Annons

K100D Låst sig ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas.M

Medlem
Jag har en K100D som jag enbart använt med helmanuella objektiv
sigma 28mm mini wide och kan inte utröja om det är ett fel eller det är i sin ordning.

Med mini widen monterad så står det Tv konstant i displayn så även i läge "M" det fungerar som det skall.(så länge ok)

Men nu till det jag undrar, fast jag kopplar bort optiken och startar upp kameran och provar med ratten runt så dycker inte dom andra lägena upp "Tv läget kvarstår.

Har det hängt sig i Tv läget på något sätt eller blir den först 100% funktionsduglig med nyare optik.

du har inte råkat stänga av "tillåt användnign av bländarring" i inställningarna? kan du gå in i menyerna?

du har inte råkat stänga av "tillåt användnign av bländarring" i inställningarna? kan du gå in i menyerna?

Bländarring på och menyerna fungerar,vanlig inställningsmeny går bra.Det är det här Tv som visas konstan i övre display ovsett val av program även utan optik.

okej!
Vad händer om du gör en återställning?
Har du prövat att ta ut batterierna och låta de vara ute ett halvt dygn?

Har oxå

en K100D och en Sigma 28/2,8 miniwide manuell fokus med A-läge. Med A-läget funkar alla exponeringsfunktioner. När jag ställer in en bländare på objektivet(ej A-läget) så kan jag välja på tidsaauto, manuell exponering och B-läge, och kameran vet inte vilken bländare som är inställd. Det ska alltså bli samma resultat som med en Sigma med manuell bländare(utan A-läge).

Kolla om garantin gäller, annars kanske du kan köra som den är?

Jag var runt idag i ett par butiker och testade med DA optik Tv kvarstod hela tiden fast jag ändrade till andra lägen.Slutade med ett besök hos en fotoreperatör som återkom med ett besked det är fel på kameran.Skulle gå på ca:2500kr att åtgärda.

Men hur som helst Pentaxen ska återsändas till sin tidigare ägare då den köptes beg. i helgen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar