Annons

K100D Iso3200 vs iso800 -2EV

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Tja
Satt igår och lekte med min kamera och täntke pröva att underexponera ISo800 2 steg, och sedan i lightroom dra upp det 2 steg. Vilken skillnad mot att köra ISO 3200i kameran! Visst, större korn/brus men ingen bandning! Har ni testat detta?
Kanske detta även fungerar bra på en K20D? fast då kanske underexponera Iso1600 alt. 3200 och sedan dra upp det i datorn? Hur är det jämfört med t.ex Iso6400 i kameran?
Någon annan som kanske har lite tips på vad man kan tänka på?
Jag använde detta då jag fick långa slutartider även på 2.0 bländare, och tänkte testa lite.

Mvh
Marcus
 
Tja
Satt igår och lekte med min kamera och täntke pröva att underexponera ISo800 2 steg, och sedan i lightroom dra upp det 2 steg. Vilken skillnad mot att köra ISO 3200i kameran! Visst, större korn/brus men ingen bandning! Har ni testat detta?
Kanske detta även fungerar bra på en K20D? fast då kanske underexponera Iso1600 alt. 3200 och sedan dra upp det i datorn? Hur är det jämfört med t.ex Iso6400 i kameran?
Någon annan som kanske har lite tips på vad man kan tänka på?
Jag använde detta då jag fick långa slutartider även på 2.0 bländare, och tänkte testa lite.

Mvh
Marcus


Är det inte någon liknande hantering som i själva verket som sker i kameran vid högre ISO? Tror det finns en diskussion om detta på Fotosidan
 
varför?
jag gör det för att kunna få upp slutartiderna och ändå slippa bandningen som det blir på Iso3200.
Jag gör inte det bara för att vara häftig,utan för att få skapliga bilder även när det nu börjar mörkna.

Kan mycket väl vara så det funkar på lite högra ison, men jag tror det enbart är på de som är "extra" val i menyer osv, och inte standard i isolistan. t.ex. iso 6400 på K20D'n.. fast jag säger inte att det är så, utan det är bara min egna uppfattning.

Men men, har någon testat det på sin K20D?
 
varför?
jag gör det för att kunna få upp slutartiderna och ändå slippa bandningen som det blir på Iso3200.
Jag gör inte det bara för att vara häftig,utan för att få skapliga bilder även när det nu börjar mörkna.

Kan mycket väl vara så det funkar på lite högra ison, men jag tror det enbart är på de som är "extra" val i menyer osv, och inte standard i isolistan. t.ex. iso 6400 på K20D'n.. fast jag säger inte att det är så, utan det är bara min egna uppfattning.

Men men, har någon testat det på sin K20D?

Men om du går ner till 800 från 3200, då lär det ju bli kärvt utan stativ. Och ska du ha stativ, kan du väl lika gärna exponera korrekt på 800?
 
Men om du går ner till 800 från 3200, då lär det ju bli kärvt utan stativ. Och ska du ha stativ, kan du väl lika gärna exponera korrekt på 800?

Men man underexponerar ju två steg samtidigt så slutartiden blir ju den samma...

Och visst det funkar till vissa saker med stativ men till andra saker spelar det ju ingen roll alls...

Detta har tagits upp tidigare, men om du slipper bandning så är det ju ett stort plus, annars brukar ju skillnaderna inte vara jättestora mellan att höja till ISO 3200 direkt i kameran eller senare i RAW konverteraren. Är verkligen 800 ISO det riktiga slutsteget för K100D? 1600 är ju väldigt vanligt iallafall...
 
Men om du inte ändrar slutartiden, torde det väl vara en rätt stor risk att du börjar tappa information i lågdagarna?

För mig låter det bara som man har fel verktyg vid fel tillfälle. Det brukar aldrig bli bra. Å andra sidan, jag går mycket sällan över iso 200 :p
 
Intressant fråga, jag har inte alls fått den typen av problem på 1600/3200 på min K100D.
Men det är ju klart värt att prova.

Har inte alls testat detta på K20D men skulle kunna göra ett test ikväll, ungefär vilka slutartider har du haft?

ISO1600 och 1/4000 mitt på dagen ger ju inte speciellt mycket brus...
 
ISO1600 är nog vanliga max iso på en K100D, det finns ju även 3200, men som sagt, bandningen är enorm då.
Jag har testat att även ta iso1600 och höja ett steg, men jag tycker inte att resultatet blir lika bra som att göra lika fast med iso 800.

Stativ eller inte gör ingen skillnad, likaså att använda antiskakfunktionen, då personerna på bilderna inte är stilla. T.ex när jag fotar några barn som leker så är det stor skillnad mellan 1/30s och 1/60s, osv. Jag ser hellre till att få en bild med lite mer brus än barn som är oskarpa. Därför använder jag mig av denna teknik.

Jo visst kanske har jag fel kamera för att fota barn på kvällarna, men har man ingen annan så försöker man så gott man kan. jag tycker inte om blixt, utan fotar enbart i befintligt ljus. Och visst skulle ja kunna öppna bländaren ända till f1.4 men då får man så kort skärpedjup att bilden inte får samma känsla som vid t.ex. f2.0. Tänker nog köpa en K20D snart, och då kan jag gå upp till Iso3200 direkt och ändå få bättre bilder än vad jag får med min fusk3200 nu. Men det är därför jag undrar oom någon med K20D har gjort likadant fast kanske på 3200 på sin och göra ett fusk6400 eller t.om. fusk12800. Det skulle ju öka chanserna att få skarpa bilder ännu mer, alt. att kunna få ännu större skärpedjup.
 
Peter, jag brukar använda ISO1600 utan problem på seneftermiddagar eller inomhus utan några problem alls. K100D'n sviker mig inte alls då, utan det är mest när det börjar skymma ännu mera.

Jag brukar ha slutartiden under 1/100s och bländare runt 2.8-1.8 kanske?
Vore underbart om du kunde testa?! Tackar på förhand!
 
Då skall vi se, inte någon vetenskaplig nogranhet här.
Första problemet var att jag fotade först i jpg (800/1600/3200/6400) och sedan i raw (800ev-1,800ev-2,800ev-3) och kameran var ställd på lägsta brusreduceringen vid höga iso i jpg.
Så jag vet inte om dessa bilder ger något, det blir ju lite som att jämföra äpplen och päron tror jag.

Först hela bilden och den delen jag skurit ut i exemplen...
 

Bilagor

  • IMGS7712_c.jpg
    IMGS7712_c.jpg
    20.1 KB · Visningar: 195
  • iso800.jpg
    iso800.jpg
    91.6 KB · Visningar: 196
  • iso800-1.jpg
    iso800-1.jpg
    72.6 KB · Visningar: 198
  • iso1600.jpg
    iso1600.jpg
    84.4 KB · Visningar: 197
Fortsätter
 

Bilagor

  • iso800-2.jpg
    iso800-2.jpg
    88.5 KB · Visningar: 192
  • iso3200.jpg
    iso3200.jpg
    95.9 KB · Visningar: 198
  • iso800-3.jpg
    iso800-3.jpg
    23.4 KB · Visningar: 195
  • iso6400.jpg
    iso6400.jpg
    94.9 KB · Visningar: 196
Tack!
Tycker nästan att de ibland blev lite bättre med EV- och sedan höja i lightroom? eller vad tycker du? T.ex 3200 så vann man i brus, men fick lite förhöjda färgfläckar. Mycket intressant test. Iso 6400 har jag hört har bandning på K20Dn? har du någon erfarenhet av detta? och hur blev det med att höja Iso 800? Hur mycket tror du man kan minusexponera innan man förlorar färginformation och får för mycekt brus på din kamera? verkar kunna gå ganska långt tycker jag!!
Nu är jag ännu mera sugen på en K20D än innan! :D hahah!
 
Som jag skrev så är detta test inte helt rätt.
Skall försöka göra om detta med bättre kontroll och även få jämförande bilder med min K100D.

Alla bilder togs på 1/60 med min FA 50/1.4 och den är lite mjuk på f/1.4 (ISO800)... Skall göra om på f/2.8 och använda stativ...

Redan vid ev-1 så fick jag varning om att det klippte i lågdagrana så jag tror man tappar info ganska snabbt, men ibland är det ju andra saker man vill åt som t ex snabbare tid. Skall kanske även kolla detta på något sätt...

Jag har inte upplevt några problem med bandning vare sig på min K100D eller min K20D, inte heller på min gammla *ist DL jag hade innan...

Själv är jag lite nyfiken på brusbilden på K20D om man drar ner bilderna till 6Mpx jämfört med K100D... ;)
 
Ja, det vore intressant att se! Sällan jag tycker att 6mpix inte räcker till. Det ända som är lite störande är den lilla bufferten som man snabbt fyller.
Ser fram emot ett framtida test! ;)
 
Efter mitt byte till K20D så har jag i princip bara ett objektiv som är riktigt skarpt och det är mitt DFA 100/2.8 Macro ;)
 
Ska åka in till mediamarkt nu i eftermiddag och känna och klämma lite på K20D'n.. Hoppas verkligen den är så skön som den verkar!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar