Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 och raw-knappen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ormetkruper

Aktiv medlem
Vet inte hur många här som mest fotar i jpeg och mer sällan i raw.

Tänk på i så fall att om ni använder USER-läget och t.ex väljer raw med raw-knappen på sidan så nollställs det om kameran gå ned i sleep. I t.ex P-läget så hänger det kvar även om kameran går i sleep.
USER-läget är ju bra om man snabbt vill byta mellan olika "situationer". Har ett normal-läge och ett för fågelfoto.

Klarar mig med jpeg till den typen av foto jag tar och det blir för knöligt att ta allt i raw. Har bara Photoshop Elements och sitta och pilla där med att göra jpegs för visning tar för lång tid. Ibland så vill man ju snabbt kunna ställa om till raw för några bilder om så önskas. Så man blev rätt störd då jag missat några raw-bilder då funktionen inte hängt kvar.

Har mailat både Pentax Sverige och i England för säkerhets skull. Svenska avd svarade ju bara med att "Vi får hoppas det kommer en ändring i kommande firmware". Får hoppas att engelska avd för det vidare och att det går att fixa i en ny firmware.

Det finns en möjlighet att spara sista bilden i RAW.
Hjälper inte om det är en hel bildserie, men för sista bilden funkar det ju.

Jag hade liknande problem när K10'an var ny, valde man att växla över till raw med raw-knappen så växlade kameran själv tillbaka om man ex. tittade på bilderna mellan tagningarna. Det var inte utan att man blev en aning förbannad när det visade sig att man inte alls sköt raw trots att man valt det.

Efter ett par sådana missöden växlade jag över till att alltid skjuta raw...

Jo läser man i manualen står det ju begränsningarna med t.ex om man ser på bilder eller går in i menyn. Däremot står ju inget om att det inte hänger kvar i user-lägena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar