Annons

K-5 eller K-30

Produkter
(logga in för att koppla)

Nalleman

Aktiv medlem
Pentax K-5 begagnad eller K-30 ny? Jag har konstaterat att priset är ungefär detsamma. Jag är ute efter en instegskamera som kan hålla några år.

Jag har förstått att K-30 har förbättrad AF. Bildkvaliteten har jag uppskattat ungefär samma på dpreview. K-5 mer solid (och snyggare) + fräck lcd display. K-30 ny ger garanti. Videofunktionen bättre på K-5. lite fler manuella möjligheter med k-5

Vilka argument ser ni för och emot?
 
Bra kameror!

Har båda och anser båda vara mycket bra kameror.
Har själv fastnat mer för K-5 av några olika skäl:

- ergonomin passar mig bättre på K-5
- avsaknaden av dammvarning och yttre blixtkontakt på K-30
- det mjuka (tysta) slutarljudet på K-5.

Lycka till med ditt val - du kan inte misslyckas...

Mvh
Lars
 
Har du känt på båda? Är ganska så stor skillnad i grepp, för min del till K-5:ans fördel.
Är lite i samma situation, och funderar på om det inte är bäst att våldföra sig på spargrisen, och köpa en ny K-5II... (Fast då finns ju förstås OM-D E-M5 inom räckhåll... Suck, att det ska vara så svårt.)
 
Har ingen egen erfarenhet men vad jag läst är AF ungefär likvärdiga. Och batteritiden ska vara ganska dålig på K-30. Det som talar för K-30 är att den visar fokusplanet i liveview, vilket ska göra underverk vid manuell fokusering (det finns något namn för den funktionen som jag glömt av nu).
 
K30 kan matas med AA-batterier, förslagsvis litium, vilket kan vara en fördel om du reser mycket i trakter där det kan vara svårt att kunna ladda batterier. Jag gissar att en sats litiumbatterier räcker till minst 500 bilder utan blixt. Min gamla K100D klarar av mycket mer än så vid manuell fokusering som tex när jag använder den för diarepro.
 
Hej, jag har själv en K5 och är helnöjd med den.

Jag hade valt en K30 för garantin, köper du begagnat så vet du aldrig om det är ett måndagsexemplar.
Visst skiljer dom lite och K30 har modernare AF men det är detaljer som jag tror du inte märker av annat än vi extrema situationer. Båda är ju mycket bra kameror.

mvh
Kjell
 
Hmmm måste fråga... varför Pentax alls? Har själv varit inne på K-30 men när man letar runt efter objektiv (begagnat) så finns det ju knappast något alls.

Det finns väl ingen direkt egenskap som Pentax är så unik med att inte Nikon/Canon eller Sony kan vara ett alternativ, eller? Det kanske är så att TS redan sitter på bra objektiv och då är det ju rimligt men det framgår inte i så fall.
 
Hmmm måste fråga... varför Pentax alls? Har själv varit inne på K-30 men när man letar runt efter objektiv (begagnat) så finns det ju knappast något alls.

Det finns väl ingen direkt egenskap som Pentax är så unik med att inte Nikon/Canon eller Sony kan vara ett alternativ, eller? Det kanske är så att TS redan sitter på bra objektiv och då är det ju rimligt men det framgår inte i så fall.

Du kan kolla i min kameraväska här på FS. Av 30 objektiv passande Pentax-K eller M42, har jag köpt 22 begagnade, till bra priser, de senaste 2 åren. På Blocket, Tradera och här på FS köp och sälj. Pentax har tillverkat över 26 miljoner objektiv med K-fattning. Lägg sen till alla 3e- parts (Samyang, Sigma, Tamron, Vivitar m.fl. + alla M42, det borde räcka ett tag.

Jag tror att man köper Pentax för att det är bra grejer till bra pris. Du får ett nytt väderskyddat hus och dito objektiv för ca 6000 kr (K-30+18-55WR). Med autofokusmotor och bildstabilisering i huset! Dubbla rattar för tid och bländare! 16 MP och bra dynamiskt omfång.

Kolla även testerna på K-30 och K-5IIS! Är dom för stora? Köp en Q-10. För små? Köp en 645D.

