Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 Zooma LV vid MF objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Hej alla kunniga Pentaxianer, behöver goda råd igen.

Det jag skulle vilja är att kunna zooma in bilden på 3" LCD skärmen när jag använder LV och ett manuellt objektiv, tex när jag har mitt 400mm MF på och använder stativet för att fota fågel som jag matar fram till en "bra" plats, då vill jag kunna slå på LV för att ställa fokus och då kunna zooma in för att se exakt hur jag hamnar så det blir rätt, går det att göra det jag vill eller finns inte funktionen?

Det går ju att zooma i AF läge om man trycker på AF knappen men i MF läget funkar inte detta vilket ju är lite synd för oss som gillar MF gluggar eller att köra även AF gluggar som MF för att få det som man vill.

Så snälla kan någon reda ut detta och hopperligen förklara lite också?!

Hej alla kunniga Pentaxianer, behöver goda råd igen.

Det jag skulle vilja är att kunna zooma in bilden på 3" LCD skärmen när jag använder LV och ett manuellt objektiv, tex när jag har mitt 400mm MF på och använder stativet för att fota fågel som jag matar fram till en "bra" plats, då vill jag kunna slå på LV för att ställa fokus och då kunna zooma in för att se exakt hur jag hamnar så det blir rätt, går det att göra det jag vill eller finns inte funktionen?

Det går ju att zooma i AF läge om man trycker på AF knappen men i MF läget funkar inte detta vilket ju är lite synd för oss som gillar MF gluggar eller att köra även AF gluggar som MF för att få det som man vill.

Så snälla kan någon reda ut detta och hopperligen förklara lite också?!

"INFO" zoomar LV på K-r. Samma på K-5?

Mvh Pär

Tack, både frågeställare och svarare!
Även jag har undrat... Härligt med kunniga människor som delar med sig av kunskaperna.

Så var det med den saken, det är tur att Ni finns här som kan allt och dessutom delar med Er av Era kunskaper uppskattas mycket ;-)

Ska testa det med telet och stativ bara regnet slutar för just nu öser det ner!

Hittade en funktion i menyerna nu under uppspelning 1 som heter snabbzoom och där kan man välja antal X man vill zooma det verkar vara det som görs när man trycker på Info knappen, testade med X2 och X4 och det verkar vettigt, man lär sig något nytt varje dag på FS ;-)

Följdfråga då ett problem uppstått som jag inte klurar ut.

Med MF telet på och kameran i M läge och LV på så ställer jag skärpan och kollar med inzoomning via info knapppen vilket funkar bra, men när jag tar bilden så blir det ingen bild bara en svart bakgrund syns i bildvisningen, men slår jag av LV och tar bilden så funkar det, testade även i AV/TV läget och samma resultat.

Kan någon förklara varför det inte blir några bilder i LV läget??

Observera att du kan zooma in mer i LV om du ställer AF-väljaren i manuellt läge än du kan om den står i något av auto-lägena. Upp till 10x (eller vara det 8?) om den står i manuellt läge.

Här får nog K-5 ägarna rycka in. Har ju "bara" en K-r. Men på den visar skärmen den tagna bilden, meny 3: Direktgranskning x sekunder. Även histogram funkar.
Mvh Pär

Här får nog K-5 ägarna rycka in. Har ju "bara" en K-r. Men på den visar skärmen den tagna bilden, meny 3: Direktgranskning x sekunder. Även histogram funkar.
Mvh Pär

Precis det som inte funkar med LV på, ingen förhandsvisning med histogram som kameran är inställd att visa i 3 sek och när jag slår på bildvisning så är det bara en svart bakgrund med ett bildnummer, men slår jag av LV då blir det bra, förhandsvisning med histogram och bild i bildvisningsläget.

Ställer fokusväljaren i M läge innan jag gör detta även om jag testat med AF-S också men ingen skillnad.

Precis det som inte funkar med LV på, ingen förhandsvisning med histogram som kameran är inställd att visa i 3 sek och när jag slår på bildvisning så är det bara en svart bakgrund med ett bildnummer, men slår jag av LV då blir det bra, förhandsvisning med histogram och bild i bildvisningsläget.

Ställer fokusväljaren i M läge innan jag gör detta även om jag testat med AF-S också men ingen skillnad.

Märkligt, kan bara säga att det funkar både i LV och i vanligt läge med min K5'a och manuella objektiv.

Hittade en funktion i menyerna nu under uppspelning 1 som heter snabbzoom och där kan man välja antal X man vill zooma det verkar vara det som görs när man trycker på Info knappen, testade med X2 och X4 och det verkar vettigt, man lär sig något nytt varje dag på FS ;-)

Snabbzoom fungerar dock bara i uppspelning - inte vid Live View.

Ett tips! När du vill använda zoom-funktionen i LV: Tryck på INFO för att aktivera. Använd det bakre e-hjulet för att zooma in eller ut. För att snabbt återgå till normal visning trycker du på OK.

Testade nu igen och med ett nyare objektiv, Tamron 28-300 ställde kameran i M läge och MF och ställde skärpan via LV och tog bilden med LV på, ingen förhandsvisning och i uppspelningsläge får jag meddelande Ingen bild!!

Gör om det men stänger LV innan jag tar bilden och då ser jag förhandsvisningen med histogram och en bild finns för visning, detta är spökeri!!

Mysteriet har tätnat men ändå verkar det ha löst sig, testade idag igen efter att mail från Leif ovan och helt plötsligt så funkade det att ta bilder med LV på!
Enda skillnaden nu mot förut var att jag nu handhöll kameran och förut satt den på tripoden, detta borde inte kunna påverka men något annat kan jag inte komma på iaf, ev om VR stör när den sitter på stativ för det var på men känns otroligt?!

Mycket märkligt är det iaf men nu funkar både MF telet och zoomen som det ska med LV på och visning samt bild kvar, om någon kan förklara detta så blir jag tacksam annars är det bara att hålla tummarna för att det fortsätter att funka.

Tack för tips och ideer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar