kan inte låta bli att titta på sånt som blinkar! Och det tar några viktiga ögonblick från fotograferandet.

Konstigt nog är det lugnt på läge TAv. Men det är inte skäl nog att använda bara den funktionen.

Kollade med Cyberphoto. Dom sa att K10D, liksom de flesta kameror, saknar möjlighet att koppla bort hela blixtfunktionen.

I Japan anses det tydligen normalt att använda blixt nästan för jämnan. Kanske kameran också kopplar in blixtblinkandet då den tycker att det är lämpligt att använda stativ. Har haft en Samsung med särskild symbol för detta.

Och tack Roland för beskedet att blixten inte laddas nedfälld! Det spar ju batteriet.

Alla systemkameror som jag har haft, från P30 i slutet av 80-talet, blinkade när den tyckte att blixten skulle användas. Det är en rekommendation, ej ett måste, och tillkom för att i någon mån bemästra användare som klagade på suddiga bilder (skakningsoskärpa) eller utfrätta bakgrunder när de tog porträtt. Eftersom användarna fortsatte att klaga, för de såg ej blixtsymbolen så uppfann kameratillverkarna den automatiska blixten, dvs att blixten själv går igång när kameran tycker den ska användas. Detta minskade användarnas klagomål betydligt.

K10D saknar automatisk blixtfunktion, den stannar nedfälld tills användaren fäller upp den. Detta därför att K10D vänder sig till mer avancerade användare.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar