Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

k10d eller k200d?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
Jag har inte någon direkt fotovana med en digital systemkamera, men tycker att det börjar bli lite dyrt att framkalla all 135 film, så det blir en uppgradering nu.

Det finns billiga kitt till k10d nu, men den är ju äldre än k200d. Så vilken skulle vara ett bättre köp? Dom kostar ju nästan lika mycket.

Sedan så har jag tittat lite på K-m nu också, vart ställer sig den i det hela?

Eller finns det någon annan kamera i samma prisklass som är bättre?

Av de tre du nämner har alla samma sensor men K-m har nyaste bildhanteringen vad gäller mjuk- och hårdvara. Även tack vare detta något snabbare serietagningshastighet. Dock är K-m en mindre och plastigare kamera än både K200:an och givetvis K10:an som är den mest robusta av de tre.

Kolla även priserna på K20D som sjunkit nu när K7:an introducerats. Ändå kanske lite högre pris än du tänkt dig men med K20:an får du en ruskigt kompetent och rejäl kamera som du inte växer ur i första taget :)

En grej till....K-m är INTE väderskyddad med tätningar här och där....det är såväl K200, K10 och K20. Kanske nåt att tänka på för dig som är scout och säkert planerar ha med kameran i ur och skur!?

Kanske K200:an är bästa val!? Rejäl men ändå smidig. Bra bildkvalitet och vädertätad. Lätt att lära sig då den är riktad till nya SLR-användare.

mvh / Matti

om K-m inte är väder tätad så kan vi räkan bort den. Kollade på prisjakt och där finns k10d i kit med 18-55/3,5-5,6 som är runt 300kr billigare än k200d med samma objektiv. Är det dumm snålt att köpa k10d för några hundringar mindre då, eller är det bara ett rent kap? Vad skulle jag förlora på att köpa k200d rep. k10d?

K20d är för dyr för mig i nuläget.

hur är det med andra märken? har kollat lite på canons 400d eller vad den heter, och deras 1000d. Finns det något som gör desa kameror bättre än en k10d? eller någon nikon kamera?

Skulle säga att k10 är bättre än k200...visserligen äldre modell, men tillhör en annan klass. Är själv en nöjd ägare av en k200d men k10 är bättre på många sätt.

Skulle säga att k10 är bättre än k200...visserligen äldre modell, men tillhör en annan klass. Är själv en nöjd ägare av en k200d men k10 är bättre på många sätt.

Tycker att K10d är mycket bättre att jobba med än K200d. K200d har fler automatprogram, men t ex endast en iställningratt för tid/bländare. Har provat båda och K10d känns mer kompoetent. Hälsn Maria

hur är det med andra märken? har kollat lite på canons 400d eller vad den heter, och deras 1000d. Finns det något som gör desa kameror bättre än en k10d? eller någon nikon kamera?

De hus du nämner känns som leksaker i jämförelse med K10:an....plastiga och ihåliga...inte heller vädertätade.

För att komma i samma nivå så måste du till D300 i Nikonfallet. Canon har inte riktigt någon K10 motståndare då 40D och 50D är lite för dåligt vädertätade. Glöm 450D och 1000D - de är inte bra hus, men inte en försökta att vara täta.

K200 är också en bra kamera. Jag har kört en hel del med föregångaren K100D Super vilket måste en av historiens mest prisvärda hus.

Det är optiken som gör att jag kör Canon, Pentax är bättre på att göra hus som är anpassade till en tuffare verklighet helt klart enligt mig iaf.

K20 är kanske lite dyr, men en strålande kamera också. Kanske inte lite snabb som 40D har jag för mig, men annars så är den i samma liga fast robustare.

ok, k10d låter som ett bra val. var och tafsade lite på k-7 förut idag, är kroppen något så när lik den? (dom hade slutat sälja k10d) så jag vet något om den sitter bra i handen. tack för all respons btw =)

Om du väljer mellan K10d och K200d så utan tvekan K10d enligt mig.
Om jag skulle välja kamera idag så skulle jag nog även titta på K20d

K20d

Priset hoppar upp en del med K20D och sen (som jag fattat) så kräver den lite mer av optiken för att komma till sin fulla rätt?

Och då hoppar väl priset ännu högre upp.

Rätta mig om jag har fel!

Man MÅSTE ju inte ha skarpare optik bara för att kameran råkar ha högre upplösning. Vi har vant oss att sensorn skall vara det som begränsar, men varför egentligen? Spelar det någon roll om det är optiken som begränsar upplösningsförmågan?

Inget måste...

Man MÅSTE ju inte ha skarpare optik bara för att kameran råkar ha högre upplösning. Vi har vant oss att sensorn skall vara det som begränsar, men varför egentligen? Spelar det någon roll om det är optiken som begränsar upplösningsförmågan?

Jag får nog leta lite i forumen här för att hitta lite mer info om detta.
Det är klart att man inte måste ha den "bästa" optiken, men det vore väl synd att ha en Ferrari på regummerat?... om det nu skall likna en parallel....

Nu är väl denna diskussionen lite off topic då det gällde K200D, K10D..sry om jag driver iväg som man ofta gör.

all info är bra till något =) jagar efter en bättre beg k10d atm, och hittar jag ingen innan jag har råd med en ny så blir det en ny =)

Har en K10D:a själv och den är det inget fel på. K200D tillhör ju lillebror serien.

K20D kom med några förbättringar, främst i ISO, sensor och korrigering av objektiv. Senaste modellen heter K-7 och många är ju lyrisk över den. Har själv frågat mig vad som gör den så mycket bättre än K20D - sekvenstagningen, men annars?

Så min slutsats är att Pentax bästa kamera är K-7 och den är väldigt snarlik K20D vars föregångaren är K10D. Det har hänt en del på resan, men det är inte nå dramatiska förädringar. K10D må ha några år på nacken, men är en bra kamera.

Värt att kolla upp är väl om K200D hanterar brus bättre än K10D - då jag tror skillnaden är minimal skulle jag satsa på en begagnad K10D. Bör finnas gott om dom till bra pris.

Satsa gärna på bra objektiv också. Ljusstarka (lågt F-värde) behövs i många situationer. Ångrar inte dom kronor jag satsat extra på mina ljusstarkare objektiv.

En ljusstark normalzoom med F2.8 rekommenderar jag. Så klart kan du utvecklas med kitobjektivet också, men för eller senare blir det ett inköp och då kan det vara bra att ha detta i tankarna.

Lycka till!

jo, det är jag medveten om. men hur funkar det där, om man har ett objektiv på 18-55\f2,8 kan jag ändra slutaren på den då? och vad gör skillnaden mot ett 18-55\f2,5-8,4 tex?

jo, det är jag medveten om. men hur funkar det där, om man har ett objektiv på 18-55\f2,8 kan jag ändra slutaren på den då? och vad gör skillnaden mot ett 18-55\f2,5-8,4 tex?

Självklart kan du ju ändra bländaren på båda objektiven. Skillnaden är att på f/2.8 så får du största bländare på 2.8 över hela zoomomfånget. Med f/2.8-8.4 så får du bara f/2.8 på 18mm och största mäjliga bländare i 55 mm är f/8.4.
Betydligt skönare att kunna ha mkt ljusgenomsläpp både när du zoomar och när du inte gör det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto