Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
K-5, hur bra fungerar korr av CA i kameran?
- Trådstartare curtf
- Start datum
Måns H
Aktiv medlem
Tar tid
Det jag verkligen märkte var att kameran blir trög. Ett timglas visas i st f förhandstitten under några få men låååånga sekunder.
Försökte testa med det enklaste objektiv jag har som ändå borde vara kompatibelt, Samsung 50-200, men såg ingen skillnad alls. Det kanske inte är kompatibelt då det gäller korrigering.
Har ett 77 mm Pentaxobjektiv, men det är utmärkt i sig, tror man måste ha labbmiljö för att testa ev skillnader.
Det jag verkligen märkte var att kameran blir trög. Ett timglas visas i st f förhandstitten under några få men låååånga sekunder.
Försökte testa med det enklaste objektiv jag har som ändå borde vara kompatibelt, Samsung 50-200, men såg ingen skillnad alls. Det kanske inte är kompatibelt då det gäller korrigering.
Har ett 77 mm Pentaxobjektiv, men det är utmärkt i sig, tror man måste ha labbmiljö för att testa ev skillnader.
curtf
Aktiv medlem
Tack för svaret! Missade när det kom, därav min sena reaktion.
Ingen mer som har funderat/studerat hur bra CA-korrigeringen fungerar?
Är väl ingen showstopper egentligen men betyder ändå något vid val av system och optik. Får se om jag kan låna ett hus med kitzoomen för att prova.
Är väl ingen showstopper egentligen men betyder ändå något vid val av system och optik. Får se om jag kan låna ett hus med kitzoomen för att prova.
ztenlund
Aktiv medlem
Tack för svaret! Missade när det kom, därav min sena reaktion.
Verkligen inte med tanke på att Nikon också har funktionen i ett flertal modeller. Hur det är med övriga har jag för dålig koll på för att uttala mig.
Inte för att jag studerat hur bra eller dålig funktionen fungerar då jag inte tagit en enda jpeg med min nuvarande kamera...
curtf
Aktiv medlem
Testat - men....
När jag idag var på MM och testade korrektion av distortion i K-5an tog jag också ett par bilder med och utan korrektion av CA.
Liksom Du Måns, hade jag svårt att se någon säker skillnad av CA-korrektionen. Men det objektivet som fanns att tillgå, kitzoomen 18-55 WR, är ju redan från början bra korrigerat vad avser CA. Och jag lyckades inte få till mycket som skulle behöva korrigeras...
Ingen som har Pentax 12-24, där CA- problemen är större (särskilt på 12 mm) ?
När jag idag var på MM och testade korrektion av distortion i K-5an tog jag också ett par bilder med och utan korrektion av CA.
Liksom Du Måns, hade jag svårt att se någon säker skillnad av CA-korrektionen. Men det objektivet som fanns att tillgå, kitzoomen 18-55 WR, är ju redan från början bra korrigerat vad avser CA. Och jag lyckades inte få till mycket som skulle behöva korrigeras...
Ingen som har Pentax 12-24, där CA- problemen är större (särskilt på 12 mm) ?