Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köra trödlöst med Sigma ef-500 DG SUPER

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag förstått att jag ska kunna köra trådlöst med min blixt sigma ef-500 dg SUPER NA-ITTl.

Så mycket som jag har förstått av det så ska jag alltså lösa ut den blixten via min blixt på kameran.

Jag får till så det blixtrar och allt , men blixten synkar inte med kameran, den slår ut den där lilla millisekunden efteråt.

Vad ska jag göra åt det ?


Är det inställningar eller går den helt enkelt inte att få den att synka i tid ?

Kan tillägga att jag har en nikon d70s.

/ niklas
 
Senast ändrad:
Har du blixten ställd i slavläge eller går den att köra i TTL-slavläge?

I vanligt slavläge måste kamerans blixt användas helt manuell för att inte slå en förblixt som Sigman löser ut på. Vid låga urladdningar hinner Sigman slå både på för och huvudblixt men vid kraftigare urladdning räcker inte laddningen till mer än en blixt och den slår då inte när exponeringen sker.

Går inte kamerans blixt att ställa in manuellt kan du eventuellt göra en blixtljusmätningen ("flash exposure lock" eller liknande) och låta Sigman ladda om före exponeringen. Lite omständig omväg att gå men så får jag jobba men min Canon:)
 
Det som jag har förstått att jag kan ställa in på kamerans blixt är , rear-sync , red-eye , och sedan kan jag ändra något tal från typ +1 till -3 . det är det enda jag vet jag kan ändra på kamerans blixt, kan det stämma ?

När jag använder mig av mode på blixten hittar jag bara en slav och den står det inte i-ttl på.

Så, hur ska man då ställa kamerans blixt ?

Och den där blixt mätningen du pratade om, hur gör man en sådan ?
 
Förlåt om jag kapar tråden lite men jag skulle vilja veta just det jag med och jag har en Canon 350D, har du lust att förklaar det för mig skulle jag bli glad.
 
wolfmeister skrev:
Förlåt om jag kapar tråden lite men jag skulle vilja veta just det jag med och jag har en Canon 350D, har du lust att förklaar det för mig skulle jag bli glad.

Med Canon 350D trycker man på FEL-knappen för att utlösa "förblixten". Man håller sedan knappen intryckt för att endast få "huvudblixten" från den inbyggda blixten.
Det vore ju skönt om en firmware-uppgradering kunde lägga till en funktion för att stänga av förblixten...

På en del kameror ska det gå att stänga av eventuella förblixtar i någon meny?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.