Annons

Kört fast i photoshop!

Produkter
(logga in för att koppla)

_Mackan

Medlem
Hejsan!
Har kört fast lite i photoshop, och hoppas att hjälpen finns här nu! :)
Jag har en liten reflex på en bild jag försöker ta bort eller iaf få till så att den syns mindre, testat det som står på sidan 51 i denna pdfen http://www.kamerabild.se/polopoly_f...om-PDF-lank-nedan-7.58839.html!/photoshop.pdf, men när jag klistat in och använt levels så gott det går, och går tillbaka till RGB läget, så är min markering färgad som den röda kanalen jag använt för att klistra in i resten av kanalerna, någon som vet om jag missat något?
tack på förhand!
/ Markus

Senast ändrad:
Nu är jag inte säker på att jag förstår problemet riktigt... Vad betyder -"färgad som den röda kanalen jag använt för att klistra..."?

Om det är väldigt rött har du antagligen inte gått ur snabbmaskläget (maskeringen rödmarkeras ju). Om det är väldigt färglöst så är det för att att du inte färgkorrigerat med "levels" än.

Nu är jag inte säker på att jag förstår problemet riktigt... Vad betyder -"färgad som den röda kanalen jag använt för att klistra..."?

Om det är väldigt rött har du antagligen inte gått ur snabbmaskläget (maskeringen rödmarkeras ju). Om det är väldigt färglöst så är det för att att du inte färgkorrigerat med "levels" än.

När jag gått ur snabbmaskläget och kollar på bilden så är området jag försökt fixa till typ svartvit, men jag funderar på om man ska gå tillbaka till RGB läget när man korrigerar tex. den blå kanalen, och sen klistra in markeringen i den gröna kanalen, och sedan gå tillbaka till RGB kanalen igen, och korrigera den gröna kanalen, men i guiden fattar jag det som att man alltid ska vara inne i respektive kanal? händer du med på hur jag menar?

Ja, var kvar i snabb-mask-läget. Tryck [ctrl-4] för att titta på den gröna kanalen. När du är inne här, tryck [ctrl-L] för att komma till "levels".

Dra nu i kontrollpunkterna tills "mörkheten" på området stämmer med resten av den gröna kanalen runt omkring.

Gör likadant med det blå.
(Nu förutsätter jag att det var röd kanal du använde som "ilagningsmall")

SEN kan du gå ut i full RGB [ctrl-2], klicka bort snabbmaskläget och eventuellt laga i det sista av färgskillnaden med t.ex en pensel satt till "colour" - håll ctrl inne och klicka på den färg du vill ha, måla med den över området du vill korrigera.

Ja, var kvar i snabb-mask-läget. Tryck [ctrl-4] för att titta på den gröna kanalen. När du är inne här, tryck [ctrl-L] för att komma till "levels".

Dra nu i kontrollpunkterna tills "mörkheten" på området stämmer med resten av den gröna kanalen runt omkring.

Gör likadant med det blå.
(Nu förutsätter jag att det var röd kanal du använde som "ilagningsmall")

SEN kan du gå ut i full RGB [ctrl-2], klicka bort snabbmaskläget och eventuellt laga i det sista av färgskillnaden med t.ex en pensel satt till "colour" - håll ctrl inne och klicka på den färg du vill ha, måla med den över området du vill korrigera.

Okej, när jag använt levels på både grön och blå kanal, och sen går till RGB läget, så stämmer liksom inte färgerna, ser nästan ut som att markeringen är svartvit, men som det står i pdfen så funkar det kanske inte lika bra på alla bilder, så man kanske måste måla med en color pensel för att råda bot på just min bild denna gången?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto