Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D billigt extrabatteri

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
En "gammal" nyhet men den kanske förtjänar en repris.

Köpte ett extrabatteri för 150 kr till K10 av typen NP-400 från Kaffebrus. Batteriet håller 1500 mAh mot Pentax original som har 1620 mAh. Så långt har allt fungerat bra, både att ladda och plåta med.
 
Jepp, det är ju samma batteri som bl.a. Minolta använde för sin A2.

Jag har två gamla extrabatterier, ett original Minolta och ett pirat som jag har för mig att jag köpte på Kjell och Co. Båda fungerar utmärkt.
 
Fattar inte

Kollar man på bliden på np-400 ser det inte alls ut som samma batteri... är det kamerabatteriet eller batterigreppsbatteriet ni pratar om???

jag e kanske trött...
 
Ja det var nästan omöjligt att trycka in det i kameran utan fett ;)

Skämt å sido, mitt är ett kamerabatteri och det är helt identisk med Pentax original. Fullständig beteckningn på förpackningen KA-NP400 Fabrikatet verkar vara "Kamera"
 
Det finns även ett 1600mAh på Kaffebrus på samma sida som det andra, man får bläddra ner i rullgardinen. 1500mAh är valt som default i den listen..
 
Vågar man verkligen använda "piratbatterier"? Läste här på FS om någon som varit med om att "piratbatterier" exploderat i hans kamera och det lät ju inte alls roligt - förutom att man kan skada sig (och/eller andra) så blir ju kameran helt förstörd också. Är detta ovanligt?
 
Sony har väl nyligen återkallat typ 1 miljon batterier som visade sig vara farliga på nått sätt. Så länge spänning och form inte avviker tror jag det är ganska riskfritt.
 
Jag hade ett orginalbatteri som exploderade i en mobiltelefon en gång....så det kan nog hända. Möjligen har man lite bättre garanti om det händer med ett orginalbatteri. Med tanke på hur länge batterierna räcker så behöver man oftast inte mer än två, så jag lutar nog åt att köra orginal. Behöver jag fler, då blir det nog pirat.
 
liten varning,
håller på lite med rc och Lithium Polymer(Li-Po, Li-Ion)som ger större strömutag och mycket mindre vikt, kommer allt mera inom elprylarna,
Viktigt för dessa är att de hanteras rätt,
speciel laddare och rätt laddström är jätteviktigt då de innehåller gas som kan svälla och börja brinna.får inte heller köras tomma.
så om ni har mindreåriga som håller på med elprylar se så de vet om hur lipo batterierna hanteras rätt.farliga saker
 
Är det farligt att köra dem tomma eller är det mer funktionssak? Med tomma menar du betydligt mer tomma än när kamera lägger av?
 
Laddningsbara lithiumbatterier kan bli farliga om de sjunker "för mycket" i spänning. Mer än normal urladdning alltså. Då har de (förhoppningsvis!) en avstängningsfunktion så att de inte kan laddas igen - hellre ett dött batteri än ett exploderande.

Efter Sonys produktion av exploderande batterier (pga metallfragment som punkterade ett membran i batterierna om jag minns rätt) så känns det inte tryggare att köpa "märkesbatterier" heller.
 
Håller på en del med LiPo-celler, och det är inte så stor skillnad på dessa och LiIon.

Att det måste tas speciell hänsyn till dessa ackar är klart, men hur farliga de egentligen är har diskuterats rätt hårt innom modellflyget (som kör LiPo utan skydshölje och urladdsningskretsar och tar ut strömmar som vi med våra kameror aldrig lär komma i närheten av).

De får INTE överladdas. Max 4,2v per cell, inte över det.

De får heller inte urladdas för lågt, tror det är 2,6v per cell som rekomenderas som min. Under det börjar de brytas ner internt. Tror inte de är farliga bara för att spänningen är låg, utan att problemet kan uppstå om man försöker ladda dem om den interna nedbrytningen påbörjat.

De är känsliga för våld. LiIon har väl bättre hölje, men LiPo kan deffinitivt börja brinna om de skadas t.ex. i en krasch med modellflygplan.

Uttag av för hög ström kan också skada dem.

Det sägs att Li-Ion exploderar medans LiPo bara brinner häftigt. Gissar att det har med LiIons kraftigare hölje att göra.

Låter ju rätt läbbigt va? Ställer krav på utrustning både vid användande och laddning. Men det är inga svåra krav att uppfylla! Det är lättare att ladda LiIon/LiPo än NiCd/NiMh. Inte lika snabbt, men enklare och med billigare laddare. Sen gäller det att ha en ackvakt som ser till att spänningen inte blir för låg, men det är inte heller någon avancerad historia.

Bara de sköts rätt så är både LiIon och LiPo underbara ackar!
 
Fungerar det att använda sig av den laddare man får med till k10:an när det gäller NP-400 batterierna?
eller behöver man ytterligare en laddare?

Antar att det fungera, men känns bättre att fråga er som vet.
 
jekans skrev:
Hej beställde ett NP-400 batteri från www.deltashoppen.com, det skulle vara på 1750 mAh men när jag fick det så var det på 2000mAh
...funkar då bra hittils för mig...149kr och fraktfritt

Bara ett tips Janne
Fick mina två idag. Nu står det 2200mAH på dem, verkar vara lite inflation. Jag skulle gissa att det bara är etiketten som skiljer ;-)))) Nästa vecka blir det 3000 :)))
 
Fick oxå ett par därifrån idag. Fast det står ju faktiskt upp till 2200mAh. Så de kan ju lika gärna bara vara på t.ex. 1000mAh. Men förhoppningsvis håller de lika bra som de andra..
 
Jag har kört några laddningar nu med de nya billiga batterierna och känslan är att de räcker mycket kortare än Pentax orginal. Jag har inga exakta siffror, men känslan är att de räcker till kanske 300 bilder, medan Pentax räcker till minst 500. Men billigt är det ju och man kan ju köpa 3 stycken och det är ändå billigare än orginal. Men regeln att man får vad man betalar för verkar gälla, även om de billiga batterierna inte var så dåliga som jag befarade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.