Annons

K10D överexponerar bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Har varit ute och testat lite mer seriöst och i dagsljus (eller vad man kallar det som flämtar till mitt på dagen). Upptäckte snart att sensorn inte tål överexponering, det blir direkt utfrätta partier. I ljuset som rådde i eftermiddags fungerade kameran bäst med en exponeringskompensation på mellan -1.0 och -1.5. Men den inställningen blev det bra dynamik även ner i skuggpartierna, och det är lätt att lyfta bilden i PhotoLab eller PS senare. Lite skumt att kameran exponerar så 'fel', men är kanske optimerad för mycket himmel på varma breddgrader.
Jag var huvudsakligen ute för att fota, så jag gjorde inga experiment med att koppla isär AF punkt och exp mätning (jag har slagit på det, tyckte det lät bra), men detta skulle givetvis kunna vara boven. Man tycker ju dock i så fall att exponeringsautomatiken borde fatta att man sällan fokuserar på himlen...

Jaja, bildkvaliteten med ovanstående små justeringar är helt otrolig. Nu kan jag titta på råbilder på skärmen i 100% och uppleva en oskärpt bild som skarp på pixelnivå. WOW.

Bilderna jag tog är inga mästerverk, för detta hade jag vare sig tid eller ro idag (eller kompetens), men jag lade ändå upp 4 stycken i mitt TEST-album:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=145079

Du verkar synnerligen missnöjd med hur din K10 beter sig. Du kanske ska fundera på om du ska skicka den på justering/kontroll?

Bjarte skrev:
Du verkar synnerligen missnöjd med hur din K10 beter sig. Du kanske ska fundera på om du ska skicka den på justering/kontroll?
Nejdå, jag är jättenöjd, nu när jag börjar lära mig vad den vill ha. Var väldigt missnöld med resultatet i början, men det visade sig vara fel på mig inte på kameran. Jag har aldrig haft en lika bra kamera tidigare.

Det var sannerligen inte mycket ljus, muren 1/15 och f4.0 - handhållet och skarpt med SR antar jag ;)

Multi-segment enligt EXIF är det lilla eller stora, om det nu är samma som på K100D ???

Nemesis skrev:
Det var sannerligen inte mycket ljus, muren 1/15 och f4.0 - handhållet och skarpt med SR antar jag ;)

Multi-segment enligt EXIF är det lilla eller stora, om det nu är samma som på K100D ???

Jepp SR använt enligt instruktionen. Vet inte vad du menar med lilla eller stora, men jag använda multisegmentmätning då bildprofilen jämförs med en databas av referensbilder. I dagens belysning var jag då tvungen att kompensera -1.5 steg för att få maximal dynamik i bilderna.

K100D har ju 16-segments (hela bilden i princip), cetrumvägt (det jag kallat "lilla") och spot.
Nu när jag resonerar med mig själv och skriver detta så misstänker att multi-segments är samma som 16-segments, dvs hela bilden tas med i beräkningen...

När jag kört på cetrumvägt och med himmel i överdelen har ofta himmeln blivit utfrätt...
Tyckte din beskrivning påminde om detta...

Edit: om du kopplat AF-punkt och exp. mätning, kör du inte i princip spot då? Då är det kanske inte så konstigt om du får överexponerat om du fokuserat på något mörkt i bilden... ??

Senast ändrad:
Nemesis skrev:
K100D har ju 16-segments (hela bilden i princip), cetrumvägt (det jag kallat "lilla") och spot.
Nu när jag resonerar med mig själv och skriver detta så misstänker att multi-segments är samma som 16-segments, dvs hela bilden tas med i beräkningen...

När jag kört på cetrumvägt och med himmel i överdelen har ofta himmeln blivit utfrätt...
Tyckte din beskrivning påminde om detta...

Edit: om du kopplat AF-punkt och exp. mätning, kör du inte i princip spot då? Då är det kanske inte så konstigt om du får överexponerat om du fokuserat på något mörkt i bilden... ??
Jag har tolkat kopplingen till AF-punkten som att mutisegmentsmätningen använder det för att prioritera, tror inte det blir spot. Stängde i alla fall av den funktionen idag, eftersom jag nästan alltid kör spotAF så spear det ju ingen roll. Det verkar som om kameran exponerar bättre då. Den är dock extremt känslig för överexpoering, så -0.5 är nog en rekommenderad inställning i de flesta situationer.

När AF och ljusmätningen är länkad, så ges störst vikt till det mätfält för ljuset som ligger där vald autofokuspunkt ligger (den mäter resten av fälten också, men de har lägre vikt när kameran bedömer exponeringen). Kameran har 16 fälts ljusmätningssystem med mätfält som ligger på samma platser som AF punkterna, plus att det yttre fältet är uppdelat i två för att man ska kunna upptäcka problemet med ljus himmel och mörk mark.

Har man ljusa fält omkring det som man fokuserar på, så hoppas de i stort över. Vill man att kameran ska ta hänsyn till hela bilden när den mäter ljuset, så ska länken till vald AF punkt vara avslagen.

Hälsar
R

Jag blev lite nyfiken, eftersom jag inte har samma erfarenheter som du med exponeringen. Jag kollade på din bild "slussen" som exempel. Man kan lätt konstatera att nederdelen bör befinna sig runt 18% grå om det rådde normalt ljus vid fototillfället. Jag skulle vilja säga att just den bilden är underexponerad med ca 1 o 1/3 steg. Att sedan himlen blir utfrätt, är en annan femma. Förmodligen så ligger den mer än 2 steg från asfaltens gråa beläggning. I bilden så är skuggorna igensotade och lattituden i bilden är förmodligen större än vad kameran klarar av.

En av testbilderna hittar du här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/867654.htm?set=lp

Histogrammet till bilden, som är exponerad med +0,3 EV , enligt magkänsla

Bilagor

• histk10d-1.jpg
    histk10d-1.jpg
    31 KB · Visningar: 560
Har du ett gråkort kan du lätt kontrollera din kamera. Ta en bild på gråkortet och kolla på histogrammet. Det skall ligga spikrakt i mitten.

hehe, jag tror egentligen inte att kontrastomfånget går att göra så mkt åt så länge de inte slänger in en rejäl sensro i kameran. så att kontrastomfånget är lite klent på digitalt får vi nog leva med...

/bengt

Dagens sensorer har har ett kontrastomfång som är något större än en diafilm, undra när de ska inse att vi fotografer vill ha som en S/V film...

Sorry, har varit bortrest. Jo som jag sade så var det inga snälla bilder jag tog. Men så här långi i alla miljöer jag fotat så har minst ett stegs underexponering gett de bästa bilderna. Jag äger iofs inget gråkort, men har en fin Sekonic-mätare som alltid har givit rätt exponeringar, så jag skall kolla om kameran och mätaren är överens.

Jag tror att det är precis som sagts så att det dynamiska omfånget är för litet, men det var det ju även på DS. Jag påstår nog ändå (men skall testa detta) att K10D ligger lite annorlunda i exponering så att ljusa partier lätt blir utfrätta. Eller så är det då enkelt att jag är mer känslig för fula ljusa områden än för mörka. Men på den mörka sidan verkar der finnas mycker mer dynamik man kan plocka fram i PS. Blir det vitt så är det kört.

Kolla exponering så här

Om du vill veta om din kamera exponerar rätt kan du göra så här. Se till att du har spot eller centrumvägd inställning på ljusmätningsområdet valt. (se din manual om du är osäker) gå ut och fota ett jämnt belyst område t.ex en vanligt bild på omgivningen. Mät ljuset på en mellangrå sten, en blå himmel mot norr (gäller vid solbelyst motiv) eller en grön gräsmatta (väljer du gräsmattan får du exponera -1/2- -2/3). Lås detta värdet(se manual). Alternativt ställer du in både slutartid och bländare i helmanuella läget. Ta nu din bild på omgivningen du valt. Denna bilden bör visa ganska bra hur dun kamera exponerar utan kompensation eller påverkan av fokuspunkt, olika programinställningar och annat tjafs.

Hej
Har samma erfarenhet som Peter. Det där med att koppla autofokuspunkt och ljusmätning lät ju utmärkt. Plåtade porträtt på Kocklandslagets mentor Gert Klötske i går (utomhus utan blixt) Så länge jag höll mig till dom inre sensorerna funkade allt utmärkt. När jag gick ut på sensorn längst till höger underexponerade kameran två steg ???? Märkligt!
G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar