Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D vs K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Skall komplettera min analoga Pentax-utrustning med en DSLR och jag väljer mellan K100D och K10D och funderar på om det i nuläget är bättre att satsa på en K100D med tanke på att prisskillnaden mellan husen är ca 2500kr (k100d ca 4800 och k10d ca 7300).

Eftersom det är min första DSLR så har jag svårt att välja, tycker att K100d fyller mina nuvarande behov men är samtidigt rädd för att jag skall växa ur den fortare än K10d, det å andra sidan spelar kanske inte så stor roll i och med att priserna har en dalande trend samtidigt som funktionerna har en stigande trend.

Vad tycker ni är fördelarna/nackdelarna med respektive modell?

Bytte upp mig från *ist DL till K100D, främst för SR men även flyttbara fokus-punkter. Har haft min K100D i snart 1 år och känner att jag är fortfarande den svaga länken ;)

Dvs jag skulle satsat på K100D i din situation.

/Peter

Att K100 ar lattare och mindre tycker jag inte ar en forsumbar fordel, lagre brus och battre DR likasa.

Kopte sjalv K10 mest for snabbare AF och seriebildsprestanda och sa ar det ju lite friare att beskara de storre bilderna.

abbot skrev:
Lite blandade objektiv och förlängare alla med K-fattning (M,A,FA och P-FA) brännvidder fråm 28 - 300 både fasta och zoomar.

Om du har många M-objektiv som du vill använda så kan det vara ett plus för K100D. Jag har ett vagt minne av att det var något problem med M på K10D.

Det jag gillar med min K10D, är att den är vädertätad. En vän till mig lånade den i helgen och fotade i hällande regn och det blev riktigt bra bilder. Fler saker jag gillar är den större sökaren och smidigare ändring av olika inställningar, lättare sköta bländare och tid, ja den känns mer intuitiv och snabbare för mig att använda, som en naturlig förlängning av mig själv, jag känner det är enklare att fotografera, kameran är mindre i vägen s a s, det går snabbare från idé till uttryck, lättare att vara spontan. K10D är även mer responsiv, snabbare, säkrare och mer tillförlitlig.

Hälsar
R

Som Johan säger, det kan tydligen uppstå problem med exponeringen med K10 och äldre objektiv. Vet inget säkert annat än det jag läst i det här forumet.
Själv använder jag K100 och har bla ett gammalt "M" 50/1.7 och ett M 24/2.8. Båda två funkar jättebra med min K100, även om 50´an kan vara lite småjobbat emellanåt. Men det beror snarare på SBS än på hårdvaran =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar