Annons

K100D Super vs 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

groow

Avslutat medlemskap
Står och väljer mellan Pentax K100D Super och Canon 20D som mitt första steg över till digital systemkamera från kompakt digitalkamera.

Har inprincip bestämt mig för att köpa 20D, som är begagnad, men ägaren har intygat att den är i gott skick.

Vill bara höra era åsikter, om jag har förstått rätt så är det synd att ens nämna K100D Super i samma mening som 20D?

Berätta gärna för en amatör vad ni tycker :)
 
Varför inte den nya Pentax K200D ?
Det är ju i princip en k10d i nytt skal, betydligt bättre kamera än Canon 20d, som börjar bli gammal nu...

/kent
 
Men jag har bara 5000kr.

Och om jag då måste välja mellan K100D Super och 20D, gör jag rätt i att välja 20D?
 
Du kommer att behöva objektiv också. Vad har du tänkt dig där? Vill du fota mycket med tele så är det bra att ha bildstabilisering. Där har du bildstabiliseringi huset på pentax och dyra canonobjektiv att tänka på. Och till Pentax får du det oavsett vad du köper, till canon måste du köpa objektiv som har IS och de är dyra. Du kommer antagligen att ha ett par objektiv och det är ju trevligt att ha bildstabilisering hela tiden.

Jag skulle valt Pentax. Väntat några månader och samla ihop två tusen till. k200 är nästan en k10. Plus att k10 kommer bli lite billigare nu eftersom k20 har kommit.
 
20D är gammal men klart proffigare mot k100D som också börjar kännas gammal,
canonen släptes väl i slutet på 2004?
antal exponeringar är nog viktigare än åldern,och det vore ju tråkigt om du åker på ett slutarbyte.
Tar du canon finns ju billiga objektiv med IS om du inte vill betala förmycket
18-55/3,5-5,6 IS ca1800kr
55-250/4-5,6 IS ca2700kr

Tycker nog du borde spara lite till en ny
K200D eller en 400D/450D tex.
 
ibbe76 skrev:
20D är gammal men klart proffigare mot k100D som också börjar kännas gammal,
canonen släptes väl i slutet på 2004?
antal exponeringar är nog viktigare än åldern,och det vore ju tråkigt om du åker på ett slutarbyte.
Tar du canon finns ju billiga objektiv med IS om du inte vill betala förmycket
18-55/3,5-5,6 IS ca1800kr
55-250/4-5,6 IS ca2700kr

Tycker nog du borde spara lite till en ny
K200D eller en 400D/450D tex.

Har sneglat lite på 400D, är det en bra kamera?
Hur är den mot de 2 tråden handlar om?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.