Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Tror att min K-5 börjar ge upp. Så nu tänkte jag höra med er om det är någon som har samma problem. Igår blev skärmen helt randig och fast man slog av kameran ville det inte försvinna på några sekunder. Men efter en stund var det borta och skärmen fungerade utan problem. Sen skulle jag använda upplättningsblixten men då gick det inte att trycka på avtryckarknappen. Vet att den trilskar då det är för lite kräm i batteriet så jag bytte men icke då heller. För en tid sedan bråkade den rejält men detta berodde på fukt tror jag för då kunde jag inte använda menyn för den hoppade bara tillbaka till utgångspunkten.
Någon som kan?
 
Tror att min K-5 börjar ge upp. Så nu tänkte jag höra med er om det är någon som har samma problem. Igår blev skärmen helt randig och fast man slog av kameran ville det inte försvinna på några sekunder. Men efter en stund var det borta och skärmen fungerade utan problem. Sen skulle jag använda upplättningsblixten men då gick det inte att trycka på avtryckarknappen. Vet att den trilskar då det är för lite kräm i batteriet så jag bytte men icke då heller. För en tid sedan bråkade den rejält men detta berodde på fukt tror jag för då kunde jag inte använda menyn för den hoppade bara tillbaka till utgångspunkten.
Någon som kan?

Har aldrig haft liknande problem. Tycker dock det låter som om det skulle kunna vara fukt. Har du testat att låta kameran stå utan objektiv och med alla lock öppna (inget batteri) några dagar. Fördelen med en tät kamera är att fukt inte kommer in. Nackdelen är att om fukt kommer in så kommer den inte ut. Jag brukar verkligen misshandla min kamera och tätade objektiv i all sköns oväder, men jag låter alltid kameran stå öppen efteråt och har aldrig haft några problem med något av mina 7 tätade Pentaxhus.

En many som hoppade tillbaka har jag varit med om då jag satte en Sigma telekonverter på kameran. Den var uppenbarligen inte helt kompatibel med Pentax (testade med flera hus).
 
På min K5 gick inte blixten. Eftersom jag inte använder blixt var det en tillfällighet att jag kom på det. Fick det lagat på garantin. Servicen funkade bra.

Det man kan göra själv är det Peter beskrivit och så att göra rent batterikontakterna. Jag har inte behövt det på nån Pentax, men ibland sitter problemet där. Mjuk bomullstrasa och lämplig tvättvätska, i första hand ljummet vatten, torka noga. (I andra hand brukar jag använda isopropanol men då är man väl lite utanför garantivillkoren.)

Generellt har jag haft bra erfarenhet av service på flera fabrikat. Dom får saker att fungera bra igen. Men det har hänt att det kommit damm där det inte ska vara.
 
Tror också på fukt och min kamera får verkligen slita hund då den är med på det mesta. Får testa med öppna luckor och vila så får vi se. Testade lite, har jag ner blixten några mm så fungerar avtryckarknappen men ej i uppfällt läge. Men nu är det ordination vila.
 
Tror också på fukt och min kamera får verkligen slita hund då den är med på det mesta. Får testa med öppna luckor och vila så får vi se. Testade lite, har jag ner blixten några mm så fungerar avtryckarknappen men ej i uppfällt läge. Men nu är det ordination vila.

Ställ den varmt och torrt och håll tummarna. Tyvärr händer det otäcka saker med elektronik om den börjar strula av fukt. Så länge batteriet sitter kan krypströmmar skapa korrision som kortsluter. Men iom att den funkar ibland tror jag det finns hopp (om det nu är fukt). Det kan ju också vara någon kontakt som glappar internt. Måndagsexemplar finns tyvärr alltid :-(

/PA
 
Den är och förblir död, blixten. Tack för frågan. Tack och lov så använder jag den sällan och får nu slänga med den externa blixten istället.
 
Jag är notoriskt misstänksam mot sådana där blixtar som flyger upp med en smäll när man trycker på knappen för att frigöra den. Det känns som att det bara är en tidsfråga innan den går sönder. Därför "fångar" jag den alltid med ett finger och släpper upp den lugnt och försiktigt.
 
Blixtfel

Tråkigt med fel!

I mitt fall hade jag i stort sett inte använt blixten, kom på felet av en tillfällighet under garantitiden. Däremot hade jag retat mig på att blixtsymbolen praktiskt taget alltid blinkade - kameran tyckte att jag skulle använda blixt och/eller stativ i alla lägen utom möjligen sunny sixteen. Tyckte att det lugnade ner sig efter reparationen.

K5 uppfattar jag som en tillräckligt bra kamera - K10 D var bra men det fattades en del, K20 likaså, K7 likaså men nu känns allting bra. K3 verkar ha intressanta förbättringar men för mig duger K5 gott t v.

Laga eller inte laga? I mitt fall med garanti kvar var valet enkelt. Utan garanti - det går ju att ringa och höra sig för vad reparation kan röra sig om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.