Annons

K10d blir det, men var?

Produkter
(logga in för att koppla)

msasdk

Ny medlem
Efter att ha läst varenda skriven rad om varenda kamera i klassen på varenda sida på Internet (i alla fall känns det så) så har jag nog bestämt mig för att mitt första system blir Pentax och modell K10d. Valet är verkligen inte lätt, alla systemkameror som finns på marknaden idag verkar vara väldigt, väldigt bra, även de allra billigaste. Kanske är valet mer emotionellt snarare än rationellt, Sony a-100 var också ett alternativ men något inom mig drar mot Pentax, och hur kul är det att vara rationell och köpa Nikon eller Canon? Hursomhelst är jag rätt säker på att det är ett bra val, att jag dessutom stödjer ett stackars kämpande Pentax känns bra.

Efter dillema med att välja kamera är löst så uppstår nästa dillema, själva köpet. Var ska jag köpa min kamera? Känns inte allt för tryggt att knalla in på elgiganten. Rekommenderas någon speciell försäljare i Malmötrakten, eller är det Internet som gäller? Vidare slog det mig om en försäkring kan vara vettigt? Man kommer ju trots allt att springa omkring med utrustning värd 1000 kr.
Ni kan väl skriva hur ert köp såg ut. Vi kan väl ha en The Byers guide för Pentaxägare :)

Var köpte ni er kamera?
Köpte ni försäkring?
Vad köpte ni med förutom kameran?
Övrigt att tänka på?
 
Köpte min k10d på dustinhome.se hade den dagen efter, du kan starta med kit objektivet, dett är rätt så bra, och så spara ihop till dom nya objektiven från pentax som kommer i Juni.
Komm ihåg att k10d levererar stora filer så minst 2gb minneskort och gärna större om du fotar i raw.
BTW Jag köpte till ett batterigrepp och tro mig den känns som en del av kameran och åker aldrig av igen.
Bra Val du har gjort förresten:)
 
Det måste finnas flera seriösa fotohandlare i Malmö, gå in och känn på försäljarna. Många försäljare är kunniga och bra att prata med, undvik stormarknads försäljare som inte kan något och som inte säljer foto så fort det blir mindre lönsamt/lägre försäljning, ofta kan du få liknande pris som på nätet om du tänker på frakten.
I Uppsala.
Ingen försäkring.
Fråga om pris/säg ett pris för kitet:
K10D med normaloptik eller tex Sigma 18-50/2,8 makro, kanske DA50-200, ett snabbt minneskort(minst 1Gb), en Lowe pro slingshot 200/300 eller liknande, en fiberduk, en blåspensel, bra UV eller skylight filter till objetiven och ev ett extra batteri eller batterigrepp.
 
Tjenare. Jag ska också köpa en k10d så jag har också kollat rundor mer än väl, blir alltid så så fort jag ska köpa något. Billigaste stället jag har hittat är kameraexperten, där tar de 8300 för den med 18-55 har jag för mig. Det fina är att det ligger i kävlinge så det är nära för mig, även för dig om du nu bor i malmö.. För övrigt så har de gratis frakt för er som inte bor här. Men det ska bli skönt att för en gångs skull göra ett sånt här köp över en kassa. När det gäller senare objektiv så kommer jag dock köpa från cyberphoto, där verkar de billigare, har iaf större utbud.. någon som vet någon bra affär med många pentaxobjektiv till schysst pris förresten?
 
Jag köpte min på Cyberphoto och när jag kollade nu senast så hade de alla varianter i lager.
K10D enbart hus, med 18-55 eller med 16-45.
Elgiganten har jag köpt prylar hos, dock ej kameror.
De har samma garantier som alla andra, så jag förstår inte riktigt varför man inte skulle köpa av dem. Visst kan de inget om kameror, det är ju det vi på detta forum finns till för. :)

Hälsar
R
 
Ett tips om Du köper på nätet är att dubbelkolla så att leveransen inkluderar en svensk manual. (den kommer Du att behöva tro mig!)

Jag fick min leverans av 1 st. blixtaggregat "Pentax 540" igår som jag beställde från just Kameraexperten i Kävlinge. Gjorde missen att inte kolla det här med manualen och konstaterade mycket förvånad att denna var författad på tyska!

Efterföljande mailtrafik med leverantören gav vid handen att "sorry vi har inte svenska manualer". Jag har mailat Pentax Sverige och bett om hjälp, i värsta fall får jag nog köpa en därifrån för en hundring. Lite surt dock.

Grattis till ett gott val av kamera, jag var själv i Din situation för några månader sedan och jag lovar att här har Du massor av system att växa i.

/Lasse
 
Fördelen med elgiganten är att du har 30 dagars öppet köp.
Då hinner du känna efter om du valt rätt.
Att säljarna där oftast är obegripligt okunniga får man ta, och du verkar redan så påläst att det inte borde vara nåt problem.
 
Roland Mabo skrev:
...Elgiganten har jag köpt prylar hos, dock ej kameror. De har samma garantier som alla andra, så jag förstår inte riktigt varför man inte skulle köpa av dem. Visst kan de inget om kameror, det är ju det vi på detta forum finns till för. :)
Hälsar R
Det händer att oxå jag köper foto på nätet, förra året från Photax.
Även jag som kan en del diskuterar i butiken.
Om man vill ha kvar fotobutiker i framtiden så måste man köpa där också. Som jag skrev så säljer stormarknader och snart kanske din lokala ICA/Konsum systemkameror. Men när det blir mindre lönsamt eller försäljningen går ner så slutar dom. Då står du där med Cyber och scandiavian. Då återstår det att passa på när man är på en mässa att kika på allt man eventuellt är intresserad av framöver.
Inte så bra för fotointresset i framtiden.
Jag får antingen bra pris i affären eller så prutar jag - slutsats - ~samma pris.
 
Bofoto2 skrev:
Fråga om pris/säg ett pris för kitet:
K10D med normaloptik eller tex Sigma 18-50/2,8 makro, kanske DA50-200, ett snabbt minneskort(minst 1Gb), en Lowe pro slingshot 200/300 eller liknande, en fiberduk, en blåspensel, bra UV eller skylight filter till objetiven och ev ett extra batteri eller batterigrepp.
Lägg gärna till blixt, kameraväska och stativ så blir det lättare att få bra pris.
Försök inte att pruta på Scandinavian - du blir bara utskrattad.
 
Jag köpte min kamera samt 2 GB minneskort på Dustinhome.se. Leverans inom 24 tim! Billigast när jag skulle köpa och hittills inget jag ångrat.
 
Olika fabrikat på minneskort med samma prestandamärkning presterar i verkligheten olika bra. Så om du vill ta långa serier i raw (>10 bilder) i 3 bps kan det vara värt att välja ett kort som verkligen är snabbt på K10. Sandiskkorten fungerar bra och K10 skriver runt 16 mb/s till deras snabbaste kort.
 
Ofta så läser korten betydligt snabbare än de skriver, och den hastighet som anges på kortet är läshastigheten. I en kamera är det ju skrivhastigheten som är viktigast, läshastigheten är viktig först när du för över bilderna till datorn.

Hursom, jag har god erfarenhet av Corsair 133x kort, som jag köpte billigt på webbhallen.com (butik i Sundbyberg och centralt i Stockholm). Fungerar utmärkt med K10D och både skriver och läser påtagligt snabbare än SanDisk Ultra 66x som jag hade innan.

Enda problemet med det är att spärren för minneskyddet sitter halvlöst så det har en tendens att hamna i spärrat läge, något man får tänka på när man sätter i det, det räcker med att hålla ett finger där när man sätter i så fungerar det, annars kanar spärren in av sig självt.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.