Högre nivå?
reine vindebro skrev:
didn't mean to offend you...
jag trodde folk köpte systemkameror för att lära sig fotografera på en högre nivå, att ta sig bort från det gröna läget... sen är det ju annat att man inte är proffs när man börjar...
Alla är ju sig själv närmast...
Det finns nog många som endast är ute efter bättre bilder och som egentligen inte har någon ambition att bli experter på objektiv, bländare, slutartider, ISO-värden och motljuskompensering.
Det är ju ingen slump att det finns automatiska lägen på Din systemkamera.
Vad är förresten ett automatiskt läge? i mitt tycke ALLT utom det som oftast kallas M.
1.Du väljer en slutartid, kameran justerar blämdaren.
2. Du väljer slutartid, kameran justerar slutartiden.
3. Du ansluter en blixt, kameran justerar blixtexponeringen med ttl-mätning utifrån vad Du har valt innan.
Är detta fult?
Måste man anväda M-läget och ställa in effekten på blixten helt manuellt för att få kalla sig fotograf.
Nej, använd den hjälp som Dina automatprogram kan ge Dig!
Använd de justeringsmöjligheter som kan finnas till hands, t.ex exponeringskompensation och blixtkompensation, för att få Din bild.
För att lösligt citera Gary Walts:
Blir bilden bättre av att Du använder en blixtmätare från Minolta och ställer in ett dussin Vivitarblixtar manuellt.
Nej, det tror inte jag, detta är ingen tävling med givna regler, uppdragsgivaren eller den som kanske vill köpa just Din bild bryr sig inte ett dugg om arbetet bakom. För honom/henne så räknas endast slutresultatet.
Det går naturligtvis att misslyckas totalt med alla varianter på iställningar och automatikprogram. Om Du däremot kan producera bilder som andra än Du själv tycker om, så är Du troligen en bra fotograf.
Om Johan vill använda P-läget så skall han göra det, har själv gjort det under många år och lyckats få en hel del bra bilder.
Jag använder de inställningar på min kamera som Jag tror ger mig den bästa kompromissen, för den bild som jag vill göra.
med vänliga hälsningar
Jörgen