(PS.Det är bara Pentax som har Limited objektiv, prova dom och du är fast! :)
 
Du kan kolla i min kameraväska här på FS. Av 30 objektiv passande Pentax-K eller M42, har jag köpt 22 begagnade, till bra priser, de senaste 2 åren. På Blocket, Tradera och här på FS köp och sälj. Pentax har tillverkat över 26 miljoner objektiv med K-fattning. Lägg sen till alla 3e- parts (Samyang, Sigma, Tamron, Vivitar m.fl. + alla M42, det borde räcka ett tag.

Jag tror att man köper Pentax för att det är bra grejer till bra pris. Du får ett nytt väderskyddat hus och dito objektiv för ca 6000 kr (K-30+18-55WR). Med autofokusmotor och bildstabilisering i huset! Dubbla rattar för tid och bländare! 16 MP och bra dynamiskt omfång.

Kolla även testerna på K-30 och K-5IIS! Är dom för stora? Köp en Q-10. För små? Köp en 645D.

(PS.Det är bara Pentax som har Limited objektiv, prova dom och du är fast! :)

Oj, jag glömde ju 2 objektiv som jag har sålt! Rätt ska vara rätt: Av totalt 32 objektiv inköpta under ca 2 år har jag köpt 8 nya, och 24 begagnade.
 
Nej. Men jag var inte ute efter att stjäla TS tråd och göra till en vs tråd. Bara ställa frågan, om TS inte sitter på en objektivpark, vad skulle det finnas för orsak till att köpa Pentax? Jag är själv intresserad att veta mer som sagt.


Har du lāst mina svar?

PS. Det ār en vs. tråd. Ny K-30 vs. begagnad K-5. Det rācker med dom 2. 'Nuff said. DS.
 
Nej. Men jag var inte ute efter att stjäla TS tråd och göra till en vs tråd. Bara ställa frågan, om TS inte sitter på en objektivpark, vad skulle det finnas för orsak till att köpa Pentax? Jag är själv intresserad att veta mer som sagt.

Jag vill ha en kamera som tål att vara ute. Har även klämt på en d7000 men gillar inte greppet.

Har K-30 nedbländningsfunktion (vanlig,ej i live view)?
 
Jga kan inte säga säkert men jag tror bara K-5 har optisk förhandsgranskning, något jag faktiskt använder ibland med ljusstarka objektiv även fast jag trott att det skulle vara onödigt för mig.
Behöver du inte fuktionerna med K-30 (bättre liveview och bildprocessering, bättre filmning, focus peaking etc) eller tycker att greppet på den är bättre skulle jag nog ta K-5 då den känns byggd som en sovjetisk pansarvagn.
 
Hmmm måste fråga... varför Pentax alls? Har själv varit inne på K-30 men när man letar runt efter objektiv (begagnat) så finns det ju knappast något alls.

Det finns väl ingen direkt egenskap som Pentax är så unik med att inte Nikon/Canon eller Sony kan vara ett alternativ, eller? Det kanske är så att TS redan sitter på bra objektiv och då är det ju rimligt men det framgår inte i så fall.

De är helt enkelt väldigt prisvärda. De är väldigt robust byggda med metallstomme. De är extremt väl vädertätade jag skulle aldrig förvänta mig att jag kunde gräva ned min D800 i sanden för att sedan gräva upp den och sedan spola av den i duschen och fortfarande ha en fungerande kamera. Och jag skulle ännu mindre våga göra det med någon av Nikons eller Canons instegsmodeller i samma prisklass som K30 eller K5. Det finns till och med de som doppat kameran under vatten utan skydd och tagit bilder och kameran har överlevt, trots att detta inte på något sätt är något som Pentax skulle rekommendera eller garantera att det går. Vidare är ergonomin väldigt god. T.ex dubbla inmatningsrattar, rediga menyer.
 
Något jag gillar med Pentax är att de sällan begränsar funktionaliteten hos de enklare kamerorna. Bortsett från färre knappar, plasthölje och topp-display så har K30 i princip allt K5:an har.

Bara en sån sak att det sitter en pentaprism sökare som visar 100% i K30, visar att Pentax tänker lite annorlunda. Tex hos Canon krävs det 7D för att komma upp i samma klass på sökaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.