Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

k-7, oskärpa med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hej, jag var ute och fotade med min k-7 18-55 wr + soligor 420-blixt. Jag upptäckte att vissa bilder blev oskarpa utan uppenbar anledning för mig (både med och utan blixt). Alla blixtbilder jag kollat på nu är mer eller mindre oskarpa, ser ut som rörelseoskärpa (se bild). Även bilder utan blixt blev oskarpa men då var det inte lika tydligt, fick känslan av att den bakfokuserade på en bild utan blixt då med f5,6 50mm 1/160. Testade både med och utan AS, på blixtbilderna hade jag nog AS på alla.

På den här bilden har jag blixt i autoläge, 20mm f4 1/180 (är ett utsnitt ur en större bild). Vad kan det bero på? Tror inte jag är så där ostabil på handen. Läste om att vissa k-x tar oskarpa bilder på grund av att spegeln slår.

Bilagor

• skärpa.jpg
    skärpa.jpg
    8.7 KB · Visningar: 334
Prova att fota utan stabiliseringen påslagen när du använder blixt...

Har inte haft det problemet med min K10D, men har för mig jag läst om nån som hade problem med oskärpa vid blixtbilder just på grund av detta.

Jag vet inte exakt hur det där fungerar. Men det kändes som att blixten blixtrade till lite en gång precis innan kameran tog bilden och en till blixt exakt när bilden togs, nästan omärkbart snabbt. Kom inte ihåg det först, det var inget jag tänkte på då. Blixten fungerade fint med min k10, med k20n synkade den inte alltid, men när den gjorde så blev det perfekt, med k-7an har det funkat fint utom när den använts externt. Men jag förstår inte hur blixten skulle kunna göra bilden oskarp. Borde väl bara påverka exponeringen?

Låter som den synkar till andraridån.Kolla inställningen på blixten.Kolla även på kameran så den är rätt inställd.

Håller med föregående talare, kolla inställningarna till att börja med. Bruksanvisningen till blixten kan också vara bra att skumma igenom för att kunna se om grund-/"default"inställningarna är satta.

Kör du blixten "extern" alltså inte på kameran? Hur triggar du den?

Längst ner på blixten till höger vid "Auto Ok"... har du väl en switch? S, andraridån och första ridån. Gissar att det är samma som på min Dörr-blixt, då det är samma blixt under annat fabrikat.

K10D m. 17-70 SDM och 360 blixten

Upplever att när jag använder blixten och mitt 17-70 zoomobjektiv så blir många bilder fel exponerade. Nån över men att det ofta när det blir fel är underexponerade. Först trodde jag att det glappade nånstans i blixtfoten. Men det funkar ju klockrent med alla andra objektiv.

Testade att fota vardagsrummet med externa blixten med lite olika inställningar och brännvidder på 17-70 zoomen. Det blev många underexponerade och dåligt upplysta bilder av rummet.

När jag provade inbyggda blixten blev alla bilder ok och hela rummet blev upplyst.

Funderar på om objektivet skickar fel information till kameran el blixten.

//noa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar