Annons

K-M A2 EVC-strul !

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
har använt en K-M A2 paralellt med min kära Dynax 7D senaste året och aldrig haft några strul med A2, gillar den mycket, speciellt den elektroniska sökaren, EVC:n.
Nu hade den legat i väskan en månad ungefär och i dag när jag tog med den ut på fältet funkade ej sökaren, alltså EVC:n inuti sökaren.
Den elektroniska live view-displaynen funkar som vanligt.

Har någon annan A1/A2-användare
varit med om något liknande?
Vad kan ha hänt?
Kan jag ha kommit åt några inställningar?
Har den pajat?
Dyrt att fixa?
(tänker inte fixa det dock, känns onödigt då jag främst använder denna kamera som en "skjut-från-höften"-kamera.)

Samma sak med min KM A2. Det är inget man kan fixa själv, såvida det inte beror på att man råkat ställa omkopparen i läge "endast skärm".

Dessutom har bildstabiliseringen hängt upp sig för andra gången efter en garantiservice av samma sak för två år sen, men än så länge går det få ordning på den genom att banka kameran i något mjukt....

Förmodligen är det dyrt att fixa sökarfelet, men du kan ju låta Ziegler Teknik felsöka kameran och ge ett förslag på reparationskostnaden. Jag tror att de tar runt 500 kronor för felsökningen.

Visserligen är KM A2 makalöst användarvänlig, och den vridbara sökaren suverän, så länge den funkar, men inte heller jag tänker låta reparera kameran. Det lönar sig nog inte.

Själv tycker jag att den enda nackdelen med kameran är att den är så ömtålig. Man sliter helt enkelt ut den ganska snabbt. Den är inte heller byggd för att klara mer än runt 30000 exponeringar.

tack för svar,
för min del kvittar det lite, har kanske tagit 1500 bilder med denna kamera, använt den vanliga sökaren 100-150 kanske. Vill jag ha en bra "vanlig" sökare så använder jag hellre min Dynax 7D eller min Minolta Dynax 9. Köpte inte A2 för sökarens skull, utan just för den vridbara elektroniska skärmen (plus 28-200-zoomen).
Skärmen är jättebra att använda när man fotografera sniglar och sånt. Sniglar på grusvägar i synnerhet.

Problemet blir dock OM den elektroniska sökaren också sackar ihop. Då har man - hastigt och lite lagom lustigt - mer eller mindre en analog kamera igen.

(å andra sidan har jag allt mer börjat fota så,allså inte titta på bilderna direkt, blir så mycket roligare när man "framkallar" dom i datorn, men det är kanske ett ämne för en annan diskussion)

Hej igen!

Om du har tagit 1500 bilder med kameran så har den ju väldigt mycket mer att ge! I din situation skulle jag tveklöst skicka in den för ett kostnadsförslag för reparation. Bättre andra- eller tredjekamera finns ju inte med tanke på kombinationen av funktioner, ergonomi och skapligt bra bildkvalitet.

Trevlig helg!
Per

nja, JAG har tagit 1400-1500 bilder,
vet ej hur många den förra ägaren tog.
köpte kameran för 2 500 (med massa tillbehör, batterigreppet, fem extrabatterier, blixt med mera)

Tycker ej det är värt att laga den om det kostar typ 1500 kr att fixa. I synnerhet inte då jag extremt sällan använder den optiska sökaren (även om den är jättebra).

christianhylse skrev:

.................
Tycker ej det är värt att laga den om det kostar typ 1500 kr att fixa. I synnerhet inte då jag extremt sällan använder den optiska sökaren (även om den är jättebra).

Hm, jag höll på att bli galen idag när jag skulle använda den frimärksstora displayen som sökare utomhus i solsken. Jag skrotar nog min A2 när jag har köpt en systemkamera, men det vore trevligt om man kunde hitta en halvbegagnad A2, med intakt sökare, att ha som andrakamera.

/Per

per:
du har rätt, det är frustrerande att den EJ funkar, men samtidigt anser jag inte det vara värt kostnaden för att fixa, tror INTE det går att fixa för under 1500-2000 kr, en tusenlapp skulle jag nog kunna tänkas betala annars, kan mejla Zieger och höra, mest för nyfikenhets skull.

återkommer i ärendet !

(gillar ju denna kamera, var en trogen och pålitlig vän under hela semestern)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto